Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)
Re: Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)
För övrigt ett snyggt jobb med disten grabbar, ni fick till och med väck allt det bruna, inte illa. Det blir tummen upp. Jag och ett gäng skall testa den ihop.
Utövar vi sådant eller?Jante99 skrev:Jag läste nåt om "Nordkorea Moderering", inte så långt från sanningen faktiskt.farmfield skrev:Det var inte du som låste tråden med hänvisning till att den länkade till en 'olaglig' spridning av mjukvara, detta var framför allt riktat mot dom/den som tog detta beslut och också modererade bort länkarna. Paragrafrytteri kallas sånt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Senaste alternativet jag läste var "Paragraf ryttare". Det är heller inte så långt från sanningen när man låser någons tråd och tar bort dennes länkar utan att egentligen ha några fasta grunder att gå på för sitt modererande.Hund skrev:Utövar vi sådant eller?Jante99 skrev:Jag läste nåt om "Nordkorea Moderering", inte så långt från sanningen faktiskt.farmfield skrev:Det var inte du som låste tråden med hänvisning till att den länkade till en 'olaglig' spridning av mjukvara, detta var framför allt riktat mot dom/den som tog detta beslut och också modererade bort länkarna. Paragrafrytteri kallas sånt.
Om någon av mina moderatorer jobbade på det sättet så vore han inte moderator alltför länge kan jag säga.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Var går gränsen mellan vad som är lagligt och olagligt då?Jante99 skrev:Senaste alternativet jag läste var "Paragraf ryttare". Det är heller inte så långt från sanningen när man låser någons tråd och tar bort dennes länkar utan att egentligen ha några fasta grunder att gå på för sitt modererande.Hund skrev:Utövar vi sådant eller?Jante99 skrev:Jag läste nåt om "Nordkorea Moderering", inte så långt från sanningen faktiskt.farmfield skrev:Det var inte du som låste tråden med hänvisning till att den länkade till en 'olaglig' spridning av mjukvara, detta var framför allt riktat mot dom/den som tog detta beslut och också modererade bort länkarna. Paragrafrytteri kallas sånt.
Om någon av mina moderatorer jobbade på det sättet så vore han inte moderator alltför länge kan jag säga.
Är det tillåtet att lägga in en länk till en iso-fil av Windows XP? Vad står det i Microsofts eula?
Är det tillåtet att baka in Adobe Reader i en egen distribution och sprida till allmänheten? Vad står det i Adobes eula?
Mina två exempel ovan visar att den ena är ett operativsystem, den andra en programvara. Är det mer allvarligt att bryta mot Microsofts eula än Adobes?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Att lägga in Adobe reader är säkert ingen fara eftersom det rör sig om ett helt gratis program till skillnad från Windows XP. Tror du verkligen på fullt allvar Adobe skulle börja jaga Ubuntu.se och säga, aja baja, ni får inte skicka med vår gratis läsare med er remix, nu blir det höga böter och domstol. Knappast.
Såna bror laglig är vi väl inte.
Jag har säkert brutit 20 lagar bara idag genom att surfa nätet.
Såna bror laglig är vi väl inte.

Jag har säkert brutit 20 lagar bara idag genom att surfa nätet.

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det heter inte bara taliban, RMS-taliban om jag får be.FreakHead skrev:Lägg av!Ulsak skrev:Det är dock jättebra att tråden är kvar..av pedagogiska skäl. Man skall alltid fostra användare att avstå från propretiärt.
Du har ingen rätt att sitta på dina höga hästar, trots att du är medlem i förtroenderådet och "fostra" människor. Det där är talibanfasoner och jag anser att jag borde ha rätten att ta bort trådar, skapade av mig, som jag tycker är inaktuella och felaktiga, likväl som moderatorerna gör det.
//FH
Förresten menade jag inte bara dig utan gnu/linux-användare i allmänhet. Det är bra och upplysande diskussion.
Enligt Adobes licensavtal så är det inte okej att göra så. I det här fallet spelar det ingen roll att programvaran är kostnadsfri.Jante99 skrev:Att lägga in Adobe reader är säkert ingen fara eftersom det rör sig om ett helt gratis program till skillnad från Windows XP.
Det spelar ingen roll om, eller hur, Adobe kommer att agera. Det är inte det som det handlar om. Att skicka med programmet bryter mot deras licensavtal och därför ska inte ubuntu-se.org länka till en iso-avbild som innehåller programvaran utan tillåtelse.Jante99 skrev:Tror du verkligen på fullt allvar Adobe skulle börja jaga Ubuntu.se och säga, aja baja, ni får inte skicka med vår gratis läsare med er remix, nu blir det höga böter och domstol. Knappast.
Här försöker vi hålla oss till sveriges lagar. Vad du tillåter på ditt forum har inte med saken att göra. F.ö. hotade Opera med advokater när en annan svensk skickade med Opera i sin egna dist förra året, antar att dom inte fullt uppskattar det.Jante99 skrev:Senaste alternativet jag läste var "Paragraf ryttare". Det är heller inte så långt från sanningen när man låser någons tråd och tar bort dennes länkar utan att egentligen ha några fasta grunder att gå på för sitt modererande.Hund skrev:Utövar vi sådant eller?Jante99 skrev:Jag läste nåt om "Nordkorea Moderering", inte så långt från sanningen faktiskt.farmfield skrev:Det var inte du som låste tråden med hänvisning till att den länkade till en 'olaglig' spridning av mjukvara, detta var framför allt riktat mot dom/den som tog detta beslut och också modererade bort länkarna. Paragrafrytteri kallas sånt.
Bryter väl inte mot nåt?
"Licensavtal" (som är gratis)
Behöver du bara som "Företag" eller "Tillverkare".
Alltså om du är företag som tänker distrubiera kostnadsfria Adobe Reader.
Eller om du är "Tillverkare" som tänker skicka med Adobe Reader med din produkt, oftast hårdvara. Scanner, skrivare, grafikkort eller vad det nu är.
Ubuntu.se är inget av dessa.
Eller om du är "Tillverkare" som tänker skicka med Adobe Reader med din produkt, oftast hårdvara. Scanner, skrivare, grafikkort eller vad det nu är.
Så då är alla Puplets som innehåller Opera olagliga?Hund skrev:Här försöker vi hålla oss till sveriges lagar. Vad du tillåter på ditt forum har inte med saken att göra. F.ö. hotade Opera med advokater när en annan svensk skickade med Opera i sin egna dist förra året, antar att dom inte fullt uppskattar det.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ubuntu.se är att betrakta som tillverkare av ISO-filen.Jante99 skrev:Bryter väl inte mot nåt?
Om Operas licens förbjuder distribution av Opera utan tillstånd och de som tillhandahåller Puplet:sen inte har fått tillstånd att distribuera så är de olagliga.
Ge mig länk till den del av licensen som tillåter det.
Så om jag gör en ISO fil med andras saker, så är jag "tillverkare"djkmmo skrev:Ubuntu.se är att betrakta som tillverkare av ISO-filen.Jante99 skrev:Bryter väl inte mot nåt?
Om Operas licens förbjuder distribution av Opera utan tillstånd och de som tillhandahåller Puplet:sen inte har fått tillstånd att distribuera så är de olagliga.
Knappast va.
Om jag gör en textfil, är jag också då "tillverkare?"
Nej, det resonemanget håller inte.
Då är denna länk "olaglig?"
http://www.puppylinux.org/downloads/puplets/tmxxinedf
Kanske bäst att den tas bort så vi inte begår grova lagbrott här?
Senast redigerad av 1 Jante99, redigerad totalt 5 gånger.
http://www.adobe.com/se/products/reader ... tion1.htmlHund skrev:Ge mig länk till den del av licensen som tillåter det.
Detta är för "Företag" och "Tillverkare". Ubuntu.se är inget företag och ingen tillverkare heller.
Desutom har de ju tagit bort både Adobe Reader och Opera!
Då reparerar vi det, så här.
Video på Ubuntu.se Connectivity Remix
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=11935#post11935
Info och nedladdningslänk.
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=11909#post11909
Då reparerar vi det, så här.
Video på Ubuntu.se Connectivity Remix
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=11935#post11935
Info och nedladdningslänk.
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=11909#post11909
-
De har ju tagit bort Adobe Reader, Opera också.Harlekin33 skrev:Läser vi samma Licens?:
Läs sidan 186-191
http://www.adobe.com/products/eulas/pdf ... 4_1313.pdf
Rätt onödigt att fortsätta licens diskussionen?

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jo det är dom. Det står t.o.m explicit: "Tillverkare som vill leverera Adobe Reader på CD". Om tillverkaren tillverkar hårdvara eller mjukvara eller en sammanställning av mjukvara producerad av andra, har inget med saken att göra.Jante99 skrev:Så om jag gör en ISO fil med andras saker, så är jag "tillverkare"
Knappast va.
Om du skapar en textfil vars innehåll håller verkshöjd så har du den ideella upphovsrätten till den och du kan aldrig avsäga dig den enl. svensk lag.
Nu har de ju inte vare sig Adobe Reader eller Opera med, så vi kan lägga ned licens diskussionen.djkmmo skrev:Jo det är dom. Det står t.o.m explicit: "Tillverkare som vill leverera Adobe Reader på CD". Om tillverkaren tillverkar hårdvara eller mjukvara eller en sammanställning av mjukvara producerad av andra, har inget med saken att göra.Jante99 skrev:Så om jag gör en ISO fil med andras saker, så är jag "tillverkare"
Knappast va.
Om du skapar en textfil vars innehåll håller verkshöjd så har du den ideella upphovsrätten till den och du kan aldrig avsäga dig den enl. svensk lag.
Nej, jag ser mig inte som tillverkare av textfilen jag skrev nyss. Däremot skapare av den. Två helt skilda saker enligt min syn.
Tillverkare är ett företag som masstillverkar samma sak. Skriver jag en textfil eller gör en ISO, så "skapar jag den".
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
djkmmo skrev:Det står t.o.m explicit: "Tillverkare som vill leverera Adobe Reader på CD". Om tillverkaren tillverkar hårdvara eller mjukvara eller en sammanställning av mjukvara producerad av andra, har inget med saken att göra.Jante99 skrev:Så om jag gör en ISO fil med andras saker, så är jag "tillverkare"
Man skulle i Sverige aldrig kunna få till det juridiskt att denna .iso bestående av en modifierad GNU/Linux-distribution skapad av ett privat forum med 1000 registrerade användare och dess okommersiella distribution av den samma sett till vad som står i EULA för Adobe Reader till att kunna benämnas som 'olaglig' - det är helt enkelt inte korrekt. Att säga att det bryter mot Adobes avtal och är olämpligt, det är en helt annan sak.Hund skrev:Här försöker vi hålla oss till sveriges lagar. Vad du tillåter på ditt forum har inte med saken att göra. F.ö. hotade Opera med advokater när en annan svensk skickade med Opera i sin egna dist förra året, antar att dom inte fullt uppskattar det.
Och jag upprepar min åsikt om att skälet till att denna tråd låstes, alltså med hänvisning till att den länkade till 'olaglig' programvara, det kan inte kallas för annat än paragrafrytteri.tweeek skrev:Att skicka med programmet bryter mot deras licensavtal och därför ska inte ubuntu-se.org länka till en iso-avbild som innehåller programvaran utan tillåtelse.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<