Bankid med Swedbank fungerar nu!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bankid med Swedbank fungerar nu!

Inlägg av Svento »

palle-kuling skrev:Jo, som sagt jag kör intrepid och det funkar prima (handelsbanken). Jag har ett cert sen tidigare som jag använder, det exporterade jag från windows när det begav sig. Jag har ingen aning om du kan skapa ett *nytt* cert med programmet i linux. Men det finns ju alltid wine för det ändamålet...
Wine kan jag inte få att fungera, så det är ingen lösning för mig. Men alltså, om man skaffar certifikatet, hur gör man sen?

Jag är även intresserad av hur jag exporterar det gamla certifikatet från Windows hit.
nygrand

Inlägg av nygrand »

Hej!
Jag kör Ubuntu 8.1 och Firefox 3.0.6 och har installerat Nexus från Swedbank men när jag skall använda det så får jag meddelandet "Applet was not granted necessary rights and is unable to run". Någon som har lösningen på problemet?
N-E
nygrand

Inlägg av nygrand »

Problemet löstes med ominstallation av nytt bankid.
N-E
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Kan du beskriva steg för steg hur du gjorde, för nu är jag väldigt nyfiken. Banken utlovar ju bara stöd för 8.04.
nygrand

Inlägg av nygrand »

Ska försöka rekapitulera så gott jag kan minnas. Egentligen så gick jag in på Swedbanks hemsida och följde där länken för att beställa ett nytt bankid. Eftersom jag har kört WinXP förut ( och tröttnat ) så hade jag ett gammalt bankid som jag inte tog bort från början. Efter att ha fått ett antal uppmaningar att installera div. insticksmoduler som saknades så fick jag idag 18 nya uppdateringar. Jag tog bort det gamla bankid´t och beställde ett nytt och BINGO!! allt funkade. Eftersom jag är nybörjare vad det gäller Ubuntu så har jag bara använt terminalen när jag installerade Nexus men det fanns kompletta istallationsanvisningar i "read me" filen som följde med Nexuspaketet. Hoppas jag har varit till någon hjälp. Hör av dig om något är oklart.
N-E
Rättelse: Jag loggade in på min sida med säkerhetsdosan. Inte Swedbanks hemsida.
DS
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

nygrand skrev:Ska försöka rekapitulera så gott jag kan minnas. Egentligen så gick jag in på Swedbanks hemsida och följde där länken för att beställa ett nytt bankid. Eftersom jag har kört WinXP förut ( och tröttnat ) så hade jag ett gammalt bankid som jag inte tog bort från början. Efter att ha fått ett antal uppmaningar att installera div. insticksmoduler som saknades så fick jag idag 18 nya uppdateringar. Jag tog bort det gamla bankid´t och beställde ett nytt och BINGO!! allt funkade. Eftersom jag är nybörjare vad det gäller Ubuntu så har jag bara använt terminalen när jag installerade Nexus men det fanns kompletta istallationsanvisningar i "read me" filen som följde med Nexuspaketet. Hoppas jag har varit till någon hjälp. Hör av dig om något är oklart.
N-E
Rättelse: Jag loggade in på min sida med säkerhetsdosan. Inte Swedbanks hemsida.
DS
Men att man ska behöva ta bort det gamla... När vi gick in på min sambos sida så kunde vi se att det fanns ett gammalt, men jag mindes det som att hon hade ett ursprungligt i Internet Explorer och så ett i Firefox. Så var det för mig som använder Telia - som ju i och för sig inte använder Nexus. Jag hade ett i Explorer, sen när vi gick över till Firefox fick jag börja om från början och skaffa ett nytt, och nu med Ubuntu har jag också fått börja från början, fast dom gamla finns kvar och kan användas. Men med bank-id verkar det finnas mer lagrat på själva sidan. Så om man tar bort det gamla, kommer det att innebära att hon inte kan logga in via Windows mer?

För resten vad menar du med "min sida", som du säger att du loggade in på?
nygrand

Inlägg av nygrand »

Hej igen!
Med "min sida" menade jag att jag loggade in på banken som vanligt och följde länkarna dit där man kan administrera bankid. Det var jag som krånglade till det med fel ordval. När jag försökte använda mitt gamla bankid som jag hade använt med XP så fick jag felmeddelandet: "Applet was not granted necessary rights and is unable to run" och i Nexus visades det gamla bankid´t men utan giltighetstid. Då tog jag bort det och beställde ett nytt samt att jag samma dag fick 18 uppdateringar, men om det hade något med uppdateringarna att göra, att det funkar nu, vet jag inte. Hos mig verkar det hela bero på att man har Nexus säkerhetsprogram installerat och så ligger bankid´t i Nexus och vad jag har förstått så kan man ha flera aktiva bankid, ett för varje dator som man har. Eller flera på samma dator och du väljer det du vill använda vid varje tillfälle. Jag har inte klart för mig om det är operativsystemet eller webbläsaren eller båda som avgör hur man kan använda bankid.
N-E
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men, så själva tricket var att bara gå logga in på Sparbankens sida och skaffa sig legget...? Låter nästan för lätt men tanke på att legget inte sägs ha stöd för 8.10.
nygrand

Inlägg av nygrand »

Jag tvekade först också om det var någon ide att försöka med 8.1 men jag tänkte att man kan inte få mer en ett felmeddelande så "go for it" och det lyckades ju. Men jag är mer och mer benägen att tro att det har något att göra med den sista packen med uppdateringar jag fick eller så har man inte hunnit ut med info om att det funkar i 8.1 ???
N-E
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Ville bara flika in att språkkoden som används i Nexus Personal (SE är inte svenska) ska vara "sv" enligt ISO 639-2 :-)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Vart går jag för att ställa in det?
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Det är inget som man som användare ska/behöver ändra.

Jag har kommit så långt att jag får "(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)" i Firefox.
Dock kör jag 64-bitars Ubuntu 8.10 (min farsas burk) så det är lite struligt med 32<->64-bitars.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Svento skrev:Vart går jag för att ställa in det?
Daniel Nylander skrev:Det är inget som man som användare ska/behöver ändra.
Okej, men då vet vi i alla fall att du är översättare nu då...

Jag har inte hunnit igång med beställningen ännu, så jag vet inte var i processen som det där specifika felmeddelandet kommer. Jag försökte igår, men då var det nåt med att sidan var tillfälligt nere, typ (och vem är inte det nån gång ibland?).
Användarvisningsbild
razor1394
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av razor1394 »

Snälla hjälp. Jag har försökt få igång detta nu under några dagar. Jag installerade nya Virtualbox och fick se i ändringsloggen att utvecklarna fixat USB host problemet. Nu går det att ladda certifikat från usb stickan men även att flasha SE telefoner (gjorde detta nyligen). Jag vill däremot endast använda Virtualbox i nödfall. Det står på Bankid:s supportsida att importering av e-leg/bankid från usb sticka som har fått filen exporterad ifrån en Windows dator inte fungerar. Och det stämmer verkligen då det blir fel när jag importerar med persadm. Jag har inget p12 längre då banken gnällde om uppgradering och det kändes rätt osäkert att kunna kopiera certifikatet fritt hursomhelst. Men nu är jag fast. Enligt Nexus fungerar GNU/Linux(*NIX)<->OSX(UNIX) åt båda hållen. Tyvärr har jag inte tillgång till OSX just nu. Jag tänkte ifall jag kanske kunde köra Windows-OSX-GNU/LInux ifall jag får tag på en sån burk? Annars måste jag sticka ner till banken och begära ett nytt kuvert.

Jag har Handelsbanken ifall ni undrar och har funderat på att byta men nu ser jag att Swedbank också kör med Nexus.

Jag kör fullt uppdaterat Jaunty 9.04 i386 och Nexus verkar fungera alldeles utmärkt förutom importering av Windows .nge certifikat. Jag får också SSL felet i Firefox men det brukar jag få i Windows också när Nexus inte har "pratat färdigt" med Firefox.

Jag brukar inte skriva här utan endast i UK forumet.

Peace O0
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Det står på Bankid:s supportsida att importering av e-leg/bankid från usb sticka som har fått filen exporterad ifrån en Windows dator inte fungerar.
Jag gissar på att dom menar att .nge formatet inte funkar lika väl att importera i lunx (även om t.ex. hund har lyckats). Men även jag är ett levande exempel på att även exporterade .p12 certifikat från windows funkar fint i linux versionen. Jag kopierade mitt till hårddisken (från usb sticksan), så jag tror inte att lagringsmediumet i sig spelar någon större roll (eventuellt att det gör det initialt, d.v.s först gången du importerar det).
Jag vill däremot endast använda Virtualbox i nödfall.
Se det som ett nödfall, för du har inga andra alternativ jag känner till. Väl där, öppna "Program Files/Personal/config/Personal.cfg" och ändra ExportType=2 till ExportType=1. Starta (eventuellt) om nexus. Exportera.

OBS - såg du att jag skrev att du måste starta nexus GUI programmet en gång så katalogen "cbt" skapas i din hemkatalog, innan import med persadm är möjligt?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Lars skrev:Jag fick det att fungera på mitt 64-bitarsystem ;D

Jag provade många olika vägar innan jag nådde fram så jag är inte helt hundra på vad som krävdes till slut. Det vore bra om fler testade för att verifiera metoden. Kolla på http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal och försök fylla på om det är något som saknas.
Vart laddar man ner och hur installerar man nspluginwrapper?

Är nybörjare ;D
Bild
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Vet inte om någon är intresserad men jag kan säga att jag har testat att exportera ett bank-id i .nge-format från Ubuntu 8.04 till en extern hårddisk och sedan importera det under Windows XP på en annan dator och det fungerade. De flesta verkar dock vara mer intresserade av att exportera i motsatt riktning. Det har jag inte testat men det finns ju någon här i tråden som har lyckats med det.
Användarvisningsbild
razor1394

Inlägg av razor1394 »

palle-kuling skrev:
Det står på Bankid:s supportsida att importering av e-leg/bankid från usb sticka som har fått filen exporterad ifrån en Windows dator inte fungerar.
Jag gissar på att dom menar att .nge formatet inte funkar lika väl att importera i lunx (även om t.ex. hund har lyckats). Men även jag är ett levande exempel på att även exporterade .p12 certifikat från windows funkar fint i linux versionen. Jag kopierade mitt till hårddisken (från usb sticksan), så jag tror inte att lagringsmediumet i sig spelar någon större roll (eventuellt att det gör det initialt, d.v.s först gången du importerar det).
Jag vill däremot endast använda Virtualbox i nödfall.
Se det som ett nödfall, för du har inga andra alternativ jag känner till. Väl där, öppna "Program Files/Personal/config/Personal.cfg" och ändra ExportType=2 till ExportType=1. Starta (eventuellt) om nexus. Exportera.

OBS - såg du att jag skrev att du måste starta nexus GUI programmet en gång så katalogen "cbt" skapas i din hemkatalog, innan import med persadm är möjligt?
Tack. Det var bland det första jag provade då jag läst om ExportType tricket sen ett bra tag tillbaka.

Ja. Nexus GUI:t startade automatiskt när jag gjorde Bankid Install test där jag fick OK på allt förutom kortläsare då jag inte har någon. cbt katalogen har skapats automatiskt.

Ja hoppas det blir bättre med Handelsbankens nya kortläsare.
zooounds

Inlägg av zooounds »

Jag har också samma fel (felkod när man försöker skapa bankid).

Jag har varit i kontakt med Swedbansk support flera gånger och de ställer den ena dumma frågan efter det andra.

Hittils har de:

- Velat jag skulle prova avinstallera säkerhetsprogrammet via "Lägg till / ta bort program".
- Velat se en skärmdump på utforskaren där en viss dll-fil visades
- Påstått att det kan bero på att jag har två kärnor i min CPU och velat jag skulle slå av den ena
- Velat jag skulle installera en version av Firefox som inte finns paketerad för Ubuntu.

Det lär komma fler dumma frågor.
Notera att de aldrig har frågat vilken version av Ubuntu jag kör ...

Jag har dock verifierat att det funkar i 8.04 men inte i 8.10.

Dock tycker jag alla ska ligga på dem så de förstår att de får lov stödja den senaste versionen av Ubuntu likväl som en LTS-utgåva.
pean

Inlägg av pean »

Det funkar alldeles utmärkt att importera .nge formatet så länge det ligger på flyttbar disk om jag kör intrepid, men under jaunty går det inte.
Lyckas tyvärr inte exportera från windows i .p12-format trots ändring av export-type från 2 till 1. Vad kan vara skillnad mellan intrepid och jaunty. ???
Kan tillägga att jag provat med ett annat cert som fanns i .p12-format och det gick bra att importera i jaunty. :-\
MVH Pean
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"