Spara något ess i rockärmen (läs: skriv ej offentligt på forumet), en plan är aldrig en plan utan plan Bfarmfield skrev: Ess numero uno - Priset:
Ess #2:
Spader ess:

Du har ju ett perfekt prejudikat såg jag tidigare i tråden.
Lycka till!
Spara något ess i rockärmen (läs: skriv ej offentligt på forumet), en plan är aldrig en plan utan plan Bfarmfield skrev: Ess numero uno - Priset:
Ess #2:
Spader ess:
Ja om det håller jag med dig fullt ut, visst är det det faktum att MS lyckades få IBM att nappa på DOS som la grunden för hela MS dominans.farmfield skrev:Oj, jag kan inte alls hålla med...Osprey skrev:Micsofts dominans beror inte på paketeringen, den är bara en metod för dem att behålla den...
Bundlingen var ju början till vad dom är idag. IBM - relativt ensamma om att sälja persondatorer - behövde ett OS och anlitade MS. MS
[...]
Bah, hårdare konkurrens är precis vad fri mjukvara behöver, produkterna kommer inte att bli bättre av att vara det enda vettiga alternativet liksom.farmfield skrev:Sen får vi hålla tummarna för dom som försöker få 'loss' OS X för PC... Det kan säkert låta konstigt, att man skulle vilja ha ytterligare en konkurrent, men det bästa för slutanvändarna vore om man kunde välja vad man ville oavsett hårdvara - och det inkluderar ju då OS X...
Du har missat poängen. Det skall vara konsumentens val. GNU/Linux som enda alternativ är inget val.upnorth skrev:Bah, hårdare konkurrens är precis vad fri mjukvara behöver, produkterna kommer inte att bli bättre av att vara det enda vettiga alternativet liksom.farmfield skrev:Sen får vi hålla tummarna för dom som försöker få 'loss' OS X för PC... Det kan säkert låta konstigt, att man skulle vilja ha ytterligare en konkurrent, men det bästa för slutanvändarna vore om man kunde välja vad man ville oavsett hårdvara - och det inkluderar ju då OS X...
Jo det är det.farmfield skrev:Du har missat poängen. Det skall vara konsumentens val. GNU/Linux som enda alternativ är inget val.upnorth skrev:Bah, hårdare konkurrens är precis vad fri mjukvara behöver, produkterna kommer inte att bli bättre av att vara det enda vettiga alternativet liksom.farmfield skrev:Sen får vi hålla tummarna för dom som försöker få 'loss' OS X för PC... Det kan säkert låta konstigt, att man skulle vilja ha ytterligare en konkurrent, men det bästa för slutanvändarna vore om man kunde välja vad man ville oavsett hårdvara - och det inkluderar ju då OS X...
Jo, iof, som valen i Ryssland ungefär...djkmmo skrev:Jo det är det.farmfield skrev:GNU/Linux som enda alternativ är inget val.
Jag instämmer till fullo med det. Gissningsvis är det så, att den hund som biter farmfield i byxbenet kommer att ångra sig.intressant tråd det här, hoppas du lyckas.
Jag är ju faktiskt nåt så sanslöst osannolikt som militärt utbildad 'mot hund' nere i Israel, hehe - annars är jag ju ökänt stor hundälskare... xDBroder Tuck skrev:
Jag instämmer till fullo med det. Gissningsvis är det så, att den hund som biter farmfield i byxbenet kommer att ångra sig.intressant tråd det här, hoppas du lyckas.
I efterhand kommer den hunden att inse, att bäst hade varit att bara ha gått förbi. Möjligen, men bara möjligen då, att som
allra hastigast ha lyft på benet mot byxlinningen, men inget mer. . . .![]()
Tukken
Men det är det som är problemet. Definitionen av vad som faktiskt är produkten. Produkten behöver i ren juridisk mening inte vara ett fysiskt ting. Du tror kanske att det är datorn du köper som är produkten när det i själva verket är en komponent i produkten där även "tjänsten" windows ingår. Jag skulle nog snarare säga att det är en begränsad nyttjanderätt som du köper där vissa kringtjänster som support ingår. Så även Windovs Vista Basic är en typ av bundlad produkt i sig. Vad produkten är borde i vilket fall som helst framgå av kvitto och det avtal som du ingick när du köpte produkten. Skulle det vara så att det nu inte står något om att man inte får lämna tillbaka Windows Vista separat i det avtalet borde det gå att få tillbaka pengar, det borde sedan vara återförsäljarens sak att driva frågan om ersättning vidare till MS alternativt borde MS vara skyldiga att ersätta dig. Men som sagt jag har inte läst några utav licenserna eller avtalen.farmfield skrev:Det här är en fråga om bundlingen, att 'låsa' mjukvaran till hårdvaran. För det första är den till nackdel för konsumenten, alltså skall det som konsument gå att komma ur att betala för den - speciellt eftersom det handlar om en tjänst, ej en fysisk produkt. Hade det varit så att det medföljde en CD till vilken tjänsten var bunden skulle jag gå med på att det är en produkt motsvarande en musik-CD eller en bok, man köper alltså inte rätten till musiken eller texten men man har iallafall rätt att sälja den vidare - vilket man inte har med ett bundlat Windows som endast får utnyttjas på maskinen det såldes med o.s.v...
Men jag tror fortfarande att det viktigaste är faktum; Windows är en 'tjänst'. Om jag ej vill utnyttja tjänsten skall jag inte behöva betala för den. Så enkelt är det - för mig.
Det har jag mycket svårt att se hur det faktum att det handlar om en tjänst skulle kunna vara relevant: Det skulle ju i sin tur att alla som inte använder en medföljande tjänst har rätt att få pengar tillbaka för att man valt att inte använda tjänsten. Med samma relevans skulle alla de som inte utnyttjar möjligheten att skicka MMS i så fall kunna gå till operatören och efteråt kräva pengar tillbaka för att man inte utnyttjat tjänsten. Möjligheten att skicka MMS är naturligtvis inte gratis. Det kostar även om ingen använder tjänsten, i form av att extra teknisk apparatur måste installeras och underhållas och denna kostnad läggs på den fasta abonnemangsavgiften. När man köper tjänsten (ett mobilabonnemang) så är man medveten om att även tjänsten "att kunna skicka MMS" medföjer i paketet och även om man inte tänkt att använda den delen av tjänsten så kan man inte efter köp kräva att få pengar tillbaka. Likadant med t.ex. mäklare som erbjuder sina kunder kostnadsfri flyttstädning om de säljer sitt hus eller sin lägenhet via dem. Om man är fullt medveten om att detta ingår när man kommer överens med mäklaren om att han/hon skall sälja ens objekt så kan man inte när kontraktet är underskrivet kräva att istället arvodet sänks med motsvarande belopp. Man kan naturligtvis innan komma överens om att man skall städa själv och förhandla ned arvodet alt. efteråt be om en förändring av avtalet, men då är det upp till båda parter att komma överens om det och till syvende och sist är det mäklaren som fäller avgörandet. Att det handlar om tjänster (bostadsförsäljning och städning) har, vad jag kan se, inget som helst med saken att göra.farmfield skrev:Det här är en fråga om bundlingen, att 'låsa' mjukvaran till hårdvaran. För det första är den till nackdel för konsumenten, alltså skall det som konsument gå att komma ur att betala för den - speciellt eftersom det handlar om en tjänst, ej en fysisk produkt. Hade det varit så att det medföljde en CD till vilken tjänsten var bunden skulle jag gå med på att det är en produkt motsvarande en musik-CD eller en bok, man köper alltså inte rätten till musiken eller texten men man har iallafall rätt att sälja den vidare - vilket man inte har med ett bundlat Windows som endast får utnyttjas på maskinen det såldes med o.s.v...
Men jag tror fortfarande att det viktigaste är faktum; Windows är en 'tjänst'. Om jag ej vill utnyttja tjänsten skall jag inte behöva betala för den. Så enkelt är det - för mig.
Om Konsumentverket ansåg att Windows rent allmänt var felaktigt och att Windows i sig själv inte borde säljas i Sverige så skulle Konsumntverket förbjudit försäljningen av det. Det har de inte gjort och det är alltså tillåtet att saluföra Windows i Sverige, antingen som en separat produkt eller tillsammans med andra produkter, i paket. I citatet ovan (finns på sidan fyra i denna tråd) så hävdar farmfield implicit att det var fel på det Windows som levererades med paketet ochh att köpet av den delen därför måtte hävas. Om det är så att det var fel på Windowsskivan/installationen så har han naturligtvis rätt att kräva ett nytt paket alt. en ny skiva; om leverantören vägrar att avhjälpa felet så har farmfield rätt att häva hela köpet. Jag kan inte se att några av de krav som KKP ställer för att kunna häva ett köp uppfyllts. Tvärtom verkar leverantören ha gjort mer än vad KKP kräver, iom att de erbjudit farmfield att häva köpet, utan att farmfield kunna påvisa några som helst (objektivt bevisbara) fel på produkten.djkmmo skrev:Säg att du sålt en dator med bl.a ett diskret grafikkort och kunden köpt datorn utan knot. Efter en vecka får du tillbaka ett vaderat kuvert med grafikkortet tillsammans med ett brev där kunden förklarar att grafikkortet var tekniskt underlägset ett annat grafikkort som kunden nu installerat och att datorn därefter fungerat felfritt, samt att kunden nu vill ha prisavdrag för det returnerade grafikkortet. Hade en av mina kunder gjort så hade jag vänligt, men ytterligt bestämt, förklarat att den typen av frågor får man lösa innan köpet.farmfield skrev:Det är inte jag säker på att jag hade gjort om det var problem med det installerade kortet - varken på Gnubox eller under min tid på Inet. Om man inte kan leverera en väl fungerande produkt skall man hålla sig från försäljning helt.
Det är ju det vi gör, förhoppningsvisfarmfield skrev:Man får väl fokusera på att Microsofts marknadsdominans i kombination med bundlingen är till nackdel för konsumenten då... Eller vansinnet i Windows EULA - som binder mjukvaran vid en specifik hårdvara - som gör att konsumenten gång på gång måste betala för en produkt även om han redan har den, han kan inte välja bort den, han kan inte sälja den vidare om han skulle vilja detta o.s.v... Jämföra det med att förbjuda folk att sälja vidare en musik-CD eller bok, som att tvinga dom köpa en ny samling av sin musik när man byter stereo...
Kritisera ni argumenten hur mycket ni vill - fast jag fattar personligen inte varför ni inte lägger en del av den energin på att hjälpa mig att hitta nya, bättre argument...
Att jag lägger fram argument som sågas är jag med på, men vilka hade du kommit med menar du? Eller skall jag se det som en disputation?djkmmo skrev:Det är ju det vi gör, förhoppningsvisfarmfield skrev:Kritisera ni argumenten hur mycket ni vill - fast jag fattar personligen inte varför ni inte lägger en del av den energin på att hjälpa mig att hitta nya, bättre argument.... Ingen förbättring och utveckling utan kritik. När jag får kritik som visar att mina argument inte håller, så försöker jag hitta argument som håller bättre. Du tycker ju om tävlan/konkurens? Detta är tävlan om att hitta de bästa argumenten...