rtorrent unrar automatiskt?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: rtorrent unrar automatiskt?

Inlägg av Konservburk »

abandonow skrev:Det er ikke noe problem med flere filer i samme arkiv, da det kun er én. Det burde vel være mulig å gjøre i selve unrar scriptet, eller i .rtorrent.rc? Jeg er ikke noe flink på dette, men å hente dir navn og gi det til unrar bør vel ikke være så komplisert, eller?
Det är nog lättast att göra i själva unrar-skriptet. Men jag tror inte att unrar går med på att packa upp med något annat namn, utan det blir nog till att döpa om filen när uppackningen är klar.
abandonow skrev:Hvis man skal ta inn flere filer fra arkivet problematikken, så kan man kanskje sørge for at førstefil heter navn.mkv, neste heter navn2.mkv, etc.
Vill du att filen ska heta exakt som dirnamnet? Eller <dirnamnet>.mkv? Och om det inte är en mkv-fil?

Om det är flera filer så går det såklart att numrera dem. Men det kanske är en mkv-fil och en srt-fil... och då antar jag att du inte vill numrera dem olika.
abandonow
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av abandonow »

Jeg vil ha "dirnavn.filtype" (filtype er filtypen i arkivet). :)

ang. subs (srt filer), så pakkes de i egen mappe som heter "subs" hvis releasen følger standardene.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

abandonow skrev:Jeg vil ha "dirnavn.filtype" (filtype er filtypen i arkivet). :)

ang. subs (srt filer), så pakkes de i egen mappe som heter "subs" hvis releasen følger standardene.
Det känns som att det börjar bli ganska komplicerat att täcka in alla olika fall.

Men vi kan ju börja med något enkelt... Om det finns exakt 1 fil i rar-arkivet så byter vi namn på den, annars gör vi ingenting. Är det ok?
abandonow

Inlägg av abandonow »

Ja! All hjelp, er god hjelp! :)

Vet ikke helt om du forstod det med subs, så jeg prøver på nytt. :)
Følger releasen scene standardene, så kommer subtitles i en egen mappe som heter "Subs" inni mappen med alle rar filene. Inni "subs" diren er det også en rarfil.

Mappestrukturen er som følger:

Kod: Markera allt

Dette.er.en.film.2008.720p.X264-NoGrp
-> Subs
    - sub_filnavn.rar
    - sub_filnavn.sfv
- filnavn.rar
- filnavn.r00
- filnavn.r01
- filnavn.r02
- etc.
Denne strukturen gjør at det ikke vil være noe problem å kun lage script for én fil per rar arkiv. :)[/size]
Senast redigerad av 1 abandonow, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Då gör vi ett försök...

#!/bin/bash
test -z "$2" && exit
FILE=$(unrar vb "$1/*")
case $(echo "$FILE" | wc -l) in
1)
   yes no | nice -n 15 unrar e -r "$1/*" "$2"
   mv -f "$2/${FILE##*/}" "$2/${1##*/}.${FILE##*.}"
;;
*)
   yes no | nice -n 15 unrar x -r "$1/*" "$2"
;;
esac >&- 2>&- &
Om det bara finns 1 fil i rar-arkivet så gör den på det nya sättet, annars används den gamla metoden.
abandonow

Inlägg av abandonow »

Kjempebra! Skal ta en test. :)
abandonow

Inlägg av abandonow »

Funket gull! Tusen takk! :)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

OT: Ang. nya syntaxen (svn 1072) så här gjorde jag:

system.method.set_key = event.download.finished,move_complete,"execute=mv,-u ... osv

I meddelandet i rtorrent stod det ;

system.method.set_key = event.download.finished,id,"execute=mv,-u .....

Jag ersatte 'id' mot move_complete. Hur verkar det?

EDIT: svn version 1072 verkar funka fint jämfört 1065-1071 och den nya syntaxen funkar som ovan.

Tyvärr är dokumentationen och supporten för rtorrent under all kritik, men rakshasa är tydligen i Japan och har nästan inga pengar till hyran.

Kanske man skulle hjälpa till med ett supportforum?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

För att försöka sammanfatta för den som bara vill flytta filer från en mapp till en annan och sedan packa upp dem i den mapp mapp de är;

Detta script körde jag i filen /usr/local/bin/unpack_rar.sh

#!/bin/sh
LOG="/dev/null"

find "$1" -iregex '.*\.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]+.rar' \
   -or -iregex '.*\.part0*1\.rar' \
| while read RAR
do (
   cd "${RAR%/*}"
   unrar x -r "${RAR##*/}"
) done >>"$LOG"
Gjorde sudo chmod +x på det. (sudo chmod +x /usr/local/bin/unpack_rar.sh)

Sedan ändrade jag i .rtorrent.rc sålunda;
svn version 1072 och kanske också version 0.8.3;

system.method.set_key = event.download.finished,move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,/media/files/ ;d.set_directory=/media/files/ ;execute=/usr/local/bin/unpack_rar.sh,$d.get_base_path="
För äldre versioner av rtorrent typ 0.8.2 samt svn upp till version 1071(?);

on_finished = move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,/media/files/ ;d.set_directory=/media/files/ ;execute=/usr/local/bin/unpack_rar.sh,$d.get_base_path="
I mitt fall laddas torrenterna alltså till en mapp, när de är färdiga flyttas de till mappen /media/files. Byt så det passar dig.

Detta kanske kan tilläggas en eventuell wiki? Skall jag komplettera med nåt?

EDIT: PS jag har helt ärligt snott allt från Konservburk(=trollkarlen?), djkmmo och abandonow. Tack till dem!!!
karlan85

Inlägg av karlan85 »

webaake skrev:För att försöka sammanfatta för den som bara vill flytta filer från en mapp till en annan och sedan packa upp dem i den mapp mapp de är;

#!/bin/sh
LOG="/dev/null"

| while read RAR
do (
   cd "${RAR%/*}"
   unrar x -r "${RAR##*/}"
) done >>"$LOG"

system.method.set_key = event.download.finished,move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,/media/files/ ;d.set_directory=/media/files/ ;execute=/usr/local/bin/unpack_rar.sh,$d.get_base_path="

on_finished = move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,/media/files/ ;d.set_directory=/media/files/ ;execute=/usr/local/bin/unpack_rar.sh,$d.get_base_path="
I mitt fall laddas torrenterna alltså till en mapp, när de är färdiga flyttas de till mappen /media/files. Byt så det passar dig.

EDIT: PS jag har helt ärligt snott allt från Konservburk(=trollkarlen?), djkmmo och abandonow. Tack till dem!!!
Detta ska jag lägga in när jag kommer hem :)
Fråga:
Kan man i samma script (unpack_rar.sh) lägga in så att den kollar om det finns en tom dvd-r skiva i läsaren, och om det finns, bränner ut filen om filen är en *.iso/*.img med mappnamnet innehållandes *DVD* ?

Vore helt fantastiskt underbart isf :-)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det kan man säkert, men det övergår min horisont.

Konservburk?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

karlan85 skrev:Kan man i samma script (unpack_rar.sh) lägga in så att den kollar om det finns en tom dvd-r skiva i läsaren, och om det finns, bränner ut filen om filen är en *.iso/*.img med mappnamnet innehållandes *DVD* ?
Så länge det finns någon vettig logik bakom så är det inga problem, t.ex.

* Testa om finamnet innehåller "dvd" (inte för att jag förstår varför det skulle vara det minsta intressant).
* Testa om filen är mindre än 47E8B.
* Testa om filen är en iso-9660 eller udf-avbild.
* Testa om om det finns en tom och brännbar dvd-skiva i dvd-brännaren.

Om alla testen ger klartecken så är det bara att dra igång en bränning.

Jag kan dock tänka mig att det skulle kunna uppstå någon slags race-condition som man måste se upp med eftersom det iaf teoretiskt skulle kunna vara så att flera nerladdningar hinner testa att det finns en tom brännbar dvd-skiva innan någon av dem hinner börja bränna. Men det borde man om inte annat kunna lösa med en lock-fil.
Undertaker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Undertaker »

Hej, jag har under några veckors tid satt upp min första server med kubuntu. Har följt denna tråd för att skapa ett script som automatiskt packar upp rar-arkiv när en torrent är nedladdad. Allting fungerar jättebra förutom att det verkar bli något fel på den uppackade filen (har bara testat med dvd-filmer .img och .iso). Däremot fungerar det om jag kör unpack_rar.sh-scriptet manuellt. Så av någon anledning så fungerar det inte när rtorrent sätter igång scriptet. Någon idé vad det kan bero på?

Min unpack_rar.sh ser ut så här:

#!/bin/sh
LOG="/dev/null"

flag=0
for RAR in $(find "$1" -iregex '.*\.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]+.rar' -or -iregex '.*\.part0*1\.rar' )
do
   flag=1
   cd "$2"
   if [ "$2" != "/home/user/delat/filmer" ]; then
     mkdir "${1##/home/user/torrents/downloads/}"
     cd "${1##/home/user/torrents/downloads/}"
   fi
   unrar x "$1/${RAR##*/}"
done

if [ $flag -eq 0 ]; then
   cp -r "$1" "$2"
fi

>>"$LOG"
Och i .rtorrent.rc har jag lagt till följande:

on_finished = unpack_rar,"execute=/home/user/unpack_rar.sh,$d.get_base_path=,$d.get_custom1="
Mvh Niclas
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Undertaker skrev:av någon anledning så fungerar det inte när rtorrent sätter igång scriptet. Någon idé vad det kan bero på?
...
Och i .rtorrent.rc har jag lagt till följande:

on_finished = unpack_rar,"execute=/home/user/unpack_rar.sh,$d.get_base_path=,$d.get_custom1="
Var har du din d.set_custom1= ?
Undertaker

Inlägg av Undertaker »

d.set_custom1= blir enligt följande rader i .rtorrent.rc:

schedule = watch_directory1,5,5,"load_start=/home/user/torrents/torrentfiles/filmer/*.torrent,d.set_directory=/home/user/torrents/downloads,d.set_custom1=/home/user/delat/filmer"
schedule = watch_directory2,5,5,"load_start=/home/user/torrents/torrentfiles/musik/*.torrent,d.set_directory=/home/user/torrents/downloads,d.set_custom1=/home/user/delat/musik"
schedule = watch_directory3,5,5,"load_start=/home/user/torrents/torrentfiles/program/*.torrent,d.set_directory=/home/user/torrents/downloads,d.set_custom1=/home/user/delat/program"
schedule = watch_directory4,5,5,"load_start=/home/user/torrents/torrentfiles/hd/*.torrent,d.set_directory=/home/user/torrents/downloads,d.set_custom1=/home/user/delat/hd"
schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=
Som sagt så fungerar unpack_rar.sh-scriptet precis som tänkt när jag kör den manuellt. Även när rtorrent startar scriptet så ser det ut att fungera, uppackning hamnar där det är tänkt, men någonting blir fel med filen, förstår inte varför! Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Undertaker skrev:Som sagt så fungerar unpack_rar.sh-scriptet precis som tänkt när jag kör den manuellt. Även när rtorrent startar scriptet så ser det ut att fungera, uppackning hamnar där det är tänkt, men någonting blir fel med filen, förstår inte varför! Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!
Få se nu om jag har förstått vad du försöker göra...

Först går skriptet igenom alla .rar-filer som möjligtvis finns bland den data som laddats ner. För varje .rar-fil som hittas så går skriptet in i katalogen /home/user/delat/X, där X är något av filmer, musik, program, hd. Om X är något annat än filmer så skapar skriptet en underkatalog med namn efter det som laddats ner, och går sedan in i den nya underkatalogen. Därefter packas .rar-filen upp rakt upp och ner. Om skriptet inte hittade någon .rar-fil till att börja med så kopieras istället det som laddats ner till katalogen /home/user/delat/X, oavsett vad X är.

Jag ser ett par problem med din kod som skulle kunna ställa till det när skriptet körs ifrån rtorrent, men som inte spelar någon roll om du kör skriptet löst.

1) Du bör se till så att skriptet inte genererar någon utdata alls eftersom rtorrent ändå inte kan ta hand om den, och kanske till och med kan råka göra något galet med den.

2) Du bör använda yes no | unrar ... eftersom skriptet annars riskerar att totallåsa hela rtorrent.

3) Och så den viktigaste biten. Du måste se till så skriptet avslutats så fort det har startats. Det kanske låter kryptiskt, men rtorrent räknar med att sådana här skript blir klara på nolltid. Om så inte är fallet så kan det hända att rtorrent låser sig, eller möjligtvis dödar skriptet innan det faktiskt är klart med vad de ska göra, vilket jag misstänker skulle kunna vara orsaken till dina problem. Det du måste göra är att se till så att allting som du startar från skriptet körs i bakgrunden så att själva skriptet kan lämna tillbaka till rtorrent på momangen.
Undertaker

Inlägg av Undertaker »

Ok, det låter som det kan lösa mitt problem! Tyvärr är jag nybörjare på detta så jag måste ställa ett par frågor till...
- För att scriptet inte ska generera utdata, är det då jag ska använda >>"$LOG"? Hur vet jag var i scriptet det kan komma utdata?
- Hur skriver man för att någonting ska startas i bakgrunden?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Undertaker skrev:- För att scriptet inte ska generera utdata, är det då jag ska använda >>"$LOG"?
I orginalskriptet som du har utgått ifrån så hamnar all utdata i filen "$LOG" om jag inte minns helt fel. Men eftersom du har flyttat ner det till en egen rad så är den koden för närvarande helt verkningslös. Det enklaste sättet att få helt tyst är att sätta >&- 2>&- efter kommandot i fråga.
Undertaker skrev:Hur vet jag var i scriptet det kan komma utdata?
Om du inte vet så räkna med att varenda kommando du kör kan ge någon form av utdata. I ditt fall riskerar du att läcka utdata från find, cd, [, mkdir, unrar och cp.
Undertaker skrev:- Hur skriver man för att någonting ska startas i bakgrunden?
Du sätter ett & efter kommandot. Men nu måste du se upp eftersom du fortfarande vill att dina kommandon ska köras i en bestämd ordning, och inte huller om buller. Använd paranteser eller klammerparenteser för att gruppera.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Med senaste svn 1085 (0.8.4) har nedanstående script och inställning slutat fungera.
Färdiga filer flyttas men packas inte upp längre. Jag har sökt i rtorrent wikin och forum men inte hittat någon nylig ändring på system.method.get.

Nån annan som fått samma problem med rtorrent 0.8.4? (svn 1085)
karlan85 skrev:
webaake skrev:För att försöka sammanfatta för den som bara vill flytta filer från en mapp till en annan och sedan packa upp dem i den mapp mapp de är;

#!/bin/sh
LOG="/dev/null"

| while read RAR
do (
   cd "${RAR%/*}"
   unrar x -r "${RAR##*/}"
) done >>"$LOG"

Detta ska jag lägga in när jag kommer hem :)
Fråga:
Kan man i samma script (unpack_rar.sh) lägga in så att den kollar om det finns en tom dvd-r skiva i läsaren, och om det finns, bränner ut filen om filen är en *.iso/*.img med mappnamnet innehållandes *DVD* ?

Vore helt fantastiskt underbart isf :-)
Användarvisningsbild
Ausir
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Ausir »

Hmm, vi får se om jag har förstått de här rätt...

Det här skulle jag vilja automatisera med .rtorrent.rc;
- jag kategoriserar nedladdningar efter typ (manuellt)
- alla nedladdningar hamnar i /media/Love_/Torrents/Downloads (rtorrent.rc innehåller även

directory = /media/Love_/Torrents/Downloads
, spelar det någon roll när man använder d.set_directory?
- när nedladdningen är klar packar ett skript upp filen till en katalog som beror på typ av fil (sätts med d.set_custom1)
- när nedladdningen har nått sin ratio tas de nedladdade filerna bort tillsammans med torrent-filen

schedule = watch_directory_DVD,5,5,"load_start=/media/Love_/Torrents/Torrentfiles/DVD_Movies/*.torrent,d.set_directory=/media/Love_/Torrents/Downloads,d.set_custom1=/media/Love_/Downloads/DVD_Movies"
schedule = watch_directory_HD,5,5,"load_start=/media/Love_/Torrents/Torrentfiles/HD_Movies/*.torrent,d.set_directory=/media/Love_/Torrents/Downloads,d.set_custom1=/media/Love_/Downloads/HD_Movies"
schedule = watch_directory_Music,5,5,"load_start=/media/Love_/Torrents/Torrentfiles/Music/*.torrent,d.set_directory=/media/Love_/Torrents/Downloads,d.set_custom1=/media/Love_/Downloads/Music"
schedule = watch_directory_TV_Series,5,5,"load_start=/media/Love_/Torrents/Torrentfiles/TV_Series/*.torrent,d.set_directory=/media/Love_/Torrents/Downloads,d.set_custom1=/media/Love_/Downloads/TV_Series"
schedule = watch_directory_Other,5,5,"load_start=/media/Love_/Torrents/Torrentfiles/Other/*.torrent,d.set_directory=/media/Love_/Torrents/Downloads,d.set_custom1=/media/Love_/Downloads/Other"
schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

schedule=ratio,60,60,"close_on_ratio={400,0,1000,\"execute={rm,-rf,$d.get_base_path=}\",d.erase=}

on_finished = unpack_rar,"execute=/path/to/unpack_rar.sh,$d.get_base_path=,$d.get_custom1"
Tillsammans med unpack_rar.sh aktiverat med chmod a+x unpack_rar.sh

#!/bin/bash
    if [ "$2" != "" ]; then
       yes no | nice -n 15 unrar x -r "$1/*.rar" "$2" >&- 2>&- &
    fi
Ser det ut som någonting som skulle kunna fungera?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"