Sedan senaste inloggning. Logga ut och in så är det nya. Alternativt, inaktiv i 3600 sekunder (1 timme).Bejron skrev:"Visa nya inlägg" på startsidan är ju ett steg i rätt riktning men nya sedan när ??
Allmänna support och frågetråden för phpBB3
Re: Allmänna support och frågetråden för phpBB3
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kan du inte förminska bilden något? Vi satte en storleksbegränsning i signaturerna pga att vi har haft problem med en del stora bilder där och det är mycket störande. Maxstorlek är för närvarande 400x50 pixlar.Christian Johansson skrev:Min signatur med den flygande pingvinen fungerar inte längre. Det har nog att göra med att jag har storleksangivelse i img-taggen. Tar jag bort den så får jag dock ett meddelande om att bilden är för stor så det fungerar inte heller.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Hur stänger jag av visningen av andras avatarer? /PB
- vulfgar
- ung forumnörd
Vad är detta? Vill du inte se våra vackra nyllen?pbodin skrev:Hur stänger jag av visningen av andras avatarer? /PB

Du kan stänga av avatarvisningen - och lite annat också - om du går in i kontrollpanelen, fliken Inställningar och alternativet (i vänstermenyn) Ändra visningsinställningar. Markera nej vid Visa visningsbilder

- vulfgar
- ung forumnörd
Nu fungerar även temat subsilver2, men bara på engelska. I svensk version saknas knappar bla för att posta och svara. Det finns inga svenska knappar för nedladdning till det temat, inte ännu i alla fall.

- vulfgar
- ung forumnörd
Nu finns det svenska knappar i subsilver2 också. Alla 3 teman ska fungera nu, även på svenska. 

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Varför så "liten text" på subsilver?
(Ja vad heter det egntligen? "liten font", "litet typsnitt" ..)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- vulfgar
- ung forumnörd
Ingen aning, jag använder inte det temat själv. Det är ju ett av phpBBs standardtema så det bästa är nog att fråga där. Vi har inte moddat varken subsilver eller prosilver på annat sätt än att vi lagt till svenska knappar och vår egen header.nicefinger skrev:Varför så "liten text" på subsilver?

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Problemet ligger i phpBB, jag har skickat in en buggrapport.per9000 skrev: Det verkar som att forumet inte innehåller stöd för länkar med åäö just nu - det borde fixas omedelbums. Till och med MS Explorer klarar det numera då borde detta forum även klara det tycker jag![]()
- per9000
- Kontakt:
Såg att de inte riktigt ansåg att det var en bugg - bra att ni kämpar emot.Lars skrev:Problemet ligger i phpBB, jag har skickat in en buggrapport.per9000 skrev: Det verkar som att forumet inte innehåller stöd för länkar med åäö just nu - det borde fixas omedelbums. Till och med MS Explorer klarar det numera då borde detta forum även klara det tycker jag![]()
Detta är helt enkelt inte ok:
Kod: Markera allt
[url=http://www.xn--kda-ula.se]kåda[/url]
[url=http://www.kåda.se]kåda[/url]
[url="http://www.xn--kda-ula.se"]kåda[/url]
[url="http://www.kåda.se"]kåda[/url]
kåda
kåda
kåda
kåda
/P
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Mera gnäll på sökfunktionen som jag tycker fungerar riktigt uselt.
En sökning på apt-get ger ingenting, forumet tolkar det som 2 ord som är för korta där dessutom det senare inte räknas för det minusas bort. "apt-get" funkar inte heller.
En sökning på apt-get KDE-desktop ger också det nada...
Hur ska man kunna använda forumet som en resurs när man inte kan göra vettiga sökningar för att hitta information?
En sökning på apt-get ger ingenting, forumet tolkar det som 2 ord som är för korta där dessutom det senare inte räknas för det minusas bort. "apt-get" funkar inte heller.
En sökning på apt-get KDE-desktop ger också det nada...
Hur ska man kunna använda forumet som en resurs när man inte kan göra vettiga sökningar för att hitta information?
-
- Global Moderator
* Bump*rylleman skrev:Sökningar måste numera bestå av minst 4 tecken vilket gör att man inte kan leta efter information om FTP, PHP, BBB, cp, ls m.m. dumt.
Detta måste åtgärdas omedelbart!
- johanre
- Serveradmin
Hhhmm, vulfgar jobbar på det, men - snälla - kom ihåg att vi jobbar med ideella, frivilliga arbetsinsatser. Jag tycker inte det är OK att med dom förutsättningarna kräva att någonting skall göras omedelbart.HakanS skrev: * Bump*
Detta måste åtgärdas omedelbart!
-
- Global Moderator
Jag vet att det är ideella, frivilliga arbetsinsatser. Men det har inte hänt något på två dagar. Detta är viktigare att få fixat än något annat.johanre skrev: Hhhmm, vulfgar jobbar på det, men - snälla - kom ihåg att vi jobbar med ideella, frivilliga arbetsinsatser. Jag tycker inte det är OK att med dom förutsättningarna kräva att någonting skall göras omedelbart.
- vulfgar
- ung forumnörd
Nja, det där stämmer inte riktigt. Vi har försökt hitta vad som är fel, har kollat att man ska kunna söka på ord som är på 3 bokstäver osv. Vi får se om jag är på rätt spår nu, det tar ett bra tag till innan databasen är färdigindexerad. Om forumet känns trögt ett tag framåt så beror det på indexeringen.HakanS skrev:Jag vet att det är ideella, frivilliga arbetsinsatser. Men det har inte hänt något på två dagar. Detta är viktigare att få fixat än något annat.johanre skrev: Hhhmm, vulfgar jobbar på det, men - snälla - kom ihåg att vi jobbar med ideella, frivilliga arbetsinsatser. Jag tycker inte det är OK att med dom förutsättningarna kräva att någonting skall göras omedelbart.

-
- Global Moderator
Nu fungerar det att söka på ord med 3 bokstäver.
Dock går det inte att söka på ordet apt. Får till svar:
Dock går det inte att söka på ordet apt. Får till svar:
Kod: Markera allt
Följande ord i din sökfråga ignorerades eftersom de är för vanliga: apt.
Du måste ange minst ett ord att söka efter. Varje ord måste bestå av minst 3 tecken och inte mer än 14 tecken, exklusive jokertecken.
- vulfgar
- ung forumnörd
Sökningen fungerar nog inte fullt ut ännu, knappt hälften har indexerats. Det tar tid. Vissa ord som förekommer väldigt ofta kanske ändå inte går att söka på.

-
Är klokt att ord som är för vanliga inte går att söka på... man kommer förmodligen ändå bara få upp massa resultat man inte har nytta av... bättre då att lägga till något mer ord som begränsar området lite 
Och jag tycker ni alla gör ett fantastiskt jobb! är inte lätt att få allt att flyta på så här direkt efter flytt. Man försöker tänka på allt innan flytten men är ändå en massa saker man inte har tänkt på eller som inte fungerar som tänkt.

Och jag tycker ni alla gör ett fantastiskt jobb! är inte lätt att få allt att flyta på så här direkt efter flytt. Man försöker tänka på allt innan flytten men är ändå en massa saker man inte har tänkt på eller som inte fungerar som tänkt.

Hinner (orkar) inte läsa och kolla om mina synpunter finns med nånstans, så tar de rakt upp och ned här:
Saknar Visa obesvarade inlägg / Visa nya inlägg /Visa aktiva trådar på på resp sidor.
Bökigt att backa tillbaks till huvudsidan hela tiden för att välja dessa.
Återgå till avancerad sökning står det trots att man inte kommer därifrån när man t.ex väljer Visa obesvarade inlägg.
Förstår varför och ser det som ett skönhetsfel, men blev lite konfunderad när jag såg det.
Flera blanktecken i rad tas bort vilket är smått irriterande.
Nu måste man t.ex skriva med t.ex punkter
Kol 1 . . . . . . . . . Kol 2
xxx . . . . . . . . .. xxx
om man vill skriva saker som blir mer lättlästa
Svårare att hålla reda vilka trådar man besvarat/inte besvarat även om jag välkomnar Visa dina inlägg.
Var bra med förra forumets lista där man hade full koll. Kör tv med mail-varianten och checkar av.
Antar att Märk alla kategorier som lästa har samma svaghet som tidigare, dvs att man kan tappa kollen på vad som är läst och inte läst i för de trådar man följer upp, ett sk race condition problem.
Finns det nån förklaring på alla trådikoner
Tror t.ex att röda ikoner betyder att tråden inte är läst.
Tror t.ex att en stjärna betyder att man själv gjort ett inlägg i tråden.
Annars så börjar man så smått att välja sig
Saknar Visa obesvarade inlägg / Visa nya inlägg /Visa aktiva trådar på på resp sidor.
Bökigt att backa tillbaks till huvudsidan hela tiden för att välja dessa.
Återgå till avancerad sökning står det trots att man inte kommer därifrån när man t.ex väljer Visa obesvarade inlägg.
Förstår varför och ser det som ett skönhetsfel, men blev lite konfunderad när jag såg det.
Flera blanktecken i rad tas bort vilket är smått irriterande.
Nu måste man t.ex skriva med t.ex punkter
Kol 1 . . . . . . . . . Kol 2
xxx . . . . . . . . .. xxx
om man vill skriva saker som blir mer lättlästa
Svårare att hålla reda vilka trådar man besvarat/inte besvarat även om jag välkomnar Visa dina inlägg.
Var bra med förra forumets lista där man hade full koll. Kör tv med mail-varianten och checkar av.
Antar att Märk alla kategorier som lästa har samma svaghet som tidigare, dvs att man kan tappa kollen på vad som är läst och inte läst i för de trådar man följer upp, ett sk race condition problem.
Finns det nån förklaring på alla trådikoner
Tror t.ex att röda ikoner betyder att tråden inte är läst.
Tror t.ex att en stjärna betyder att man själv gjort ett inlägg i tråden.
Annars så börjar man så smått att välja sig

- vulfgar
- ung forumnörd
Igår ändrade jag en del på sökfunktionen. Minst tre tecken och vissa väldigt vanliga ord kommer inte att gå att söka på även om dom innehåller tre tecken. Jag hoppas i alla fall på en förbättring och vill därför gärna ha lite feedback. Funkar det fortfarande inte bra så får vi ändra lite till.