Både gammal och ny Ubuntu vid boot

L-L

Både gammal och ny Ubuntu vid boot

Inlägg av L-L »

Då jag för första gången installerade Ubuntu igår, ville den efter några minuter uppdatera en mängd program. Sagt och gjort. Nu när jag bootar, och menyn kommer upp, så finns såväl förra som nya versionen med: 2.6.20-15 resp. 2.6.20-16 (samt båda i felsäkert läge, plus någon "minnesgrej" - ni vet väl vad jag menar - samt till sist Windows XP). Varför blev det så? Det vore väl trevligt att ta bort den gamla; 2.6.20-15?

Tack,
/LA
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Både gammal och ny Ubuntu vid boot

Inlägg av Hund »

Det är den gamla och nya operativsystemkärnan. :) Om det skulle knasa sig med den nya har du då möjlighet att kunna starta med en äldre som du hade innan.

Det tar inte ens upp 1 MB om jag inte missminner mig? Men vill du avinstallera den tidigare versionen kan du göra detta via Synaptic.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
L-L

Inlägg av L-L »

Aha, så det är helt normalt med andra ord. Tveksamt om jag vågar söka upp den gamla i Synaptic och ta bort den. Sist jag ändrade i Synaptic vägrade Ubuntu att logga in mig ;)

Tack,
/LA
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Om du får en lång lista i grub när du startar datorn och vill ha en kortare kan du ta bort några alternativ i filen /boot/grub/menu.lst Öppna genom att skriva

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

i en terminal. Låt det om nyaste kärnan och Windows stå kvar, samt värdet default som avgör vilken startas som standard. Där kan man också sätta antal sekunder grub visas med värdet timeout.

Men tänk på att du kan få problem att starta om du gör fel! Så är du osäker är det kanske inte så farligt att istället ha kvar några extra rader när du startar datorn.
/ Mattias från designbilder.se
L-L

Inlägg av L-L »

Tack, då vet jag!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"