LeoniAquila skrev:
Tack, då är jag nöjd så.

Bortsett från "Outbound Control" dock, som jag ska lära mig att konfigurera för att vara helt nöjd. I Windows har jag alltid sett till att blockera ALLT från nätåtkomst, förutom program som kräver det, såsom Firefox.
Det finns inte samma behov av "outbound control" i ubuntu som i windows (än*). I ubuntu så installerar man helt enkelt inget som måste skyddas från att skicka iväg onödig information. Dessutom
LeoniAquila skrev:
Aha, tack för den infon, det var bra. Fast med "eller är IPtables i själva verket aktiverad från start?" menade jag egentligen inte start av Ubuntu, utan första gången man kör det - och aldrig ens har rört Firestarter.
Iptables är installerat, firestarter är inte det vid en nyinstallation. Iptables är satt att acceptera allt.
Om man hade haft en windowsinstallation och var kopplad till internet med ipadress och allt utan att ha en brandvägg skulle man nu vara illa ute. (Numera så blockar dock de flesta bredbandsleverantörer det värsta (dvs de inbyggda servergrejjerna på port 15-139 och 445) för alla användare, vilket räddar windows ett kort tag). Men det är här skillnaden mellan öppna och stängda portar ligger och vad folk tror om detta.
En öppen port är en port där det finns något som lyssnar och brandväggenb inte stoppar det. En stängd port är det som brandväggen stoppar eller en port där inget lyssnar. Det är alltså ingen skillnad mellan att ha en dator med brandvägg och en dator där inget lyssnar på portarna. Ubuntu har ingen servermjukvara som lyssnar på någon port och är därför stängd på alla portar och komplett säker.
Ubuntu är alltså inte "vidöppen" vid nyinstallation, det är bara det att folk är vana vid att använda operativsystem som kräver en brandvägg för att vara säkert som kan luras att tro det.
*) Somlig argumenterar för att det bästa som kan hända linux är att det börjar utvecklas massa mjukvara som användaren inte har kontroll över eller insyn i, då kommer vi behöva skyddas från mjukvara som sänder saker tillbaka till "mum" behövas.
Edit: Freudiansk felsägning.