Hej! Jag är en mycket ny användare av UNIX och tänkte testa Ubuntu på min bärbara dator. Jag testade att installera ubuntu 5.10 på grund av att det var det enda jag hade hemma. När installationen var klar så kunde den inte starta X. Meddelandet som kom var: No screens found.
Jag har gått in på flera andra inlägg och testat att konfigurera om X men det funkade i alla fall inte. Så då tänkte jag att jag kunde ladda ner den nya versionen som finns ute men när man startar datorn med den i så startar ju inte installationen.
Då tänkte jag att det kunde vara en bra idé och ta bort partionerna med Ubuntu på från Windows-miljön. Mycket dåligt drag! Nu när jag startar datorn så står det: GRUB Loading stage 1.5, GRUB loading, please wait... Error 22. Jag kan ju inte göra något annat än att starta om datorn och få samma meddelande igen. Har testat att starta om med en Windows XP skiva istället och då startar installationen men jag vill ju inte installera om mitt XP.
Hur skall jag göra för att få in det nya Ubuntu 6.0.6.1?
Hjälp mig snälla!
Kan inte starta Ubuntu/Windows!
Du kan boota upp på windowsskivan i nåt slags console, kommer inte exakt ihåg vad alternativet heter.
Väl inne i den kan du skriva
för att få tillbaka en mbr som du kan boota Windows från.
Sen borde du kunna partitionera och pilla som du vill. Och sen är det bara att installera Ubuntu 6.06.1 :-)
Väl inne i den kan du skriva
Kod: Markera allt
fixmbr
Sen borde du kunna partitionera och pilla som du vill. Och sen är det bara att installera Ubuntu 6.06.1 :-)
Nån som vet vad det är för kommando för att få fram konsolen i Win XP installationen?
[quote="0des^"]Nån som vet vad det är för kommando för att få fram konsolen i Win XP installationen?[/quote]
Och det frågar du på en Linux forum?
Prova på att starta datorn från windows cd och välj reparera och följ instruktionerna i texten
Reparera kom väl med R, när det efterfrågades och konsol istället för disketter med C men allt står på skärmen.
Och det frågar du på en Linux forum?

Prova på att starta datorn från windows cd och välj reparera och följ instruktionerna i texten

Reparera kom väl med R, när det efterfrågades och konsol istället för disketter med C men allt står på skärmen.
- gothenburg
- Kontakt:
[quote="0des^"]Nån som vet vad det är för kommando för att få fram konsolen i Win XP installationen?[/quote]
sätt i (starta) win xp cd'n F3 F3 (avbryt, acceptera avbryt) så kommer du till en dos promt.
sätt i (starta) win xp cd'n F3 F3 (avbryt, acceptera avbryt) så kommer du till en dos promt.
Jag är bannad i #ubuntu-se !
inte för att vara en biatch lr nåt men om du vill testa UNIX så är ubuntu skapligt fel ställe och starta på 
då borde du ju gå på nån av BSD versionerna typ Free BSD lr nåt, de är "kopior" av unix,
medans linux är en omarbetning av unix, likt på vissa delar, men inte tillräckligt för att få kalla sig öfr det.
vill inte biatcha lr nåt men bara så inte börjar på fel ställe

då borde du ju gå på nån av BSD versionerna typ Free BSD lr nåt, de är "kopior" av unix,
medans linux är en omarbetning av unix, likt på vissa delar, men inte tillräckligt för att få kalla sig öfr det.
vill inte biatcha lr nåt men bara så inte börjar på fel ställe