Vista vs. XP
Vista vs. XP
Vad är era reflektioner när det gäller dessa två operativsystem. Vad är deras styrkor och svagheter och vilket är "bäst".
Och vilket passar bäst att kombinera med Ubuntu?
Vad säger ni...
Och vilket passar bäst att kombinera med Ubuntu?
Vad säger ni...
Nybliven nörd!
SV: Vista vs. XP
Pollens första röst motiveras så här:
Windows XP är faktiskt ett riktigt schysst OS, bra stöd för spel och relativt enkelt att konfigurera.
Har trivts med det riktigt bra, men nu är jag väl på väg att gå över helt till Ubuntu. Så det är trist på de spel som det kräver, det kommer jag faktiskt att sakna!
Windows Vista är förinstallerat på alla datorer vi säljer (onoff, luleå) vilket ofta tvingar mig att kunna säga något bra om det. Med stöd för DX10 och lite grafiskt godis har det väl lite potential. Men det idiotiska att dela upp det i 7(?) olika versioner där även den enklaste är alldeles för dyr kommer visa sig vara ett bakslag (om det inte redan har hänt?) för M$.
Summa summarum så föredrar jag helt klart XP, då Vista bara är ett försök att tvinga av gamers och andra kräsna en massa extra pengar för att kunna lira nästa generations spel. Jag hoppas innerligt att en fri teknik går om Direct X när det gäller innovation och spridning innan jag lämnar denna värld!
Windows XP är faktiskt ett riktigt schysst OS, bra stöd för spel och relativt enkelt att konfigurera.
Har trivts med det riktigt bra, men nu är jag väl på väg att gå över helt till Ubuntu. Så det är trist på de spel som det kräver, det kommer jag faktiskt att sakna!
Windows Vista är förinstallerat på alla datorer vi säljer (onoff, luleå) vilket ofta tvingar mig att kunna säga något bra om det. Med stöd för DX10 och lite grafiskt godis har det väl lite potential. Men det idiotiska att dela upp det i 7(?) olika versioner där även den enklaste är alldeles för dyr kommer visa sig vara ett bakslag (om det inte redan har hänt?) för M$.
Summa summarum så föredrar jag helt klart XP, då Vista bara är ett försök att tvinga av gamers och andra kräsna en massa extra pengar för att kunna lira nästa generations spel. Jag hoppas innerligt att en fri teknik går om Direct X när det gäller innovation och spridning innan jag lämnar denna värld!
XP använde jag i ca 6 år. Deras bästa OS jag använt mig av.
Fördelar? Enkelt, men rätt omständigt. Bra programutbud. Det är väl det enda fördelar jag personligen kan se.
Kan inte gämföra det med Vista då jag aldrig rört det.
Vista är faktiskt en av anledningarna till att jag började söka mig till Linux.
Jag kände mig tillräckligt instängd och begränsad i XP och hur skulle inte den klaustrofobiska känslan som redan fanns utveckla sig i Vista?
Fördelar? Enkelt, men rätt omständigt. Bra programutbud. Det är väl det enda fördelar jag personligen kan se.
Kan inte gämföra det med Vista då jag aldrig rört det.
Vista är faktiskt en av anledningarna till att jag började söka mig till Linux.
Jag kände mig tillräckligt instängd och begränsad i XP och hur skulle inte den klaustrofobiska känslan som redan fanns utveckla sig i Vista?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
I dagsläget, XP, mestadels på grund av dess hårdvarustöd, om 1-2 år så kanske Vista är en kandidat i spelet.
Det beror på hur snabbt pyttemjuk & hårdvarutillverkarna arbetar med hårdvarustödet i Vista.
Det beror på hur snabbt pyttemjuk & hårdvarutillverkarna arbetar med hårdvarustödet i Vista.

Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
XP. Har aldrig haft något strul med själva funktionaliteten i XP. Det har bara fungerat. och det har fungerat bra.
Vista verkar vara
1) fyllt med buggar,
2) långt ifrån färdigt (med tanke på det dåliga stödet för t.ex adobes produkter)
3) OS-världens svar på Orwells 1984
Dessutom är svart tema = butt ugly!
Vista verkar vara
1) fyllt med buggar,
2) långt ifrån färdigt (med tanke på det dåliga stödet för t.ex adobes produkter)
3) OS-världens svar på Orwells 1984
Dessutom är svart tema = butt ugly!
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
XP all the way.
XP är det klart bästa Microsoft presterat så här långt. Stabilt, stort utbud av program, funkar bra med spel, osv.
XP är det klart bästa Microsoft presterat så här långt. Stabilt, stort utbud av program, funkar bra med spel, osv.
XP självklart, ett fungerande OS i motsats till Vista med sitt DRM.
Men Vista är väl ändå ganska mysigt, med sina grafiska effekter och sånt?
Nybliven nörd!
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Det jag sett av Vista's grafiska effekter väger inte upp dess nackdelar än så länge.mannealm skrev: Men Vista är väl ändå ganska mysigt, med sina grafiska effekter och sånt?
Dock är dom ganska 'mysiga'

Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
XP, med motiveringen att spel, och vissa grafiska applikationer (läs Photoshop) funkar underbart bra.
Det går att köra på gamla burkar med, och på grund av att XP är lagom mycket.
Testat Vista. Avskydde det.
Det går att köra på gamla burkar med, och på grund av att XP är lagom mycket.
Testat Vista. Avskydde det.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
En fråga, jag har inte använt varken XP eller Vista mycket så det kanske är en löjlig fråga men hursomhelst.
Installerade och konfigurerade en laptop med Vista idag. Jag installerade ett tele2 mobilt bredband och allt funkade perfekt. Nu ringde kunden och meddelade att det inte längre fungerade. Efter ett tag så kom vi fram till att kunden hade by USB-slot för modemet då det bara fanns en USB-port på högersida av datorn och där ville kunden ha musen inkopplad. Nu visade det sig att om modemet kopplades in i samma USB-slot som den installerades ifrån så funkar det perfekt men så fort den stoppas i en annan USB-port så funkar det inte.
Är detta standard i Windows? Eller är det nåt som bara gäller Vista?
Installerade och konfigurerade en laptop med Vista idag. Jag installerade ett tele2 mobilt bredband och allt funkade perfekt. Nu ringde kunden och meddelade att det inte längre fungerade. Efter ett tag så kom vi fram till att kunden hade by USB-slot för modemet då det bara fanns en USB-port på högersida av datorn och där ville kunden ha musen inkopplad. Nu visade det sig att om modemet kopplades in i samma USB-slot som den installerades ifrån så funkar det perfekt men så fort den stoppas i en annan USB-port så funkar det inte.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Njau... snarare är det väl USB standard strul... dvs det går nog inte att lasta MS förBossieman skrev: Är detta standard i Windows? Eller är det nåt som bara gäller Vista?
USB trubbel.
Själv skulle jag aldrig köpa nåt som kommunicerade med Internet via USB..

Jag känner igen det från XP också.Bossieman skrev: En fråga, jag har inte använt varken XP eller Vista mycket så det kanske är en löjlig fråga men hursomhelst.
Konstigt, men så var det... hade ett USB modem som gjorde likadant...
Har dock aldrig varig med om något liknande i Linux, kan väl vara hur de skrivigt drivrutinerna till modemet...
blogg @ Gargamel.NU
- Bossieman
- Kontakt:
Nåt är helt galet nu för kunden. Efter omstart kommer ett meddelande om att Vista måste repareras och att Vista skivan måste sättas in men Vista finns bara på en partition. Vad göra?
EDIT: Löste sig: Ut med modemet --> Boota Vista --> In med modemet --> Ominstallation av modemet
EDIT: Löste sig: Ut med modemet --> Boota Vista --> In med modemet --> Ominstallation av modemet

Senast redigerad av 1 Bossieman, redigerad totalt 20 gånger.
Levererar man utan skiva nuförtiden också....Bossieman skrev: Nåt är helt galet nu för kunden. Efter omstart kommer ett meddelande om att Vista måste repareras och att Vista skivan måste sättas in men Vista finns bara på en partition. Vad göra?

Det bästa forumet om Vista när jag pulade är det här:
http://www.pro-networks.org/forum/index.php
Sen har du ju ett antal felsäkra startalternativ precis som med XP inkl repalternativ
om man hittar den magiska knappen....

ProNetworks har även ett modernt Linuxforum utan fundamentalister...
- Bossieman
- Kontakt:
Så vad är skillnaderna mellan Vista och XP för en normalanvändare?
Märker Windowsanvändare några större skillnader gentemot Xp när de köper nya datorer?
Märker Windowsanvändare några större skillnader gentemot Xp när de köper nya datorer?
På ytan massor... men under ytan är det samma XP...Bossieman skrev: Så vad är skillnaderna mellan Vista och XP för en normalanvändare?

Sen riktigt "under the hood" har man då en massa nytt "skit" instoppat för
content protection dvs skydda mediaindustrin.
Man har ju sedan blivit tvungen att ta fram en nedgraderingsfunktion till XP
för alla burkar som inte klara kraven inkl missnöjda kunder.
I praktiken blir det en uppgradering att byta från Vista till XP.plun skrev: Man har ju sedan blivit tvungen att ta fram en nedgraderingsfunktion till XP
- Bossieman
- Kontakt:
Det där låter väldigt extremt faktiskt. Jag menar, av det jag läst av nöjda Vista användare så är det DirectX10, säkrare, snabbare, snyggare och allt snack om DRM är bara BS.plun skrev:På ytan massor... men under ytan är det samma XP...Bossieman skrev: Så vad är skillnaderna mellan Vista och XP för en normalanvändare?
Sen riktigt "under the hood" har man då en massa nytt "skit" instoppat för
content protection dvs skydda mediaindustrin.
Man har ju sedan blivit tvungen att ta fram en nedgraderingsfunktion till XP
- Bossieman
- Kontakt:
Var det ironiskt eller vad?HR skrev:I praktiken blir det en uppgradering att byta från Vista till XP.plun skrev: Man har ju sedan blivit tvungen att ta fram en nedgraderingsfunktion till XP