Japan börjar styra nationella administrationen mot öppna filformat.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
hanzukun
Kontakt:

SV: Japan börjar styra nationella administrationen mot öppna filformat.

Inlägg av hanzukun »

Om Sverige nu är den "fantastiska super-duper-IT-nation nummer 1"* som politikerna förut pratade om så är det väl dags att vi också hoppar på tåget. Det är helt klart rätt riktning. Det skulle bli det bästa sen rökförbudet på krogar inleddes!

* En sanning med modifikation.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

hanzukun skrev: Om Sverige nu är den "fantastiska super-duper-IT-nation nummer 1"* som politikerna förut pratade om så är det väl dags att vi också hoppar på tåget. Det är helt klart rätt riktning. Det skulle bli det bästa sen rökförbudet på krogar inleddes!

* En sanning med modifikation.
Svenska staten har redan som målsättning att den offentliga sektorn ska gå över till det samma!

Återkommer med länk när jag hittat något relevant  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo men statskontoret har hållt på länge...

http://www.idg.se/2.1085/1.17460

Sen är det viktigt att det inte är några ideologiska motiv till detta, enbart
ett sätt att få till konkurrens samt billigare produkter.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.96274

Sen ska det visst pågå en svensk utredning just nu, Messing startade väl 2003.. ;)

Nu pågår det inom EU och i Bryssel ett mycket större arbete för
att få till rejäla  förändringar.  Sen finns det då vissa som tror att man
löser sådant här i den svenska ankdammen... ;D

Men precis som Computersweden artikeln så handlar det här om pengar inte ideologier.. ;)  IBM vill tjäna pengar, RedHat liksaå... i slutändan så blir allting billigare.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

hanzukun skrev: Om Sverige nu är den "fantastiska super-duper-IT-nation nummer 1"* som politikerna förut pratade om så är det väl dags att vi också hoppar på tåget.
Inte förstaplats, men väl på plats sju. Det är ju helt tokigt det heller med tanke på vår storlek.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

plun skrev: Men precis som Computersweden artikeln så handlar det här om pengar inte ideologier.. ;)  IBM vill tjäna pengar, RedHat liksaå... i slutändan så blir allting billigare.
Du försöker verkligen att få det att de som gillar öppnaformat är anarkistiska kommunister.
Så är det inte, sluta upp att kasta skit på förespråkare av öppnaformat i alla trådar.

Inlägg av Okänd »

Barre skrev:
plun skrev: Men precis som Computersweden artikeln så handlar det här om pengar inte ideologier.. ;)  IBM vill tjäna pengar, RedHat liksaå... i slutändan så blir allting billigare.
Du försöker verkligen att få det att de som gillar öppnaformat är anarkistiska kommunister.
Så är det inte, sluta upp att kasta skit på förespråkare av öppnaformat i alla trådar.
Nej jag hymlar inte med att jag fullständigt håller med IBM bossen.

"– Öppen källkod handlar inte om filosofi, religion eller ideologi. Det är en del av den kommersiella mjukvarumarknaden och ingen kan stoppa den utvecklingen, säger han"

"Han hymlar dock inte med att mjukvara är affärer och att IBMs affärsidé är att tjäna pengar. Men han ser inga problem med att även den kommersiella världen delar med sig av forskningsresultat och utveckling."

Precis samma drivkraft är det inom EU Bryssel och konkurrenslagstiftning på det
här området.  Ska väl vara i Sverige som man inte kan "tala ur skägget".

Det var väl kanske därför Sturmarks utredning kapsejade...

Sen finns det en liten klick som kanske tror något annat... ;)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Jag håller också med om att öppen källkod inte handlar om filosofi, religon eller ideologi.
Men eftersom du inte läser det folk skriver och/eller inte vill förstå så har du uppenbarligen missat det..

Inlägg av Okänd »

Det hela handlar även om långtidslagring av information. Att vi kan läsa bibelmanuskript från 1100-talet men inte en Wordperfect-fil från 1987 är ju helt absurt.

Genom att använda öppna specifikationer på de format som informationen lagras i behöver man bara ta hänsyn till vilket medium som informationen skapas på, inte hur datastrukturen är uppbyggd. På min laptop har jag inte ens en diskettstation längre, ännu mindre en 5.25"-variant. Jag har heller inget MFM-gränssnitt för att läsa gamla hårddiskar, eller för den delen backup-band från 1800frösihjäl.

Att öppen källkod är en del av den kommersiella mjukvarumarknaden är en funktion av att institutioner och företag har insett ovanstående. Huruvida det är filosofi eller ideologi kan vara osagt, men religion är det inte.

I Sverige talar man även där ur skägget även om man inte kommit så långt i implementationsdelarna:
http://www.regeringen.se/sb/d/9219/a/84547

Att det tar längre tid i Sverige än andra länder är troligen för att det finns färre strateger som är övertygade om de öppna formatens fördelar. De ser till bekvämlighet, kortsiktig pengavinst och tradition istället för att säkra informationsspridningen på sikt. Att de i det läget skjuter sig själva i foten en aning inser de inte.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Barre skrev: Jag håller också med om att öppen källkod inte handlar om filosofi, religon eller ideologi.
Men eftersom du inte läser det folk skriver och/eller inte vill förstå så har du uppenbarligen missat det..
Nej jag har inte missat det..... rent förtydligande att det här
är en ren marknad/konkurrenslagstiftningsfråga, inget annat.

Jag kan inte förstå att det inte finns något pågående ärende mot MS  ???

http://www.konkurrensverket.se/

Sedan så är det då här som man verkligen kan skapa tryck, det finns en hel
avdelning som enbart sysslar med mjukvaru samt MS frågor.

http://ec.europa.eu/comm/competition/index_sv.html

Vilket ett antal kloka politiker samt tjänstemän insett och hellre är i Bryssel.. ;)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

plun skrev:
Barre skrev: Jag håller också med om att öppen källkod inte handlar om filosofi, religon eller ideologi.
Nej jag har inte missat det.....
men varför i helvete håller du på att provocera och kasta skit på alla förespråkare för öppnafilformat i de flesta av dina inägg då?
Det är det som jag försöker få dig att sluta med. Rent idiotiskt beteende.

Inlägg av Okänd »

Barre skrev:
plun skrev:
Nej jag har inte missat det.....
men varför i helvete håller du på att provocera och kasta skit på alla förespråkare för öppnafilformat i de flesta av dina inägg då?
Det är det som jag försöker få dig att sluta med. Rent idiotiskt beteende.
Jag ser det enbart som iskalla fakta, världen är inte Bullerbyn... ;)

Åter till den bistra verkligheten.

Jag kan som skrivits inte förstå att det inte finns x antal olika anmälningar
till det svenska Konkurrensverket angående MS framfart. 

Det borde sedan rendera i ett antal pågående ärenden.  Förinstallerade OS,
olika format, man struntar i EU versionen av Vista osv osv.

Dito att det inte finns en anmälan mot tex Sveriges Radio att de enbart kör med
slutna format.

Den myndighet som även de enbart kör med slutna format ska även de anmälas för
snedvridning av konkurrensen.

http://www.konkurrensverket.se/

Raka hårda puckar....Thats it  !...  Bullerbyn finns inte.  Petioner är enbart larviga.. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det här är ju bara absurt. Jag tror jag ska ta å leta upp av alla dessa civiliserade ubuntu-forumen som finns runt världen. Det ska ju tydligen finnas många. Där kanske man slipper att bli kallade för fundamentalist, flumm, sabotör, larvig osv...
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote=∓quot;plun"\]det härär en ren marknad/konkurrenslagstiftningsfråga, inget annat.
[/quote]

Menar du att man ska lagstifta bort proprietära format? :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Bullerbyn finns inte. 
Det finns till och med två.

http://kartor.eniro.se

En i Åre och en i Västeråstrakten.

Tänk vad fint plun, nu har du skrämt iväg en av fundamentalisterna. Då var det bara resten kvar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev:
∓quot;plun"\ skrev:det härär en ren marknad/konkurrenslagstiftningsfråga, inget annat.
Menar du att man ska lagstifta bort proprietära format? :)
Nej det är inte det som konkurrenslagstiftning går ut på.

Det är att öppen källkod ska kunna konkurrera på samma villkor som sluten.

Precis det man jobbar med i EU Bryssel, vissa länder som Frankrike har
hunnit en bit längre.  Den svenska utredningen ska också belysa detta.

I slutändan handlar det om rena marknadskrafter samt för offentlig sektor
att man kan välja det billigaste alternativet som då även ska gagna alla
Europas innevånare.

MS kommer garanterat att få det mycket svårt om man kan komma till en konsensus
inom EU. Några amerikanska delstater har också börjat lagstifta om hur det här ska fungera.

Sen är det ett mysterium att ingen går till Konkurrensverket med ärenden... ???
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är när man ska välja det billigaste alternativet som öppen källkod inte har någon chans.

För det första: utbildningskostnader för att använda öppenkällkods-lösningar framför redan etablerade lösningar med stängd källkod är knappt försvarbara även om de långsiktiga vinsterna blir större.

För det andra: Det finns väldigt få företag med inhouse-kompetens på öppen källkod i stordrift. Det är således inte ekonomiskt försvarbart ens i en administrationssynpunkt att gå över till öppen källkod eftersom utbildningskostnader och övergångskostnadesr skulle skjuta i höjden något hejdlöst.

För det tredje: Både företag och myndigheter har specialprogram och lösningar som inte finns porterade till Linux-miljön, vilket innebär att man måste nyutveckla gamla lösningar för en ny plattform vilket är fruktansvärt kostsamt.

Detta innebär att det måste finnas en annan drivkraft bakom initiativen än den rent monetära, eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart på kort sikt att slänga ut proprietär programvara till förmån för fri/öppen programvara.

Det är här vi patetiska fundamentalister, loosers, sabotörer och flumm kommer in i bilden.

EDIT: Lade till "patetiska" också. Jag höll på att glömma det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: Det är när man ska välja det billigaste alternativet som öppen källkod inte har någon chans.

För det första: utbildningskostnader för att använda öppenkällkods-lösningar framför redan etablerade lösningar med stängd källkod är knappt försvarbara även om de långsiktiga vinsterna blir större.

För det andra: Det finns väldigt få företag med inhouse-kompetens på öppen källkod i stordrift. Det är således inte ekonomiskt försvarbart ens i en administrationssynpunkt att gå över till öppen källkod eftersom utbildningskostnader och övergångskostnadesr skulle skjuta i höjden något hejdlöst.

För det tredje: Både företag och myndigheter har specialprogram och lösningar som inte finns porterade till Linux-miljön, vilket innebär att man måste nyutveckla gamla lösningar för en ny plattform vilket är fruktansvärt kostsamt.

Detta innebär att det måste finnas en annan drivkraft bakom initiativen än den rent monetära, eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart på kort sikt att slänga ut proprietär programvara till förmån för fri/öppen programvara.

Det är här vi patetiska fundamentalister, loosers, sabotörer och flumm kommer in i bilden.

EDIT: Lade till "patetiska" också. Jag höll på att glömma det.
Du har helt fel i detta om du läser ComputerSweden artikeln och funderar  ???

Ett företag som nästan enbart lever på licenser (MS  8)  ) har inte en chans
att klara konkurrensen från företag som syr ihop öppenkällkodslösningar.

Däremot så behöver då öppenkällkoden lagstiftningar för att kunna vara med på
"marknadens" spelplan.  Ett styrmedel är då att man inte får använda slutna format inom offentlig verksamhet.

Om sedan MS kan konkurrera med detta så måste de då köra med öppna format eftersom konkurrenslagstiftningen säger så för offentlig verksamhet.

Att Aftonbladet som är ett privat bolag väljer slutna format kan man inte göra så mycket åt mer än att öppenkällkodsföretag kan visa egna lösningar när man får igång
utvecklingen.

Ett annat styrmedel skulle kunna vara att det inte får säljas datorer med enbart 1 förinstallerat val. Nu funderas det friskt i Bryssel eftersom MS blir klart svårare att tas med pga  de 3 övertrampen som skett.

Summa summarum så förstår jag fortfarande inte att inte fler utnyttjar sin demokratiska
rättighet och anmäler konkurrenssnedvridningar som man ser.

Istället startas det petitioner...  EUs konkurrensmyndighet är väl full av anmälningar angående diverse MS övertramp som då Europas medborgare nyttjar sin rätt att anmäla.

Nu är då Sverige klart speciellt...Danskarna är affärsmän, Finnarna är smarta och vi
svenskar verkar enbart dumma...

:) 
Okänd

Inlägg av Okänd »

Gustav Fridolin och Ulf Holm (båda mp) lade i 2005 en proposition om öppna standarder i offentlig upphandling:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... nid=605512

Resultat: Avslag
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... 5/06:Fi226

Jag vet inte heller om det har blivit så mycket bättre efter detta..
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Du har helt fel i detta om du läser ComputerSweden artikeln och funderar  ???

Ett företag som nästan enbart lever på licenser (MS  8)  ) har inte en chans
att klara konkurrensen från företag som syr ihop öppenkällkodslösningar.

Däremot så behöver då öppenkällkoden lagstiftningar för att kunna vara med på
"marknadens" spelplan.  Ett styrmedel är då att man inte får använda slutna format inom offentlig verksamhet.
Om inte det styrmedlet innebär att lagstifta bort sluten källkod så vet jag inte vad ..

Ser man till enskilda upphandlingar inom t ex Länsstyrelsen så fortsätter de att bygga på sluten källkod eftersom det är mest ekonomiskt försvarbart, trots tiotals miljoner i licenskostnader. Så ja, jag har säkert fel i det om jag läser Computer Swedens artikel och bara funderar, men om man ser till verkligt existerande fall så har jag inte fel.

Jag har säkert inte 100% rätt heller, men jag kan lova dig att majoriteten av företag och institutioner som redan kör Active Directory tänker på det sättet. Flertalet beslutsfattare tänker inte i banor av licenskostnader och öppna format, de tänker utbildnings- och personalkostnader i första hand eftersom denna utgiftspost är mångdubbelt större.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"