Hund skrev:
Ubuntu ligger varken bakom Firefox, Flash eller din trådlösa utrustning.

Vad är det du inte finner funktionellt med Ubuntu då?
Nej det är sant, men jag har inte motsvarande problem med Firefox i Windowsmiljö, och i Windowsmiljö räknar man av gammal fördom med problem. Dessutom handlar det väl lite om vana att hantera problmematik i Windowsmiljö eftersom man ju helt enkelt är mer van vid det. Jag har haft cirka en och en halv månad med Ubuntu installerat, kanske en månad då jag försökt köra allt härifrån. Så det är ju ett par års skillnad i användning. Typ... 17 år kanske.
Dessutom låter det som en klen ursäkt att komma med. Att inte Ubuntu ligger bakom nämnda problem det vill säga. Förvisso är det sant, men om man har ambitionen att skapa en skrivbordsmiljö för gemonsnittsanvändaren får man nog onekligen ha ett lite annat synsätt på det hela. Dessutom är det en fråga om marknadsföringspraxsis. Speciellt när man pratar om att "bara fungera" och att vara så oerhört mycket smidigare än t ex XP och Vista.
Nåja, nu sade jag inte att det inte var funktionellt, utan att det inte var riktigt i höjd med mina förväntningar och det intryck jag fick från första Live-körningarna. Vilket ju förvisso är mitt fel, du vet hur det är med nya leksaker och killar.

Man blir lyrisk i början då man ser den där nya Porschen, men sedan ser man att det är lika mycket arbete med den som den gamla Volvon. Eller ja, nu ska väl inte Ubuntu liknas med en Porsche kanske. Snarare en Land Rover Defender.
Min ambition med att börja köra Ubuntu var att på sikt emigrera helt ifrån Windows. Du vet den där gamla drömmen om frihet. Tyvärr är det i dagsläget inte en möjlighet.
Ha det gott!