ominstallation av trådlöst kort

Dixon

ominstallation av trådlöst kort

Inlägg av Dixon »

Jag har följt devisen att om man vill lära sig något skall man först förstöra det och sedan bygga upp det igen. Därför har jag genom ett antal kommandon (inklusive ett flertal som jag inte helt förstått, när jag provat wep-crack i airocrack) ändrat mina inställningar så att jag inte längre kan ansluta till mitt trådlösa nätverk. Nu förväntar jag mig att det finns ett snabbt och enkelt sätt att återställa inställningarna igen  ;)

när jag skriver iwconfig så får jag bland annat följande information:
lo  no wireless extensions
eth0 no wireless extensions
eth1 unassociated ESSID:""
Mode:managed Channel=0 Access Point: Not-Associated

Jag kan möjligtvis även ha ändrat min MAC-adress (om det nu är möjligt) kan jag enkelt ändra tillbaka den isåfall?

/Dixon 
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: ominstallation av trådlöst kort

Inlägg av Lars »

MAC-adressen ska inte spela så stor roll om du inte filtrerar på den i din router. Men det är klart, om du har samma MAC-adress som någon annan kan det väl bli problem.

Du måste sätta ESSID till något annat än "", d.v.s. välj vilket nätverk du vill ansluta till. Det görs väl smidigast med NetworkManager, eller med "iwconfig eth1 essid blablabla".
Dixon

SV: ominstallation av trådlöst kort

Inlägg av Dixon »

Tack för svaret, jag kanske var oklar, men poängen är att jag inte kan ansluta till något nätverk, jag har aktiverat roaming-läget och är i behov av att kunna ansluta till flera nätverk. De syns i listan över tillgängliga nätverk men det går inte längre att ansluta till dem. Jag hade hoppats att det fanns ett smidigt sätt att avinstallera drivrutinen kanske och sedan installera den igen så att alla grundinställningar återställdes.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"