Jag har kört Ubuntu i ungefär en vecka nu, och börjar greppa grunderna. Dock har jag två problem med Beryl som jag hoppas att någon har koll på;
1. Ibland när jag bootar Ubuntu så ser jag inte skrivbordet, hela skärmen är täckt med den beigefärgade bakgrunden som är standard vid inloggningsfönstret. När jag rör muspekaren över ikoner eller verktygsfältet så kan jag skymta vad som finns bakom den beiga färgen, men inte mycket mer än så. Detta händer ungefär var tredje gång jag bootar, och lyckas jag leta mig fram till terminalen för att skriva 'shutdown -r now' så funkar det oftast prima igen efter omstarten.
2. När jag startar program eller öppnar fönster inuti program (t ex 'inställningar' i Firefox eller andra "pop-up-fönster") så startar de i minimerat läge och jag får klicka några gånger för att se det nya fönstret. Detta händer endast med Beryl igång, och det spelar ingen roll vilket tema jag använder. Har försökt pilla med inställningar i Beryls inställningshanterare men utan framgång. Det funkar ju att surfa och så ändå, men det är såklart irriterande och tidskrävande

Kör Ubuntu Feisty Fawn 7.04 med ett ATI Radeon 9800PRO. Installerade Beryl genom att följa http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9625.0/topicseen.html. Förutom dessa problem funkar det klockrent och jag gillar Ubuntu mer och mer för varje dag. Skulle dock aldrig ha klarat mig utan det här forumet, helt suveräna HOWTO's och andra forumposter

Cheers!
Edit: har letat som en tok efter lösningar i forumet, utan att hitta något om dessa specifika problem, men finns det lösningar som jag missat så hänvisa gärna dit och ta bort den här tråden.