Två problem med Beryl

m1

Två problem med Beryl

Inlägg av m1 »

Tjo!
Jag har kört Ubuntu i ungefär en vecka nu, och börjar greppa grunderna. Dock har jag två problem med Beryl som jag hoppas att någon har koll på;

1. Ibland när jag bootar Ubuntu så ser jag inte skrivbordet, hela skärmen är täckt med den beigefärgade bakgrunden som är standard vid inloggningsfönstret. När jag rör muspekaren över ikoner eller verktygsfältet så kan jag skymta vad som finns bakom den beiga färgen, men inte mycket mer än så. Detta händer ungefär var tredje gång jag bootar, och lyckas jag leta mig fram till terminalen för att skriva 'shutdown -r now' så funkar det oftast prima igen efter omstarten.

2. När jag startar program eller öppnar fönster inuti program (t ex 'inställningar' i Firefox eller andra "pop-up-fönster") så startar de i minimerat läge och jag får klicka några gånger för att se det nya fönstret. Detta händer endast med Beryl igång, och det spelar ingen roll vilket tema jag använder. Har försökt pilla med inställningar i Beryls inställningshanterare men utan framgång. Det funkar ju att surfa och så ändå, men det är såklart irriterande och tidskrävande :)

Kör Ubuntu Feisty Fawn 7.04 med ett ATI Radeon 9800PRO. Installerade Beryl genom att följa http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9625.0/topicseen.html. Förutom dessa problem funkar det klockrent och jag gillar Ubuntu mer och mer för varje dag. Skulle dock aldrig ha klarat mig utan det här forumet, helt suveräna HOWTO's och andra forumposter :)

Cheers!

Edit: har letat som en tok efter lösningar i forumet, utan att hitta något om dessa specifika problem, men finns det lösningar som jag missat så hänvisa gärna dit och ta bort den här tråden.
Senast redigerad av 1 m1, redigerad totalt 15 gånger.
Okänd

SV: Två problem med Beryl

Inlägg av Okänd »

Hej o välkommen

1. Vad händer om du istället kör en  beryl --replace  från terminalen ?

2. Kan ha med 1 att göra om inte fönsterhanterare samt dekoratör är riktigt igång.

:)
m1

Inlägg av m1 »

plun skrev: Hej o välkommen

1. Vad händer om du istället kör en  beryl --replace  från terminalen ?

2. Kan ha med 1 att göra om inte fönsterhanterare samt dekoratör är riktigt igång.

beryl --replace funkade prima, tackar för den! Problemet nu är bara att det händer varje gång, och att jag då måste leta mig fram till terminalen och köra kommandot... Vad löser egentligen --replace? Startas dubbla fönsterhanterare eller vad är fel? Möjligt att något som inte ska starta kickas igång vid boot, följde nog en berylguide eller två för mycket innan jag fick igång det med guiden i första posten :)

Om jag kör beryl --help för att se vad replace gör så står det endast vilka parametrar man kan använda, inte vad de gör. Går det att se mer detaljerat när man använder --help? Kan vara bra att veta i framtiden i så fall..

Problem 2 är dock fortfarande kvar, men det kanske löser sig automatiskt om man får ordning på det första, precis som du säger :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Okidok...

Så här ser de flesta guiderna ut, sista halvan har du Beryl

http://ubuntu-se.org/drupal/node/162

Du startar alltså med beryl-manager, sen gäller det att kolla
inställningarna där via högerklick,  samt även starta om fönsterhantere samt
dekoratör om det är fel valt.

Nu är ATI inblandat så då kan det vara bökigare... 8)

Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"