Konvertering .ogg till mp3

Användarvisningsbild
Q

Konvertering .ogg till mp3

Inlägg av Q »

Hej!
Jag undrar hur man konverterar Ubuntus musikfiler (.ogg) till mp3.
mvh/Q
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Konvertering .ogg till mp3

Inlägg av upnorth »

Vet inte, men du kan ju alltid kolla de här sidorna:

http://www.google.com/custom?hl=en&clie ... 5rvlpcnt1i
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Tack för länken! Jag kunde ju ha googlat själv! Det ska jag börja med, svaren finns ju därute...
Q
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Q skrev: Tack för länken! Jag kunde ju ha googlat själv! Det ska jag börja med, svaren finns ju därute...
Q
Det är lungt, det är ju det sånt här är till för ;)
10 pers som googlar samtidigt utöver de som faktiskt redan har svar  ;D

Sidan jag använde ska enligt utsago vara anpassad för Ubuntu förresten:
http://www.google.com/coop/cse?cx=01626 ... 5rvlpcnt1i

Finns en tråd här någonstans om det...
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Så här konverterar jag ljudfiler, funkar super: --> http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... u-610.html
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Tack för tipset Bossieman!
Annars hittade jag en filkonverterings-site på nätet som är busenkel att använda:

http://media-convert.com/konverterar/

Jag konverterade lite låtar som jag gjort från ogg till mp3. Ni kan höra hur det blev på min MySpace-sida:

<a class="postlink" href="http://www.myspace.com/kennethplatter"> ... platter</a>
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Att konvertera från ett format till ett annat där båda formaten är av "förstörande" karaktär, exempelvis ogg, mp3, wma etc, get ju alltid en viss försämring när det gäller ljudkvalitet. Får man av ren nyfikenhet fråga varför du vill konvertera? Har du en mp3-spelare eller liknande som inte stöder ogg?

Om dessa ogg-filer har sitt ursprung i något format som wav, flac eller likvärdigt, är det bättre att leta upp dessa originalfiler och konvertera dem istället. Det skulle i så fall vara om man vill ha taggarna i ogg-filerna konverterade till ID3 samtidigt, i och för sig, men jag vet inte om det brukar fungera ändå.

Vänliga hälsningar

Johnny Andersson
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Q skrev: Hej!
mvh/Q
För det första, ogg är inte "Ubuntu" specifikt på något sätt. Ogg/Vorbis är ett (fritt) alternativ till mp3, bägge är förstörande i sin komprimering, så när du omvandlar ogg filer till mp3 filer så blir det tårta på tårta. Konverteringen måste först decoda ogg filen (utan att återställa orginal kvaliteten vilket är omöjligt) sen encoda igen till mp3, resultatet blir i bästa fall sämmre och i de flesta fall värdelöst.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

zoombywoof skrev:
mvh/Q
För det första, ogg är inte "Ubuntu" specifikt på något sätt. Ogg/Vorbis är ett (fritt) alternativ till mp3, bägge är förstörande i sin komprimering, så när du omvandlar ogg filer till mp3 filer så blir det tårta på tårta. Konverteringen måste först decoda ogg filen (utan att återställa orginal kvaliteten vilket är omöjligt) sen encoda igen till mp3, resultatet blir i bästa fall sämmre och i de flesta fall värdelöst.
Nu får du det att låta som att det blir Lo-Fi stuk på det.. ;D
Jag prövade att konvertera några MP3-låtar till OGG förut, jag har en bra anläggningen och med den kunde jag inte höra någon skillnad iaf.. Om nu ja inte är omedvetet döv eller så. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Håller med Hund. Jag kunde inte heller märka någon försämrad ljudkvalitet. Komprimeringen sker ju enligt principen om "psykoakustisk maskering". De data som förstörs är oftast de som vi inte hör alls. Å andra sidan blir ljudet lite "fattigare", den berövas vissa övertoner som berikar tonerna, men ärligt talat märker jag ingen skillnad.

Anledningen till att jag ville konvertera är att jag hade spelat in egna låtar på min portastudio som har inbyggd CDRW-brännare. När jag spelade av CDRW-skivorna till Ubuntu blev de lagrade som ogg-filer. När jag sedan skulle lägga upp låtarna på MySpace är det mp3 som gäller...

/Q
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Q skrev: Håller med Hund. Jag kunde inte heller märka någon försämrad ljudkvalitet. Komprimeringen sker ju enligt principen om "psykoakustisk maskering". De data som förstörs är oftast de som vi inte hör alls. Å andra sidan blir ljudet lite "fattigare", den berövas vissa övertoner som berikar tonerna, men ärligt talat märker jag ingen skillnad.

Anledningen till att jag ville konvertera är att jag hade spelat in egna låtar på min portastudio som har inbyggd CDRW-brännare. När jag spelade av CDRW-skivorna till Ubuntu blev de lagrade som ogg-filer. När jag sedan skulle lägga upp låtarna på MySpace är det mp3 som gäller...

/Q
Okej, det man inte märker har man inget ont av, men om du nu har CD-RW-skivorna kvar, varför inte installera mp3-stöd i Ubuntu och sedan göra om jobbet igen? Nu är jag också nybörjare när det gäller Ubuntu, men det MÅSTE ju gå att gå direkt från dina CD-RW till mp3.

Min porta (Roland VS-2480) sparar i 24-bits wav-format så jag brukar bara dunka över filerna direkt till hårddisken där de kan spelas direkt med Audacity, exempelvis. Dock blir ju filerna oerhört stora, men det finns ju mängder av program som konverterar från wav till i stort sett vad som helst, säkert även några till Ubuntu.

Men för bästa kvalitet är direkt från dina CD-RW (om du inte raderat dem redan) till mp3 att föredra. Fast du inte hör någon skillnad så kanske någon annan som laddar ner dem och lyssnar gör det. Man vet aldrig...

Vad är det för porta förresten, om man får vara så nyfiken?
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 8 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Hej!
Jag har en BOSS BR1180. Jag skulle säkert kunna skaffa något slags midi/usb interface för att slippa omvägen med CD-RW. Men frågan är hur mycket ljudet försämras i steget från portans filer till CD-RW.  Om ingen nämnbar färsämring sker där eller i konverteringen till ogg så är ingen skada skedd. Jag tycker annars att det är skönt att ha CD-RW skivorna som backup. Men en polare som verkar duktig på datorer har sagt till mig att inspelade CD-skivor inte har så lång livslängd. Känner du till nåt om det?

Hälsnaingar
/Q
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har brända skivor som är ~10 år.. Dom fungerar utan problem iaf.
Fast mycket beror ju på hur man förvarar skivorna. Har man dom i sina fodral där inte direkt solljus kommer åt håller dom ju bättre.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Jag har en BOSS BR1180. Jag skulle säkert kunna skaffa något slags midi/usb interface för att slippa omvägen med CD-RW. Men frågan är hur mycket ljudet försämras i steget från portans filer till CD-RW.  Om ingen nämnbar färsämring sker där eller i konverteringen till ogg så är ingen skada skedd. Jag tycker annars att det är skönt att ha CD-RW skivorna som backup. Men en polare som verkar duktig på datorer har sagt till mig att inspelade CD-skivor inte har så lång livslängd. Känner du till nåt om det?

Hälsnaingar
/Q
Mina erfarenheter talar helt klart emot CD-R/RW. Ofta när jag ska återställa något från en äldre CD-R/RW visar det sig att det går bra ända till längst ut på skivan, där det blir felmeddelanden o.s.v. Har hänt hur många gånger som helst, eller i alla fall mer än en gång (och redan en gång känns som för mycket, om man har "viktig" information på sina skivor).

Jag har ingen stor koll på din Boss, mer än jag vet ungefär vad den går för. Har du SCSI-port på den? Själv köpte jag ett SCSI-IDE-kort och en 160 GB hårddisk (IDE) som jag då kunde koppla till SCSI-porten. Min interna disk är på 120 GB och jag får därför en partition mer på den externa än på den interna. Det innebär att jag någon gång då och då kopierar en hel partition till motsvarande partition på den externa disken och varje gång jag ändrat någon låt kopierar jag den till den extra partitionen. När den extra partitionen börjar bli full så raderar jag den och kopierar de övriga  så att den externa diskens partitioner är identiska med den internas plus att jag har en extra partition som då givetvis är tom, och så fortsätter det... Har aldrig haft några problem sedan dess.

Dessutom köpte jag en extra "släde" till den interna hårddisken och satte i en liten hårddisk som blivit över från en desktop-PC när jag köpte nya till den. Denna släde använder jag när jag tar med mig min VS-2480 ut, exempelvis för att spela in trummor. Händer något, exempelvis strömavbrott, och hårddisken måste formatteras om, så är det bara det senaste projektet som äventyras. Allt det gamla ligger tryggt hemma och kan bara äventyras genom stöld av både original och backup, brand eller fruktansvärd otur.

Så om du frågar mig, så gör backup på hårddisk istället, om det går. Hade du USB på din porta? Då borde det ju funka med en extern USB-hårddisk. De är ju inte så dyra nu heller. En av de största fördelarna är också att det går mycket fortare att ta backup till hårddisk, vilket innebär att det faktiskt blir av. Med CD-R/RW tänker i alla fall jag ofta så att "jag tar det imorgon istället" och så blir det aldrig av, i alla fall inte tillräckligt ofta. Och så har man bara en enhet att hålla reda på. Bara en sån sak...

Så, nu har du två helt olika åsikter att ta ställning till... ;P

Kan bara tillägga också att jag under drygt 4 månader jobbade som CD/DVD-replikerare (sköter maskinerna som pressar CD/DVD - och då är det "riktiga" skivor, inte inspelningsbara) och det var i alla fall ingen erfarenhet som gjorde att min tilltro till CD/DVD ökade precis... Efter att ha sett hur det går till och arbetat med det i några månader så känns det ganska förvånande att det kan fungera över huvud taget...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Tjena, Guraknugen!
Tack för dina synpunkter! Jag har ingen usb-utgång på min porta. Det är CD-RW som gäller som lagringsmedium. Annars finns MIDI in/out och digital out men jag har aldrig brytt mig om att lära mig dem. Jag har inte haft något som helst krångel med CD-RW. Jag har en extern hårddisk på 250 GB där jag har lagrat några av "plattorna" jag gjort på portan. (Några återstår att överföra). Låtarna har vandrat denna väg: porta-CD-RW-Dator-Ext.hårddisk.
Har du lagt upp några låtar på internet? Vad gör du för musik?

Peace & Coconuts / Kenneth
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Q skrev: Tjena, Guraknugen!
Tack för dina synpunkter! Jag har ingen usb-utgång på min porta. Det är CD-RW som gäller som lagringsmedium. Annars finns MIDI in/out och digital out men jag har aldrig brytt mig om att lära mig dem. Jag har inte haft något som helst krångel med CD-RW. Jag har en extern hårddisk på 250 GB där jag har lagrat några av "plattorna" jag gjort på portan. (Några återstår att överföra). Låtarna har vandrat denna väg: porta-CD-RW-Dator-Ext.hårddisk.
Har du lagt upp några låtar på internet? Vad gör du för musik?

Peace & Coconuts / Kenneth
Om du inte orkar fippla med skivor och om du har digital in på datorns ljudkort, så kan du ju helt enkelt "spela in" direkt från din porta digitalt, exempelvis med Audacity. Nackdelen är ju att det tar lika lång tid som låten är lång, men det tar ju tid att bränna+ta ut skivan+fippla med skivan+stoppa in skivan+vänta på att datorn fattat att det finns en skiva instoppad+annat tidskrävande.

När du sparar låten på hårddisken väljer du bara det format du vill ha (mp3 i ditt fall, vilket dock kräver en plugin i Audacity, men du kanske använder något annat program).

Nej, jag har inget utlagt numera och detta av flera skäl. Dels gör jag mest covers. Jag är enbart musiker/hobbyljudtekniker, inte kompositör, även om jag då och då försökt att larva mig även med låtsnickeri, med patetiskt resultat som följd. Ett annat skäl är att jag inte har kvar min hemsida längre, då jag tänkte ersätta den med en xml-baserad sådan, men jag får ju aldrig tummen ur... och jag tänkte enbart lägga ut ogg-filer, med så mycket ogg-taggar som möjligt. Dock vet jag ännu ingen bra mediaspelare som klarar att visa så värst många ogg-taggar (eller vad nu taggarna kallas i ogg-filer), så det faller ju lite på det också. Har också funderat på FLAC, men jag får inte ner filstorleken till ens i närheten av den utlovade i många fall. I några fall blev filerna nästan lika stora som motsvarande wav-filer och det blir ju många MB per låt om man använder 24-bitars noggrannhet.

En kul grej som jag upptäckte med Audacity (om jag inte blandar ihop sakerna nu) var att jag kunder konvertera DIREKT från mina 24-bits wave-filer till ogg. När jag använde mp3 och wma för långe sedan, var jag först tvungen att spara mina wav-filer med 16 bits upplösning. Dessutom klarade inte Windows MediaPlayer att spela 24-bitsfiler. Inte ens de senaste versionerna! Helt otroligt. Formatet är ju hur gammalt som helst. Min VS-2480 är från 2001 och den var ju långt ifrån först när det gäller 24-bitsteknik.

De inspelningar jag gjort har täckt ett antal stilar, dock långt ifrån alla, givetvis. Har spelat in en julskiva med en massa ungar på 4-12 år, bara för att ta det som ligger längst ifrån min egen musiksmak...

Spelar jag in utan andra människor inblandade (bortsett från en trummis jag brukar anlita, eftersom jag inte inte har några trummor själv samt att jag tröttnade på min trummaskin redan 1998), så blir det förstås sådant jag själv gillar att spela, men som i stort sett ingen lyssnar på idag, nämligen instrumental gitarrbaserad surfrock. Ska man nämna något band eller så som spelar ungefär samma sak, så ligger nog The Ventures närmast. Ett band som de flesta aldrig hört talas om, men som spelat ihop sedan 1958 ingefär, så gubbarna är ju kring 70-75 år gamla ungefär, utom trummisen som är son till originaltrummisen som i sin tur dog 1996. Har dock börjat snappa upp ett och annat från Albert Lee på senare tid. Och Hellecasters (nej, inte Hellacopters eller vad de nu heter, det band som alla tror att jag menar... Märkligt förresten, att när det finns så otroligt många band i världen, så tror alltid folk att den musik man lyssnar på är musik som de själva hört talas om, trots att det egentligen borde vara större chans att de inte gjort det...).

Så jag är förmodligen den ende i landet (världen?) som spelar det jag spelar (och därmed också bäst på det...  :P) och tyvärr även den ende som orkar lyssna på det, så livespelningar är nog helt uteslutet. Hade kanske inte varit så kul heller. Är ju varken förtjust i råa ägg eller ruttna tomater.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Hej!
Jag kollade upp The Ventures. De är ju bra! Låter ungefär som The Shadows. Jag håller också på med instrumentalmusik, men mer åt klassiskt / new age, men jag gillar gammal hederlig rock n' roll också. Jag visste inte att det var så smalt.

Keep on rockin'
/ Kenneth

<a class="postlink" href="http://www.myspace.com/kennethplatter"> ... platter</a>
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Jag kollade upp The Ventures. De är ju bra! Låter ungefär som The Shadows. Jag håller också på med instrumentalmusik, men mer åt klassiskt / new age, men jag gillar gammal hederlig rock n' roll också. Jag visste inte att det var så smalt.

Keep on rockin'
/ Kenneth

Jo, nu är vi allt bra långt ifrån ämnet, så läs inte detta inlägg om det är Ubunutu du vill läsa om.

Jag vill i alla fall inte hålla med om att Ventures och Shadows låter speciellt lika. Varken vad gäller spelstil eller "sound". Medan Hank Marvin nästan oavbrutet använder sin svajarm och sitt bandeko, spelar Nokie Edwards helt svajlöst (på exempelvis Telecaster och Hitchhiker) och är mera en reverbtyp (även om det är kompgitarristen Don Wilson som är mer storförbrukare av reverb, om man kan uttrycka sig så...). Sen skiljer ju spelstilen en hel del, förutom användandet av svaj. Ventures är väl lite rockigare och framför allt "surfigare", medan Shadows är mer finstämda och prydliga. Ventures har ju också ett uttalat countrystuk ibland, i synnerhet med Nokie vid sologitarren. Lite bluesigare med Gerry McGee, men han gör sig bättre på sina egna plattor enligt min mening. Sen får man kanske inte glömma Spotnicks heller, med Bosse Winberg vid sologitarren. Jämfört med dem och Shadows måste man nog också säga att Ventures är det band som inte har haft samma sound genom alla decennier. Det har varierat hejdlöst ibland. På 60-talet släppte de ibland skivor som de inte ens var med på. Det var inte så noga på den tiden. De var kanske i Japan och turnerade och skivbolaget ville ha ut en ny platta. Då tog det väl förmodligen bara de musiker som fanns till hands, valde ut några populära låtar och spelade in dem helt enkelt. När sedan Ventures kom tillbaka från Japan fick de reda på att de spelat in en ny LP, till sin stora förvåning... (dock tror jag att de spelade på de flesta av de skivor de gav ut, även om jag personligen är helt övertygad om att Only Hits från 1973, där låten Dueling Banjos ingår, är inspelad med studiomusiker till 100%, men jag KAN ju ha fel förstås).

Men såtillvida att både Ventures och Shadows spelar musik instrumentalt på gitarr, så finns väl likheter också, antar jag...

Appropå klassiskt, så har jag några halvfärdiga versioner av diverse klassiska små bagateller som jag tänkte göra i mina egna versioner, som jag tänkte göra klart nån gång när jag känner för det, exempelvis Mozarts KV 331, tredje satsen ("Alla Turca" - vansinnigt kul att spela på gitarr), Tjajkovskijs Marsch från Nötknäpparsviten ("Nutty" och "Rock Nuts" enligt Ventures, "Nut Rocker" enligt Robert Wells) samt Johannes Brahms Ungersk Dans nummer 5 ("Rap City" som Ventures valde att kalla sin version). De kommer väl inte att låta speciellt "klassiskt" precis, i och för sig, men appropå det har jag gjort några ispelningar med cello i. Känner en kontrabasist som spelat cello i en stråkkvartett, så jag lånade honom några gånger. Otroligt läckert instrument att blanda med de övriga som jag brukar ha med. Har tänkt att spela in några låtar på, bland annat, cembalo också, men har inte tillgång till någon sådan som låter bra. Det finns en bra sådan i Oskarshamn som jag testat, men det är ju ett antal mil dit. Tänkte göra en instrumental version av George Harrisons "Piggies" med cembalo och cello (plus de vanliga gitarrerna, basen och trummorna och kanske lite annat kul).

Kanske skulle skickat detta privat egentligen inser jag nu. Nåja, om någon klagar tar jag väl bara bort det då, svårare behöver det kanske inte vara... ;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Ja, vi kanske skulle flytta till caféet? Vi har som sagt bytt ämne. Håller med om att shadows och ventures bara har ytliga likheter, men dessa likheter tenderar att verka större ju mindre insatt man är. Kul fakta om ventures du berättade. De verkade ju knappt ha nån koll på sin musikproduktion. Deras manager hade väl all makt. Du verkar ha en hel del fantasifulla musikprojekt på gång. Skulle vara kul att ta del av resultaten nån gång!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Q skrev: Ja, vi kanske skulle flytta till caféet? Vi har som sagt bytt ämne. Håller med om att shadows och ventures bara har ytliga likheter, men dessa likheter tenderar att verka större ju mindre insatt man är. Kul fakta om ventures du berättade. De verkade ju knappt ha nån koll på sin musikproduktion. Deras manager hade väl all makt. Du verkar ha en hel del fantasifulla musikprojekt på gång. Skulle vara kul att ta del av resultaten nån gång!
Jo, det kanske man skulle egentligen. Å andra sidan var det ju du som startade tråden, så jag antar att du bestämmer...

Jo, en del projekt är nog mer fantasifulla än andra, antar jag. Det är ju roligt att variera sig lite också. Speciellt när man inte skriver eget. Jag gillar inte när en del försöker låta så exakt som möjligt som ett annat band. Vill man som publik höra exakt hur Ventures lät (exempelvis) så finns det ju redan plattor att lyssna på. Visserligen kan mina inspelningar ibland låta mystiskt lika originalen, men det finns alltid avsiktliga likheter. Jag kanske lyssnar på en låt och tänker att "skulle den inte låta bättre om basen spelade så där istället, och kunde inte kompgitarren vara akustisk istället?". Sen kanske jag testar att spela in min version med dessa tankar i bakgrunden. Resultatet kanske inte alltid blir som man hoppats, men det betyder inte nödvändigtvis att det blev sämre.

Det är alltid kul när folk vill ta del av ens projekt, men tyvärr är det inte så mycket som blir gjort i den vägen för tillfället. Fick annat att tänka på. Ny lägenhet, nytt jobb, vattenläcka i köket (ännu inte helt åtgärdat), ny laptop, Ubuntu på samma laptop, nästan ingen hårdvara funkade med Ubuntu och så vidare... Men då och då får jag ett ryck.

Jag har några wma- och ogg-filer på datorn i och för sig. En del är helt färdiga projekt, en del är mera av typen "utkast", exempelvis kanske jag inte spelat in några trummor än, varför man hör trummaskinen istället och så vidare. Har du Gmail kan man ju ta emot bilagor på nästan 10 MB, och det blir väl ca 3 ogg-filer, beroende på låtlängd mm. Vänta dig dock inga ljudmässigt superpolerade alster. Jag gillar det lite mer "levande", så att säga. Vill gärna att det ska finnas lite "live-karaktär" i inspelningarna. Därmed inte sagt att det låter sunkigt, för det tror jag ju inte att det gör.

Vi kan ju "byta inspelningar" om du vill. Ska väl nämna att många av de grejer jag har är gjorda med min gamla burk, en Roland VS-880VX, men ljudmässigt är det ingen större skillnad. Största skillnaden mot VS-2480 tycker jag är hur lätt och flexibelt det är att arbeta med grejerna. Slippa att förmixa, kunna påverka 16 av mixerdelens 64 kanaler direkt, motorreglar vill man inte vara utan numera (trots att man klarade sig utan det med VS-880VX) och VGA-skärmen släpper man inte heller taget om. Sedan att man har tillgång till fler effekter samtidigt är också värdefullt, men trots det är det nog det stadium där antalet effekter inte räcker till, som är den gräns man först stöter på. Då får man förmixa lik förbaskat, trots att man har gott om lediga kanaler kvar. Eller ändra sitt arrangemang.

Förresten, apropå att flytta till Caféet, man kan ju flytta till vsplanet annars. Forum för Boss- och Rolandanvändare och andra intresserade, dock på engelska. Kallar mig Guraknugen även där.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"