Ta bort allt på hårddisken ?

edika

Ta bort allt på hårddisken ?

Inlägg av edika »

Undrar om det finns nått sätt att få bort ALLT på hårddisken. Jag snackar inte om en formatering för det vet väl de flesta att utan allt för stora kraftansträngningar kan man få tillbaka det som fanns på datorn.

//Mvh Alexander.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Ta bort allt på hårddisken ?

Inlägg av Lars »

Jag har inte testat det själv, men kolla på http://www.llnl.gov/linux/scrub/scrub.html, deb-paket finns på Sourceforge.
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag har använt shred vilket följer med ubuntu. Du kan köra den från Live-CD:n på tex /dev/hda. Det tar tid men försvårar avsevärt att återskapa filer.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

skriver inte wipe över filen 35 gånger innan den tar bort den? eller har jag drömt den informationen jag tror mig fått en gång?  ;)
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

wipe känner jag inte till men 35 gånger låter säkert. I Mac OS kan man välja att skriva över 7 eller 35 gånger så 35 kanske är nåt lagom antal. I shred är det 25 gånger som standard men går så klart att ändra.

Om man bara ska radera en fil eller katalog och inte en hel enhet måste man ju ta hänsyn till filsystemet typ. Med vissa format såsom ext3 så lyckas det nog inte eftersom allting inte skrivs direkt på rätt plats utan i journalen. Jag är inte 100% säker på det där men jag läste i manualen till shred och där nämndes denna problematik.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"