Skrivbordseffekter
Skrivbordseffekter
Är relativt ny som Linuxanvändare. Har uppgraderat från Ubuntu 6.10 till 7.04. Försöker lära mig systemet genom att prova mig fram genom menyer och val.
Nu till mitt problem. Har haft skrivbordseffekter aktiverat (skrivbordsytorna på kub) och det har fungerat utan anmärkning. Nu har det helt plötsligt slutat att fungera. När jag försöker aktivera det aktiveras varken valet "dallriga fönster" eller "kub". Förstår inte vad som har hänt. Kanske är det så att funktionen inte är tillräckligt tillförlitlig ännu.
Någon som har en idé?
Östen
Nu till mitt problem. Har haft skrivbordseffekter aktiverat (skrivbordsytorna på kub) och det har fungerat utan anmärkning. Nu har det helt plötsligt slutat att fungera. När jag försöker aktivera det aktiveras varken valet "dallriga fönster" eller "kub". Förstår inte vad som har hänt. Kanske är det så att funktionen inte är tillräckligt tillförlitlig ännu.
Någon som har en idé?
Östen
SV: Skrivbordseffekter
Kör du duelscreen?
När jag aktiverade duelscreen så slutade dessa funktioner att fungera!
När jag aktiverade duelscreen så slutade dessa funktioner att fungera!
Ingen funktion jag (medvetet) valt. Var hittar jag inställning för detta?
Nej alltså duelscreen = två skärmar! Går inte att på enkelt sätt aktivera detta, måste pilla i xorg.conf filen!
Hmm..., det enda jag kan komma på är att jag försökte få upp en dvd-film från datorn till TV:n via en kabeluppkoppling. Rotade runt i kontrollpanelen för att lyckas med detta men gav upp. Kan inställningarna i x-orgfilen ha ändrats genom att systemet kände av att en skärm kopplades till?
Nu är ju jag också nybörjare på Ubuntu, men posta din xorg.con fil här ska vi nog lösa det! 
Filen ligger i /etc/X11/xorg.conf
Lycka till!

Filen ligger i /etc/X11/xorg.conf
Lycka till!
Klistra in detta i terminalen (Program / Tillbehör / Terminal):
gedit /etc/X11/xorg.conf
Så får du upp xorg.conf-filen med textredigeraren Gedit.
gedit /etc/X11/xorg.conf
Så får du upp xorg.conf-filen med textredigeraren Gedit.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Samma sak hände för mig men jag märkte att jag bara hade ett virtuelt skrivbord så jag fick öka till 4 skrivbord så funkade det igen:)
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Plockade med datorn igår och hämtade hem och aktiverade "Beryl" och det fungerade perfekt. Höll på att drunkna i alla inställningsmöjligheter. Finns det någon bra dokumentation för alla funktioner?
Kikade i x-orgfilen men hittade inget om dualscreen. Skickar den till Luk@$. Hittar du något där som underlättar mitt projekt att få bilden på TV blir jag glad.
Beträffande mitt projekt att aktivera skrivbordseffekter via "system och inställningar" kan jag väl säga att det inte har så hög prioritet längre, "Beryl" löser detta och mer därtill. Tack för all hjäp hittills.
Kikade i x-orgfilen men hittade inget om dualscreen. Skickar den till Luk@$. Hittar du något där som underlättar mitt projekt att få bilden på TV blir jag glad.
Beträffande mitt projekt att aktivera skrivbordseffekter via "system och inställningar" kan jag väl säga att det inte har så hög prioritet längre, "Beryl" löser detta och mer därtill. Tack för all hjäp hittills.
Ta en titt i det här dokumentet...
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/139
I slutet har du ett antal tips och länkar.
beryl-settings-simple kan vara en fördel i början

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/139
I slutet har du ett antal tips och länkar.
beryl-settings-simple kan vara en fördel i början

Var har du skickat den?Östen skrev: Plockade med datorn igår och hämtade hem och aktiverade "Beryl" och det fungerade perfekt. Höll på att drunkna i alla inställningsmöjligheter. Finns det någon bra dokumentation för alla funktioner?

Okej, nu har jag fått filen. Men du har ju ett Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller. Har den ens Tv-out? När du säger kabeluppkoppling, vad menar du då? S-video, composit, VGA?
du har du proprietära drivers aktiverade? Sytem > administration > hanterare för proprietära drivare...kolla om det är igång...är det det så ta avaktivera. Då kommer skrivbordseffekter att fungera igen