Rätt kaxigt...
- Victor
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
SV: Rätt kaxigt...
riktigt intressant, undrar när man själv kan få 100 mbit/s ens
sitter med 24 nu men kommer kanske upp 12 :/

// So long, and thank you for all the fish
"Your Ubuntu User number is # 10448"
"Your Ubuntu User number is # 10448"
Nu vet jag!upnorth skrev: http://www.idg.se/2.1085/1.114625
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Synd bara att min ISP har blandat Fiber/Koppar i sitt nät. 
Annars hade jag definitivt satsat på ett försök att övertala dom, dom gillar ju å ligga långt fram teknikmässigt, och hade säkert vart öppet för ett 1Gbps internt nät

Annars hade jag definitivt satsat på ett försök att övertala dom, dom gillar ju å ligga långt fram teknikmässigt, och hade säkert vart öppet för ett 1Gbps internt nät

Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Vi får ju bredband ute på landet av dom i höst!Rag3Rac3r skrev: Synd bara att min ISP har blandat Fiber/Koppar i sitt nät.
Annars hade jag definitivt satsat på ett försök att övertala dom, dom gillar ju å ligga långt fram teknikmässigt, och hade säkert vart öppet för ett 1Gbps internt nät![]()

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Rag3Rac3r
- Kontakt:
Vet, men har för mig dom lagt koppar ut till er. Kommer inte riktigt ihåg, är 2 år sen jag senast prata med dom, och då var bara planerna på att dra bredband ut till er löst skissade. 
Men som sagt, dom har alltid gillat å ligga långt fram, och en gång i tiden var det ju ett av dom näten som låg längst fram, men nu har vi ju hamnat på efterkälken... Även om dom var med i tidningarna för inte så länge sen.

Men som sagt, dom har alltid gillat å ligga långt fram, och en gång i tiden var det ju ett av dom näten som låg längst fram, men nu har vi ju hamnat på efterkälken... Även om dom var med i tidningarna för inte så länge sen.

Hela Peter Löthberg är ju kult.... 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_L%C3%B6thberg
Han bad väl mer eller mindre cheferna på Televerket att "fara och flyga" när
de trodde Internet var en "dagsslända"....

Sen stack han till Tele2 och byggde upp Swipnet.....

de trodde Internet var en "dagsslända"....

- Rag3Rac3r
- Kontakt:
Han är hädanefter min gud... *tillber* 

Ung och dum som man är kände jag inte till honom innan, såg honom i en dokumentär nyligen, jäkligt häftigt snubbe!plun skrev: Hela Peter Löthberg är ju kult....
de trodde Internet var en "dagsslända"....![]()

Jag är inte riktigt med på noterna när det gäller fiber och koppar, fiber är ju en aning snabbare... så varför använder man koppar... är koppar billigare, koppar är ju knappast något man talar om som billigt... och om så är fallet, hur jävla dyrt kan det vara att tillverka fiber?
Fiberoptik är tydligen billigare än koppar?Chippen skrev: Jag är inte riktigt med på noterna när det gäller fiber och koppar, fiber är ju en aning snabbare... så varför använder man koppar... är koppar billigare, koppar är ju knappast något man talar om som billigt... och om så är fallet, hur jävla dyrt kan det vara att tillverka fiber?

Edit: Tydligen ska priset på koppar ligga väldigt högt just nu?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 12 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Rag3Rac3r
- Kontakt:
KABEL FIBEROPTIK 62.5/125 SC - SC DUPL MULTI 1.0M, Pris: 124kr exkl. momsChippen skrev: Jag är inte riktigt med på noterna när det gäller fiber och koppar, fiber är ju en aning snabbare... så varför använder man koppar... är koppar billigare, koppar är ju knappast något man talar om som billigt... och om så är fallet, hur jävla dyrt kan det vara att tillverka fiber?
KABEL TP UTP CAT.6 OSKÄRMAD KORS RJ45 1.0M GRÅ, Pris: 40kr exkl. moms
KABEL TP FTP CAT.6 SKÄRMAD RJ45 1.0M BLÅ, Pris: 48kr exkl. moms
Så är lite prisdiff som sagt, är väl tillverkningstekniken som får upp fibern i pris antagligen.
Är Peter Löthbergs mamma singel?
Sid/stoffepojken skrev: Är Peter Löthbergs mamma singel?

OT: Nej.Hon har en sambo som är utvecklare i Envys team. Så, ingen chans, Stoffe!Sid/stoffepojken skrev: Är Peter Löthbergs mamma singel?

Attans!!!Little John skrev:OT: Nej.Hon har en sambo som är utvecklare i Envys team. Så, ingen chans, Stoffe!Sid/stoffepojken skrev: Är Peter Löthbergs mamma singel?![]()
![]()

Med "koppar" menar man hela telenätet som finns ut i varje stuga och som kontrolleras av Telia..Chippen skrev: Jag är inte riktigt med på noterna när det gäller fiber och koppar, fiber är ju en aning snabbare... så varför använder man koppar... är koppar billigare, koppar är ju knappast något man talar om som billigt... och om så är fallet, hur jävla dyrt kan det vara att tillverka fiber?

Bygger man nya områden idag så finns ju fibern på plats, men ska man dra ut fiber i befintliga
områden så kostar det en slant om det inte är många som ansluts.
Sen ska det då även dras fiber inom en fastighet som också kan kosta en massa.
Det går ju sedan inte att jämföra kopparns elektriska ledningsförmåga med en fibers ljusblixtar som
färdas med ljusets hastighet...

Är inte säker, men tror nte dem använder cat6 nät dom drar ledningar ut i landet...Rag3Rac3r skrev:KABEL FIBEROPTIK 62.5/125 SC - SC DUPL MULTI 1.0M, Pris: 124kr exkl. momsChippen skrev: Jag är inte riktigt med på noterna när det gäller fiber och koppar, fiber är ju en aning snabbare... så varför använder man koppar... är koppar billigare, koppar är ju knappast något man talar om som billigt... och om så är fallet, hur jävla dyrt kan det vara att tillverka fiber?
KABEL TP UTP CAT.6 OSKÄRMAD KORS RJ45 1.0M GRÅ, Pris: 40kr exkl. moms
KABEL TP FTP CAT.6 SKÄRMAD RJ45 1.0M BLÅ, Pris: 48kr exkl. moms
Så är lite prisdiff som sagt, är väl tillverkningstekniken som får upp fibern i pris antagligen.

Plun: Det låter iof ganska logisk!