Media player eller liknande
Jag har just installerat och uppdaterat ubuntu och håller på att orientera mig.
Men varför funkar inte filmspelaren Totem? Har laddat ner låtar och filmer men de går inte att öppna/spela.
Men varför funkar inte filmspelaren Totem? Har laddat ner låtar och filmer men de går inte att öppna/spela.
-
För att kunna lyssna på MP3- och WMA-filer gjorde jag såhär:
La till lite nya pakethämtningsställen:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapp ... positories
Sedan installerade jag paketet: gstreamer0.10-plugins-ugly
För att göra det via Terminal skriver du: sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly
Sen var Rhythmbox fit for fight, och Totem verkar fungera bra också.
Kolla upp om det är DivX-filmer (eller något annat speciellt format) som du försöker spela, isåfall behöver du säkerligen codec för det.
Lycka till med Ubuntu!
För att göra det via Terminal skriver du: sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly
Kolla upp om det är DivX-filmer (eller något annat speciellt format) som du försöker spela, isåfall behöver du säkerligen codec för det.
Lycka till med Ubuntu!
Äntligen ubuntu!
låt mig rekomendera vlc till att spela film och xmms till att spela musik...
varför totem inte duger till någonting efter en standard installation av ubuntu vet jag inte... dock är det ett faktum...
varför totem inte duger till någonting efter en standard installation av ubuntu vet jag inte... dock är det ett faktum...
[quote="NightCircle"]För att kunna lyssna på MP3- och WMA-filer gjorde jag såhär:
Lycka till med Ubuntu![/quote]
Tack!
Men hjälp! Vi kan inte såna där kommandon.
Lycka till med Ubuntu![/quote]
Tack!
Men hjälp! Vi kan inte såna där kommandon.
[quote="Råch"]låt mig rekomendera vlc till att spela film och xmms till att spela musik...
varför totem inte duger till någonting efter en standard installation av ubuntu vet jag inte... dock är det ett faktum...[/quote]
Var hämtar vi VLC? Har försökt på downloads.com, men det gick inte att ta ner den där.
Tack för kommentaren och på förhand för nästa svar.
varför totem inte duger till någonting efter en standard installation av ubuntu vet jag inte... dock är det ett faktum...[/quote]
Var hämtar vi VLC? Har försökt på downloads.com, men det gick inte att ta ner den där.
Tack för kommentaren och på förhand för nästa svar.
Nu har vi kommit till en sida där vi hittade VLC för ubuntu. Ser följande text där:
You need to check that you have a "universe" mirror in your /etc/apt/sources.list.
% sudo apt-get update
% sudo apt-get install vlc vlc-plugin-esd
Var hittar man sin sources list?
Vi är föräldrar till en "linux-son" som tyckte att vi skulle intstallera detta, fast vi fattar typ inget.
You need to check that you have a "universe" mirror in your /etc/apt/sources.list.
% sudo apt-get update
% sudo apt-get install vlc vlc-plugin-esd
Var hittar man sin sources list?
Vi är föräldrar till en "linux-son" som tyckte att vi skulle intstallera detta, fast vi fattar typ inget.
i ubuntu behöver man inte ofta leta efetr de program man vill ha på internet, utan kan bekvämt använda sig av pakethanterare (tex synaptic)
för att göra nytta av det som skrivit i wikin så rekomenderar jag att du läser detta:
https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... aptic.html
för att göra nytta av det som skrivit i wikin så rekomenderar jag att du läser detta:
https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... aptic.html
Vi har kommit in på Pakethanteraren Synaptic, men kan inte se gstreamer0.10-plugins-ugly någonstans.
Var/när/hur gööör man?
Tack på förhand!
(vi har varit och läst på helpsidan och på det sättet kunnat navigera oss till pakethanteraren)
Var/när/hur gööör man?
Tack på förhand!
(vi har varit och läst på helpsidan och på det sättet kunnat navigera oss till pakethanteraren)
- gothenburg
- Kontakt:
Hmm..vi har provat det mesta. Är ju vana med att "bara trycka", inte köra kommandon. Var finns sources.list?
Vi gick in på DataPrata Community men hittade inget. Snart blir vi tokiga!
Tack för din hjälp iaf!
//Far och Mor
Vi gick in på DataPrata Community men hittade inget. Snart blir vi tokiga!
Tack för din hjälp iaf!
//Far och Mor
[quote="gothenburg"]Har du tagit och ändrat i sources.list?[/quote]
Nej, icke rört sources.list.
Nej, icke rört sources.list.
gör såhär för att aktivera alla föråd i synaptic (aka ändra i source.list)
öppna synaptic
klicka på inställningar/föråd
sedan kryssar ni i alla tomma rutor i listan ni får upp, efter det klickar ni på stäng
klicka på "läs om"... nu ska alla föråd som kommer med ubuntu vara aktiverade och ni borde kunna söka på gstreamer
...
öppna synaptic
klicka på inställningar/föråd
sedan kryssar ni i alla tomma rutor i listan ni får upp, efter det klickar ni på stäng
klicka på "läs om"... nu ska alla föråd som kommer med ubuntu vara aktiverade och ni borde kunna söka på gstreamer

[quote="Kazimo"]Var finns sources.list?[/quote]
/etc/apt/
/etc/apt/
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej Kazimo
Jag kan förstå att det känns både udda och ovant med att vara ny i Ubuntu.
Det är inte länge sedan jag själv satt och var helt obekant med detta. Gammal Windowsfreak som aldrig skådat något annat än Win-and-lose dessförinnan. Du har tur att ha hamnat i ett fint forum och ger Du/Ni det bara sin tid, kommer du att märka att härifrån finns det bara en mjuk och fin väg in mot ett underbart och fritt operativsystem.
En sak som du kan ha glädje av inne på forumet är den sökfunktion som finns i den översta bården på varje forumsida. Bården börjar med "Index", "Användarlista" och strax därefter kommer sedan "Sök". Kan du formulera din fråga där så har du stor chans att få upp "trådar" som dryftats härinne tidigare.
Därmed slipper du spilltid med att själv ställa en fråga och sedan gå in på forumet med jämna mellanrum för att se efter om någon hunnit svara. Lite mer tidsbesparande för dig själv. Efter det att jag "fann" den möjligheten, upplever jag det som att jag fått ett mycket bra verktyg i min hand.
Nedan får du två länkar som jag tror du kan ha glädje av.
https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... tions.html
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1444
Lycka till med ert Ubuntu. Hoppas att det skall gå bra och att ni skall kunna få erfara samma glädje och nytta av Ubuntu som de flesta av oss här inne upplever.
Lycka till
Broder Tuck
Jag kan förstå att det känns både udda och ovant med att vara ny i Ubuntu.
Det är inte länge sedan jag själv satt och var helt obekant med detta. Gammal Windowsfreak som aldrig skådat något annat än Win-and-lose dessförinnan. Du har tur att ha hamnat i ett fint forum och ger Du/Ni det bara sin tid, kommer du att märka att härifrån finns det bara en mjuk och fin väg in mot ett underbart och fritt operativsystem.

En sak som du kan ha glädje av inne på forumet är den sökfunktion som finns i den översta bården på varje forumsida. Bården börjar med "Index", "Användarlista" och strax därefter kommer sedan "Sök". Kan du formulera din fråga där så har du stor chans att få upp "trådar" som dryftats härinne tidigare.

Därmed slipper du spilltid med att själv ställa en fråga och sedan gå in på forumet med jämna mellanrum för att se efter om någon hunnit svara. Lite mer tidsbesparande för dig själv. Efter det att jag "fann" den möjligheten, upplever jag det som att jag fått ett mycket bra verktyg i min hand.
Nedan får du två länkar som jag tror du kan ha glädje av.
https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... tions.html
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1444
Lycka till med ert Ubuntu. Hoppas att det skall gå bra och att ni skall kunna få erfara samma glädje och nytta av Ubuntu som de flesta av oss här inne upplever.
Lycka till
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ursäkta mig.
Munken är gammal och sliten. Tjatig också.
Men jag tycker att jag vill ge så mycket till nya, intresserade av Ubuntu. Förhoppningsvis kan jag kanske räta ut ett eller annat "blindskär" genom att ge lite tips på vägen. Förhoppningsvis.
Ubuntu har så mycket information inbyggt i sin applikation att man sannerligen inte behöver leta externt i första taget. Det gäller bara att ta sig tid och kolla runt lite här och var.
Låt mig få ge dig detta också. Sedan skall jag vara tyst ett tag
https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... index.html
Denna länk kan du också nå direkt från den panel som ligger överst på ditt Ubuntu-skrivbord (under förutsättning att inte Linux-sonen möblerat om, vill säga
). Se System och därunder Hjälp. Beta igenom avsnitten där och du får avsevärt mycken kunskap om vad Ubuntu är och hur det skall hanteras. Ubuntus skrivbordsguide hittar du under systemdokumentation och det är en guldgruva i sig. Den ikonen har jag dragit upp till min panel. Snabbåtkomst m.a.o.. 
Under Hjälp-alternativet, om du backar tillbaks till System har du också "Om Gnome" och "Om Ubuntu". Tappa inte bort den informationen heller. Det ger dig en känsla av vad detta operativ är för något.
Högst upp på alla forumsidor har du även några flikar, uppe till höger. Just det. Nu är fliken Forum upplyst. Till vänster om den har du Wiki. Där finns också väldigt mycket fin information. Arbeta er igenom Börja här i det högra, grå fältet. Där finns oerhört mycket fint "godis" att ta del av.
Märker du att Ubuntufolket verkligen vinnlagt sig om att ge mycket och bra information?
Broder Tuck
Munken är gammal och sliten. Tjatig också.

Men jag tycker att jag vill ge så mycket till nya, intresserade av Ubuntu. Förhoppningsvis kan jag kanske räta ut ett eller annat "blindskär" genom att ge lite tips på vägen. Förhoppningsvis.
Ubuntu har så mycket information inbyggt i sin applikation att man sannerligen inte behöver leta externt i första taget. Det gäller bara att ta sig tid och kolla runt lite här och var.
Låt mig få ge dig detta också. Sedan skall jag vara tyst ett tag

https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... index.html
Denna länk kan du också nå direkt från den panel som ligger överst på ditt Ubuntu-skrivbord (under förutsättning att inte Linux-sonen möblerat om, vill säga

Under Hjälp-alternativet, om du backar tillbaks till System har du också "Om Gnome" och "Om Ubuntu". Tappa inte bort den informationen heller. Det ger dig en känsla av vad detta operativ är för något.
Högst upp på alla forumsidor har du även några flikar, uppe till höger. Just det. Nu är fliken Forum upplyst. Till vänster om den har du Wiki. Där finns också väldigt mycket fin information. Arbeta er igenom Börja här i det högra, grå fältet. Där finns oerhört mycket fint "godis" att ta del av.
Märker du att Ubuntufolket verkligen vinnlagt sig om att ge mycket och bra information?
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_ ... dia_Codecs
det där funkade fint för mig, fast jag fick ta bort w32codecs från slutet för de va nåt tjall med det paketet
det där funkade fint för mig, fast jag fick ta bort w32codecs från slutet för de va nåt tjall med det paketet

Hej,
Nu måste jag också få vara med o fråga lite. Jag får Totem att snurra utmärkt (i när man inte har sidopanelen aktiverad) på DVD som man stoppar i och som autostartar. Däremot vill inte totem spela DVD i omvänd ordning, d v s om man försöker starta skiva från programmet. Vidare funkar inte textning i Totem, liksom kommandon för att få fram DVD-meny m m. Jag har en del erfarenhet av VLC sen tidigare (i Windows..) och hoppades på det, men det tvärvägrar att öppna skivor ö h t. Har enbart testat DVD än så länge. Har installerat gstream enl konstens alla regler, är det månne xine som gäller i stället?
Nu måste jag också få vara med o fråga lite. Jag får Totem att snurra utmärkt (i när man inte har sidopanelen aktiverad) på DVD som man stoppar i och som autostartar. Däremot vill inte totem spela DVD i omvänd ordning, d v s om man försöker starta skiva från programmet. Vidare funkar inte textning i Totem, liksom kommandon för att få fram DVD-meny m m. Jag har en del erfarenhet av VLC sen tidigare (i Windows..) och hoppades på det, men det tvärvägrar att öppna skivor ö h t. Har enbart testat DVD än så länge. Har installerat gstream enl konstens alla regler, är det månne xine som gäller i stället?
Varför snöar jag alltid in på sånt här...?
Registered Linux User #446194
Registered Linux User #446194
Ja, det kan vara xine som behövs. Jag använder det och allt funkar.
Nu har jag kört ubuntu på min laptop i et dygn styvt, och totem spelar upp filmer (xvid o dyl) efter install av diverse plugins, MEN jag har inget ljud i totem öht.... i VLC och ffmpeg funkar dock ljud och bild finfint...men jag vill även ha till ljud i Totem....
kort sagt: Hilfe Bitte
//Andreas
kort sagt: Hilfe Bitte
//Andreas
Jag misstänker att ni båda har totem-gstreamer? Gå till Synaptic och sök för xine > välj totem-xine och Verkställ. totem-gstreamer kommer att avinstalleras och därpå borde ljud och menyer fungera.
Själv hade jag problem med ljud för att själva ljudkontrollen var av i Totem
Mr_Arne - hur försöker du starta DVDn? Själv får jag filmen via bakvägen också. Menyn Film >> Spela upp skivan "blabla". Går jag via Öppna etc så komplicerar jag det bara.
gstreamer blir nog bra så småningom men funkar inte på allt än. Ubuntu är ju inriktat mot frihet och "fria" filmer. gstreamer0.10-plugins-ugly tror jag hjälpte till med mp3's
Själv hade jag problem med ljud för att själva ljudkontrollen var av i Totem

Mr_Arne - hur försöker du starta DVDn? Själv får jag filmen via bakvägen också. Menyn Film >> Spela upp skivan "blabla". Går jag via Öppna etc så komplicerar jag det bara.
gstreamer blir nog bra så småningom men funkar inte på allt än. Ubuntu är ju inriktat mot frihet och "fria" filmer. gstreamer0.10-plugins-ugly tror jag hjälpte till med mp3's