Fotohantering i F-spot

Sualo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Fotohantering i F-spot

Inlägg av Sualo »

Hejsan!
Jag har börjat använda F-spot för att hantera mina foton. Jag gillar hur programmet sorterar bilderna i mappar efter viket datum bilderna togs när man importerar från minnsekortet. Igår kände jag för att vara lite duktig och ändra vissa mapp namn så att de inte ara innehåller datum utan även personnamn och dyl. Detta ledde tydligen (viklet kanske är föståligt) till att Fspot inte hittar bilderna längre. Är det någon som vet hur man får F-spot att hitta bilderna igen? om man väljer importera så kan den bara installera från externa diskar. Mina bilder ligger på /home.

Om inte så kanske ngn kan rekomendera ett program som tillåter att man ändra mappnamn. (detta gick i de program jag använde i win) men som fortfarande sorterar bilderna efter datum. kort sagt skall det söka igenom samma mappar som nautilus istället för att skapa en egen mapp där den indexerar bilderna.

Hoppas jag inte uttrycker mig för luddigt.
MVH
Jonas
Senast redigerad av 1 Sualo, redigerad totalt 12 gånger.
Okänd

SV: Fotohantering i F-spot

Inlägg av Okänd »

Hade du kollat Picasa ?

http://picasa.google.com/linux/download.html

Jag använder programmet och tycker om den....

LJ
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 12 gånger.
Sualo

Inlägg av Sualo »

Tack för tipset.
Det är bara det att jag inte gillar Google riktigt så jag försöker undvika deras program, gillar inte vissa saker de gör som att hjälpa den kinesiska staten att censorera internet. (tyvärr så råkar deras söktjänst vara väldigt bra)

Men jag tar kanske en titt på programmet ändå. Fast aldra helst skulle jag vilja få det att funka i Fspot för jag gillar det programmet. Men jag får ju inte programmet till att hitta mina bilder igen  :'(
Senast redigerad av 1 Sualo, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kidnappar den här tråden lite  ;D

Picasa var för flashigt för min smak, och med för lite redigeringsmöjligheter...

Går det att ändra till trädstruktur i F-spot?
Så att man kan bläddra i mappar i sidopanelen istället för "taggarna"...
Sualo

Inlägg av Sualo »

inte vad jag märkt (om det nu var en fråga till mig)
Det är just därför jag har problem med att få tillbaka mina bilder till Fspot -> den verkar indexer bilderna i en egen mapp som jag inte vet var den finns
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Den ska heta "Foton" eller något sånt och ligga i din hemkatalog...
Sualo

Inlägg av Sualo »

Jo den ligger där och innehåller mina bilder... men sedan jag (vilket tydligen var dumt) ändrade namnen på mapparna (jag trodde att programmet läste direkt ur "Foton" mappen) Så hittas inte bilderna i Fspot. så det jag undrar är om ngn vet hur man får programmet att indexera fotona på nytt.
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Du kanske kan importera dem igen, men vet inte om etiketter etc finns kvar?
Tips: Kfotoalbum ska kunna hitta bildfilerna även om du byter mappnamn tror jag. Jag har läst det i alla fall, men inte testat så mycket själv (har det installerat men använder F-spot som jag tycker känns snabbare och enklare). Har testat så pass mycket i att jag vet att Kfotoalbum fungerar på Gnome. Kanske värt att testa? Lycka till :)
/ Mattias från designbilder.se
Sualo

Inlägg av Sualo »

Ja det kanske kan vara något.
Det gick mkt riktigt att importera bilderna på nytt jag som missade ett alternativ innan bara. Om du använder Fspot vet du kanske om det går att byta namn på mapparna nifrån programmet. Jag gillar att ha bilderna organiserade i ett program men vill helst ha mapparna sorterade oxå.

Kul att se att det finns fler fotointresserade här på forumet. har tittat igenom några av dina inlägg och där verkar finnas en hel del tips som jag kan ha nytta av, är ganska ny på GIMP eller rättare sagt jag har inte gitit lära mig det. Mitt fotointresse har gått i stå lite sedan flytten till Ubuntu, men nu skall det fram igen.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Sualo skrev: Om du använder Fspot vet du kanske om det går att byta namn på mapparna nifrån programmet. Jag gillar att ha bilderna organiserade i ett program men vill helst ha mapparna sorterade oxå.
Sorry, vet inte. Men jag ska nog testa, vill också ha kontroll ;)
Sualo skrev: Kul att se att det finns fler fotointresserade här på forumet. har tittat igenom några av dina inlägg och där verkar finnas en hel del tips som jag kan ha nytta av, är ganska ny på GIMP eller rättare sagt jag har inte gitit lära mig det. Mitt fotointresse har gått i stå lite sedan flytten till Ubuntu, men nu skall det fram igen.
Kul att det finns fler fotointresserade som använder Ubuntu, mycket Windows bland fotografer annars ;) Vet en till som använder Ubuntu, Bengt som driver <a class="postlink" href="http://www.bildochfoto.se">http://www.bildochfoto.se</a> så där kan man hitta lite GIMP-tips tror jag. GIMP är mycket likt Photoshop tycker jag, bara att verktygen finns på andra platser i menyerna, så man kan fortfarande ha nytta av bildhanteringsinstruktioner som t.ex. dem på <a class="postlink" href="http://www.moderskeppet.se">http://www.moderskeppet.se</a>
/ Mattias från designbilder.se
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"