Artikel om släktforskningsprogram?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Artikel om släktforskningsprogram?
Skrev en tråd i ett släktforskningsforum och sa att det fungerar utmärkt att köra diverse släktforskningsmaterial även på linux och fick detta svar:
"Vi välkomnar artiklar i Diskulogen som beskriver möjligheterna att köra t.ex Disgen på maskiner med Mac-OS och Linux. Det finns ett stort kunnande bland våra medlemmar, så jag hoppas att några vill och kan bidra med sina erfarenheter."
Diskulogen är namnet på tidningen som ges ut till alla medlemmar.
Tyvärr så måste Wine användas för att få igång registrerna, då dessa bara är skrivna för Windows.
Första frågan var dock om registrerna kommer att komma till Macen, men inflikade även linuxmarknaden här.
Ska se om jag kan försöka knåpa ihop en artikel. Kanske behöver hjälp i slutändan.
Först vill jag få alla program att starta på ett lättare sätt än nu. Har inte lyckats göra en snabblänk till programmen utan får gå in i .wine-mappen och starta dessa därifrån.
Detta meddelande får jag när jag gör en snabblänk:
"Access Violation at adress 0046BD6F in module 'Länk till sdb4.exe'.
Read of address 00000038".
"Vi välkomnar artiklar i Diskulogen som beskriver möjligheterna att köra t.ex Disgen på maskiner med Mac-OS och Linux. Det finns ett stort kunnande bland våra medlemmar, så jag hoppas att några vill och kan bidra med sina erfarenheter."
Diskulogen är namnet på tidningen som ges ut till alla medlemmar.
Tyvärr så måste Wine användas för att få igång registrerna, då dessa bara är skrivna för Windows.
Första frågan var dock om registrerna kommer att komma till Macen, men inflikade även linuxmarknaden här.
Ska se om jag kan försöka knåpa ihop en artikel. Kanske behöver hjälp i slutändan.
Först vill jag få alla program att starta på ett lättare sätt än nu. Har inte lyckats göra en snabblänk till programmen utan får gå in i .wine-mappen och starta dessa därifrån.
Detta meddelande får jag när jag gör en snabblänk:
"Access Violation at adress 0046BD6F in module 'Länk till sdb4.exe'.
Read of address 00000038".
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
SV: Artikel om släktforskningsprogram?
Kan du inte använda dig av ett Bash-skript för att starta programmet enkelt då?
Jag använder ett program via Wine, men för att komma åt det enkelt via menyn har jag gjort ett skript som jag enkelt länkar till:
Jag använder ett program via Wine, men för att komma åt det enkelt via menyn har jag gjort ett skript som jag enkelt länkar till:
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
cd /home/johan/.mitt_program/ && wine program.exe
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 12 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
Jag lyckades till sist med att få igång programmet med din metod. Första gången jag använder ett skript i linux.
Ska skripten alltid ligga i /usr/local/bin ?
Fick hjälp genom googlande.
Det är inte alla program jag behöver göra detta med utan bara där det inte efterfrågas efter en genväg på skrivbordet under installationsprocessen.
Tack för hjälpen!!
Ska skripten alltid ligga i /usr/local/bin ?
Fick hjälp genom googlande.
Det är inte alla program jag behöver göra detta med utan bara där det inte efterfrågas efter en genväg på skrivbordet under installationsprocessen.
Tack för hjälpen!!
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Scriptet kan ligga var som helst. Du får ju iaf länka till det.
Kul att det löste sig iaf!
Kul att det löste sig iaf!

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
Nu har jag fått in så gott som samtliga program. Ett av programmen fungerar dock inte irriterande nog. Är skrivet i Microsoft Access 
Tror att jag får skriva ett skript som skapar samtliga skript på en gång. Var väldigt jobbigt när man behövde göra skript till 8 st. olika program.

Tror att jag får skriva ett skript som skapar samtliga skript på en gång. Var väldigt jobbigt när man behövde göra skript till 8 st. olika program.
- ZX Spectrum
Antar att det är kört att försöka få igång programmet som är skapat i Microsoft Access, eller är det någon annan som lyckats med bravaden?
Tyvärr så har jag ju inga fler alternativ eftersom registret bara finns där. Kan ju alltid skriva till dom och klaga eller nåt.
Tyvärr så har jag ju inga fler alternativ eftersom registret bara finns där. Kan ju alltid skriva till dom och klaga eller nåt.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag vet inte alls om OpenOffice klarar av att öppna Access-projekt, men har du provat det? Eller så kanske MS Access fungerar under Wine.
Har du förresten kollat på Gramps? Jag har fått för mig att det är populärt.
Har du förresten kollat på Gramps? Jag har fått för mig att det är populärt.
- ZX Spectrum
Hade det varit Gramps så hade allt varit frid och fröjd. Nu använder jag dock konkurrenten Disgen för den uppgiften och har fått detta att fungera under Ubuntu.
Nu handlar det om ett register över födda, döda och vigda i Kronobergs län.
Jag kan klart och tydligt se att det är skrivet med Microsoft Access som databas plus något annat program för att fixa till menyer m.m.
Ser ganska så billigt ut, men har sin funktion. Tyvärr så kan jag inte använda mig av OpenOffice då alla filer är av typen .exe, .dll och .bin
Nu handlar det om ett register över födda, döda och vigda i Kronobergs län.
Jag kan klart och tydligt se att det är skrivet med Microsoft Access som databas plus något annat program för att fixa till menyer m.m.
Ser ganska så billigt ut, men har sin funktion. Tyvärr så kan jag inte använda mig av OpenOffice då alla filer är av typen .exe, .dll och .bin