hur fixa auto-inloggning?

Niklas
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

hur gör man för att bli automatiskt inloggad på ett konto, så man slipper skriva in anv å lösn varje ggn man startar datorn?
Okänd

Inlägg av Okänd »

System/Administration/Inloggningsfönster/Säkerhet/Aktivera automatisk inloggning
Niklas
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

tackar, funkade perfekt...
...om jag nu vill slippa skriva in lösn varenda ggn jag ska ändra på nån liten inställning, hur gör jag då?
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Det vill du inte! Det är en av anledningarna till varför ubuntu är så säkert! Det är i princip omöjligt att göra något fientligt även om någon mot all förmodan skulle lyckas komma åt din dator via nätet...

Men, men. Någon kanske är av annan åsikt?
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Niklas
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

hmm, jo kanske e bra iofs, men eftersom jag inte har ngt på datorn som jag skulle bli lessen av att bli av med/bli publikt, så verkar d onödigt att ha den extrasäkerheten. men gåre eller?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

som sagt så är det inte rekomenderat...

dock kan du logga in som root genom att gå in i System/Administration/Inloggningsfönster/Säkerhet/ och där kryssa i "Tillåt inloggning för den locala systemadministratören"... detta bör göra så att du kan logga in med användarnamnet root... jag minns dock itne om ajg prövat detta, men jag har för mig att det funkar...
Niklas
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

okej, och då loggar man in med root med vilket lösn?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

root lösenordet förståss... det som du måste skriva in för varje liten inställning :P... med andra ord samma lösenord...enda skillnaden är att du får root rättigheter istället för användar rättigheter
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Tro mig, du kommer att ångra dig... :P
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Inlägg av Okänd »

Säkerhet handlar inte bara om att saker inte ska bli publikt utan också om att andra inte ska kunna använda din dator i egna syften som att använda den som server, proxy för att dölja sin identitet eller som hjälp för DDos-attacker.
Niklas
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

där har du en poäng ja sebastean...men jag fattar inte riktigt hur säkerheten skulle försämras, bara för att man loggar in med root
Användarvisningsbild
sund
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av sund »

jag har en liten fråga, är väldigt ny inom linuxvärlden och har läst mig att "su" loggar in root i terminalen, MEN! jag fick inte ange någe root lösen när jag installerade som man fick göra i tex CentOs, dock kan jag ange mitt konto lösen för att göra vissa saker som systeminställningar osv.

men ibland kanske man vill kunna logga in som root också :/

om nu fallet är så att min standardandvändare är Root så skulle jag vilja få det verifierat och göra ett nytt konto som inte alltid är inloggat som root.

vilket jag hört är mindre bra :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="nr"]där har du en poäng ja sebastean...men jag fattar inte riktigt hur säkerheten skulle försämras, bara för att man loggar in med root[/quote]
Det har med vilka rättigheter du har.
Till att börja med får du ta bort alla filer. Ändra i all konfiguration. Öppna priviligerade portar. Lägga till användare. Öppna hål i brandväggen(iptables). Köra sk flood ping. Installera en web/mail server. För att nämna några saker.

Ta tex den fina gamla firefox buggen. Den som invokerade skalet när den tolkade url:er. Hade du klickat på http://`rm -rf /` från mailprogram med en tidig 1.0:a hade du blivit av med en hel del filer.

Inte ens under windows ska man vara inloggad som administratör när du inte administerar datorn.

Använd _bara_ root-kontot när du måste.

Sund
I ubuntu används sudo. skriv sudo su så kan du logga in som root. Att du inte behöver ge rootlösen utan ditt eget är en sudo konfiguration.

Råch
En ubuntu installation har väl inget root lösen(inget som man känner till iaf)?. Vill man ha det måste man väl köra sudu passwd eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
sund
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av sund »

ahao det var så det funkade :) tackar
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="mcNils"]En ubuntu installation har väl inget root lösen(inget som man känner till iaf)?. Vill man ha det måste man väl köra sudu passwd eller är jag ute och cyklar?[/quote]
Rootinloggning måste aktiveras för att fungera och lösenordet för denna måste skapas. Dock får ju den första användaren på datorn root-tillgång med behörigheten och roots användarfiler.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Rootinloggning måste aktiveras för att fungera och lösenordet för denna måste skapas. Dock får ju den första användaren på datorn root-tillgång med behörigheten och roots användarfiler.[/quote]
Rootinloggning kanske måste aktiveras för att starta GNOME/KDE som root. Vilket inte är att rekomendera... Däremot kan det ju vara intressant att logga in som root i en terminal/putty/ssh och för detta ändamål räcker det att sätta rootlösen.
root tillgången styrs av sudo konfiguration. Första användaren är med i admin gruppen.

Ur /etc/sudoers:

Kod: Markera allt

%admin  ALL=(ALL) ALL
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

[quote="mcNils"]Råch
En ubuntu installation har väl inget root lösen(inget som man känner till iaf)?. Vill man ha det måste man väl köra sudu passwd eller är jag ute och cyklar?[/quote]
nej du har helt rätt... men eftersom user passwdet är samma som det du använder för att köra sudo eller logga in som root så är det på sätt och vis ett root pass som fungerar för att logga in med en usr... men det är bara hur jag ser det :D...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Råch: innebär ingen praktisk skillnad nej ;)
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

[quote="sebastean"]Råch: innebär ingen praktisk skillnad nej ;)[/quote]
mycket riktigt mycket riktigt.... bara jag som komplicerar till saker i mitt huvud :P
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"