Viloläge - ett skämt?
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Viloläge - ett skämt?
Höll på med lite grejer men skulle stänga av för dagen, så jag valde viloläge för att kunna fortsätta nästa gång jag startar datorn. Denna "nästa gång" var alldeles nyss, då jag startade upp datorn. Inte fanns där några öppna program, inte! Nähä då, allt var nerstängt på brutalaste vis. Startade Firefox som jag hade lämnat öppet med några flikar öppna. Firefox upplyste mig då om att det kraschade senast och frågade om jag ville påbörja ny session eller återuppta den gamla. Valde det senare. Men är det verkligen så här viloläge ska fungera? Någon måste missuppfattat något totalt. Jag? Kanske.
Är det något man ska tänka på när man startar datorn efter att ha försatt den i viloläge? Man kanske inte ska starta den med den vanliga startknappen? Men i så fall: Varför inte?
Vänliga hälsningar
Johnny
Är det något man ska tänka på när man startar datorn efter att ha försatt den i viloläge? Man kanske inte ska starta den med den vanliga startknappen? Men i så fall: Varför inte?
Vänliga hälsningar
Johnny
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
SV: Viloläge - ett skämt?
Har haft liknande erfarenheter av viloläget. Rent överlag tycker jag faktiskt att Ubuntu är rätt buggigt, trots vad alla säger.
Sanning att säga är Ubuntu det mest instabila OS jag kört på senare år. Förvisso har jag då bara kört Win XP och Win Vista sedan Win 98 utagerades.
Igår gjorde lite omställningar i någon grafisk uppstartshanterare att hela Grub ballade ur. Jippie. Idag så drog jag ur ett USB-minne innan datorn stängt av helt, och voila - Ubuntu vägrar starta, utan bara står och tuggar. Jag är rent ut sagt förvånad över hur fragilt system det hela faktiskt är när allt kommer till kritan. Visst, Win XP hade sina sidor... men även om allt flippade så löste en omstart det mesta där. Och väl inne i det grafiska kunde jag pillra mig fram till det mesta i Win XP. Hur det är med Vista har jag inte erfarit ännu.
Likaså har jag upplevt att oerhört många (Säg 5 kanske...) program, där Ndiswrapper är senaste exemplet, har grafiska snitt som bara stänger av då jag försöker starta dem. Jag hade faktiskt lite större förväntningar av Ubuntu, men men, man borde ju veta att man inte ska hörsamma hypen vareviga gång hur lockandet det än är.
Nåja, det är bara att plocka fram Live CD:n för andra gången det här dygnet.
Sanning att säga är Ubuntu det mest instabila OS jag kört på senare år. Förvisso har jag då bara kört Win XP och Win Vista sedan Win 98 utagerades.
Igår gjorde lite omställningar i någon grafisk uppstartshanterare att hela Grub ballade ur. Jippie. Idag så drog jag ur ett USB-minne innan datorn stängt av helt, och voila - Ubuntu vägrar starta, utan bara står och tuggar. Jag är rent ut sagt förvånad över hur fragilt system det hela faktiskt är när allt kommer till kritan. Visst, Win XP hade sina sidor... men även om allt flippade så löste en omstart det mesta där. Och väl inne i det grafiska kunde jag pillra mig fram till det mesta i Win XP. Hur det är med Vista har jag inte erfarit ännu.
Likaså har jag upplevt att oerhört många (Säg 5 kanske...) program, där Ndiswrapper är senaste exemplet, har grafiska snitt som bara stänger av då jag försöker starta dem. Jag hade faktiskt lite större förväntningar av Ubuntu, men men, man borde ju veta att man inte ska hörsamma hypen vareviga gång hur lockandet det än är.

Hm, vad hette det där grafiska Grub redigeraren?Calmeida skrev: Har haft liknande erfarenheter av viloläget. Rent överlag tycker jag faktiskt att Ubuntu är rätt buggigt, trots vad alla säger.
Tvivlar på att det var något som var installerat från start.

Ndiswrapper är en nödlösning som hellst inte ska användas. Men det är ju inte Ubuntus fel. Det är chipptillverkaren, då de inte gör några drivrutiner.
Det där med USB minnet lät däremot konstigt. Bug?
Ubuntu har faktiskt ett bugraporteringsverktyg, som är till för att användas.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Jo, fast som nybörjare kan det vara svårt att veta om något konstigt som händer beror på att det är en bugg eller om det beror på att man gjort något fel, eller på att det är något man glömt göra.Emil.s skrev: Ubuntu har faktiskt ett bugraporteringsverktyg, som är till för att användas.![]()
Så i detta fall kan vi alltså enas om att just viloläget verkar vara lite buggigt? Jag har använt det två gånger och ingen av gångerna har det fungerat som jag tänkt mig.
Johnny
Viloläge har jag ingen koll på alls. Vet att det funkar bra på min MacBeek Pro. Bara att "söva" den, stänga locket. Öppna och väcka. Klart!guraknugen skrev:Jo, fast som nybörjare kan det vara svårt att veta om något konstigt som händer beror på att det är en bugg eller om det beror på att man gjort något fel, eller på att det är något man glömt göra.Emil.s skrev: Ubuntu har faktiskt ett bugraporteringsverktyg, som är till för att användas.![]()
Så i detta fall kan vi alltså enas om att just viloläget verkar vara lite buggigt? Jag har använt det två gånger och ingen av gångerna har det fungerat som jag tänkt mig.
Johnny

Tror att viloläget behöver drivrutiner på något sätt. Men jag vet faktiskt inte.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Hm... nu är jag ännu mer konfunderad. Testade viloläge två gånger i följd nu, båda gångerna med samma resultat: Jag kommer till samma skärm som när jag väljer Lås skärm! Med enda skillnaden att det tar mycket längre tid att komma dit...
Nu testade jag en tredje gång, samma sak igen, men nu klickade jag på avbryt när lösenordsdialogen kom upp. Då blev skärmen svart, men datorn var fortfarande på (den ska ju inte dra någon ström i viloläget, men det gjorde den ju uppenbarligen). Tryckte en tangent och lösenordsdialogen var tillbaka igen.
Hm... verkar vara en riktigt ordentlig bugg. Inte nog med att den inte beter sig rätt, den beter sig inte på samma sätt olika dagar heller...
Nu är jag snart trött på detta. Jag tror jag knappt fått någonting att fungera över huvud taget sedan jag testade Ubuntu första gången för en dryg vecka sedan eller när det var. Verkar nästan lika buggigt som Windows XP (som jag också har installerat på denna maskin). Eller ja, det var kanske att ta i, men ändå.
Dags att testa en annan distribution, helt klart. Har en Vector-CD, kanske ska prova den. Säkert krångligare att komma igång med, men kan den verkligen vara lika buggig? Kanske, vad vet jag...
Nu testade jag en tredje gång, samma sak igen, men nu klickade jag på avbryt när lösenordsdialogen kom upp. Då blev skärmen svart, men datorn var fortfarande på (den ska ju inte dra någon ström i viloläget, men det gjorde den ju uppenbarligen). Tryckte en tangent och lösenordsdialogen var tillbaka igen.
Hm... verkar vara en riktigt ordentlig bugg. Inte nog med att den inte beter sig rätt, den beter sig inte på samma sätt olika dagar heller...
Nu är jag snart trött på detta. Jag tror jag knappt fått någonting att fungera över huvud taget sedan jag testade Ubuntu första gången för en dryg vecka sedan eller när det var. Verkar nästan lika buggigt som Windows XP (som jag också har installerat på denna maskin). Eller ja, det var kanske att ta i, men ändå.
Dags att testa en annan distribution, helt klart. Har en Vector-CD, kanske ska prova den. Säkert krångligare att komma igång med, men kan den verkligen vara lika buggig? Kanske, vad vet jag...
Ström drar den ju även i viloläge då den är på. 
Det är synd att du ska klaga på Ubuntu för att det olyckligvis inte vill fungera som du vill.
Du får skapa nya trådar för det du vill ha hjälp med ist.
Edit: Redigerar mitt inlägg så de inte blir ännu ett inlägg.
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg var otydligt och du fattade det fel.
Jag kan säga dig att jag började inte använda Linux efter första försöket direkt.
Men så fort man kom underfund med hur allt fungerar så har det faktiskt nästan bara varit guld och gröna skogar för mig.

Det är synd att du ska klaga på Ubuntu för att det olyckligvis inte vill fungera som du vill.
Du får skapa nya trådar för det du vill ha hjälp med ist.

Edit: Redigerar mitt inlägg så de inte blir ännu ett inlägg.
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg var otydligt och du fattade det fel.
Jag kan säga dig att jag började inte använda Linux efter första försöket direkt.

Men så fort man kom underfund med hur allt fungerar så har det faktiskt nästan bara varit guld och gröna skogar för mig.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Klaga och klaga, jag sa väl bara att jag började tröttna.Hund skrev: Ström drar den ju även i viloläge då den är på.
Du får skapa nya trådar för det du vill ha hjälp med ist.![]()
När man tröttnar på något (av vilket skäl det än månde vara), kan det ibland vara uppfriskande att lämna det bakom sig för ett tag och prova något annat. Rätt vad det är så får man nya krafter att ge sig i kast med det igen.
Jag har skrivit en hel del trådar om sådant jag haft problem med. I många fall har jag fått hjälp och kunnat gå vidare (hade problem med partitionering bland annat), i några fall har jag inte fått några svar alls (antagligen ingen annan i landet som har haft just dessa problem och löst dem, som exempelvis ett ljudkort som bara piper i vänster kanal och lite annat) medan resten har fått respons, men utan resultat i just mitt fall.
Detta är absolut inte någons fel, alla har nog hjälpt till så gott det gått. Jag antar att det finns ett internationellt forum också, så jag ska nog prova där lite. Ju fler människor, desto större chans att just mina problem blivit lösta.
Så det var egentligen inte meningen att klaga på Ubuntu, men samtidigt vill man ha rätt att säga vad man känner just för tillfället. Allt är inte guld och gröna skogar med Ubuntu. Någon måste få påpeka detta ibland, eller hur? Vi vill väl inte att detta forum enbart ska innehålla blind beundran utan någon som helst substans (det gör det inte heller, vill jag gärna snabbt inskjuta).
När det gäller Ubuntu har jag fått alla möjliga upplevelser på kort tid. Allt från "Aha" via "Wow" och "Jippie" till mindre smickrande "Va..?", "Vad nu då?" samt "...men va' f..." och "Oops...".
På det stora hela är jag imponerad, men som sagt, jag är inte imponerad av alla delar i det hela. Kan ju delvis bero på att jag inte förstått allting än.
Nej, klaga var ett hårt ord tycker jag, men jag kommer att testa lite andra distributioner, dock utan att för den skull avinstallera något. Kanske funkar något i en annan distribution som inte funkar i Ubuntu och då kanske det kan ge en ledtråd till att få det att funka i Ubuntu också, vad vet jag?
För att återgå en kort sekund till det där med viloläget, så tycker jag nog att om viloläget behöver drivrutiner och dessa saknas, så borde vilolägessymbolen vara avaktiverad i dialogen (den dialog man får när man klickar på avstängningssymbolen längst upp till höger, om man inte flyttat den)?
Johnny
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Oj, glömde ju en grej också:
Om detta inte är fallet, borde texten ändras.
Det är min uppfattning i alla fall. Hjälptext ska stämma med verkligheten, annars ska den antingen ändras eller tas bort.
Min egen teori går ut på att det faktiskt är meningen att fungera som texten antyder, men att något gått fel någonstans. Finns det någon här som har en maskin där viloläget fungerar som texten beskriver? Kan vara intressant att veta. Frågan är bara vad man ska dra för slutsatser av det i så fall...
Redigering - tillägg
Läste ditt tillägg, Hund, och kan bara gratulera dig till att du har fått till det så bra, och någon ursäkt behövs väl inte heller egentligen för min skull. Sammantaget har jag fått ett bra intryck av Linux, jag hoppas att detta trots allt framgått. Jag planerar att köpa en ny desktopmaskin snart utan operativsystem. Denna gången kommer jag att välja hårdvara som stöds på bästa sätt i Linux, så slipper jag i alla fall brottas med just de problemen, för det är nog dessa som jag upplever som mest svåröverkomliga. För trots allt, när jag kör program i Linux, det kan vara OpenOffice.org, GIMP, Opera och annat så fungerar de smärtfritt. Jag tror inte jag haft en enda krasch. Och alla program som jag har i både Ubuntu och Windows XP går märkbart snabbare i Ubuntu. Kan bero på att jag inte har något Antivirus i Ubuntu. GIMP tar evigheter att starta i XP. Har inte tagit tid, men upplever att det startar upp ca dubbelt så fort i Ubuntu. Stämmer säkert inte alls, men det känns så i alla fall. Lika så med OpenOffice.org. Stapeln i uppstartsbilden fylls i mycket fortare i Ubuntu. Jag får väl ta tid så att jag får lite mer kött på benen i det fallet.
Jo, och en sak till som jag stört mig på i XP: Högerklicka i en öppnad mapp eller på skrivbordet och välj "Ny mapp". Kolla hur lång tid det tar innan den nya mappen finns där och väntar på att få ett namn. I mitt fall kanske en sekund eller två, men det känns som en evighet. I Ubuntu? Tja... vad vet jag? Det känns som att den är där i ungefär samma ögonblick som jag klickar. Allvarligt, jag har verkligen stört mig på detta i XP, så det är skönt att jag kan sluta störa mig nu! I alla fall på just det. Jag fattar faktiskt inte vad datorn pysslar med i de där kanske två sekunderna i XP. Vad kan rimligtvis ta sån tid? Inget för detta forum att diskutera kanske, i och för sig...
Vänliga hälsningar
Johnny
Håll muspekaren över Vilolägessymbolen. Där står klart och tydligt att datorn inte kommer att dra någon ström när man valt detta läge. Detta tolkar jag som att datorn kommer att dumpa minnet på hårddisken och skriva någon information någonstans om att den nästa gång ska starta upp från viloläge. När det gjort det borde den ju kunna stänga av sig helt och således inte dra mer ström än när man valt att stänga av datorn helt.Hund skrev: Ström drar den ju även i viloläge då den är på.
Om detta inte är fallet, borde texten ändras.
Det är min uppfattning i alla fall. Hjälptext ska stämma med verkligheten, annars ska den antingen ändras eller tas bort.
Min egen teori går ut på att det faktiskt är meningen att fungera som texten antyder, men att något gått fel någonstans. Finns det någon här som har en maskin där viloläget fungerar som texten beskriver? Kan vara intressant att veta. Frågan är bara vad man ska dra för slutsatser av det i så fall...
Redigering - tillägg
Läste ditt tillägg, Hund, och kan bara gratulera dig till att du har fått till det så bra, och någon ursäkt behövs väl inte heller egentligen för min skull. Sammantaget har jag fått ett bra intryck av Linux, jag hoppas att detta trots allt framgått. Jag planerar att köpa en ny desktopmaskin snart utan operativsystem. Denna gången kommer jag att välja hårdvara som stöds på bästa sätt i Linux, så slipper jag i alla fall brottas med just de problemen, för det är nog dessa som jag upplever som mest svåröverkomliga. För trots allt, när jag kör program i Linux, det kan vara OpenOffice.org, GIMP, Opera och annat så fungerar de smärtfritt. Jag tror inte jag haft en enda krasch. Och alla program som jag har i både Ubuntu och Windows XP går märkbart snabbare i Ubuntu. Kan bero på att jag inte har något Antivirus i Ubuntu. GIMP tar evigheter att starta i XP. Har inte tagit tid, men upplever att det startar upp ca dubbelt så fort i Ubuntu. Stämmer säkert inte alls, men det känns så i alla fall. Lika så med OpenOffice.org. Stapeln i uppstartsbilden fylls i mycket fortare i Ubuntu. Jag får väl ta tid så att jag får lite mer kött på benen i det fallet.
Jo, och en sak till som jag stört mig på i XP: Högerklicka i en öppnad mapp eller på skrivbordet och välj "Ny mapp". Kolla hur lång tid det tar innan den nya mappen finns där och väntar på att få ett namn. I mitt fall kanske en sekund eller två, men det känns som en evighet. I Ubuntu? Tja... vad vet jag? Det känns som att den är där i ungefär samma ögonblick som jag klickar. Allvarligt, jag har verkligen stört mig på detta i XP, så det är skönt att jag kan sluta störa mig nu! I alla fall på just det. Jag fattar faktiskt inte vad datorn pysslar med i de där kanske två sekunderna i XP. Vad kan rimligtvis ta sån tid? Inget för detta forum att diskutera kanske, i och för sig...
Vänliga hälsningar
Johnny
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 11 gånger.
Jag motsätter mig inget som är dokumenterat. 
Men eftersom att det tar ~2 sek att komma ur viloläge så förmodade jag att datorn fortfarande är igång, men att den inte drar lika mkt ström.
Men då hade jag fel.

Men eftersom att det tar ~2 sek att komma ur viloläge så förmodade jag att datorn fortfarande är igång, men att den inte drar lika mkt ström.
Men då hade jag fel.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Jag, jag visste inte att den kommer igång på ca 2 sekunder; jag har ju inte fått viloläget att fungera... men om det är så, så låter det otroligt att datorn skulle vara avstängd i viloläget, så du har nog rätt och hjälptexten fel, men jag låter det vara osagt och betonar att jag skrev "nog", som i "förmodligen"...Hund skrev: Jag motsätter mig inget som är dokumenterat.
Men då hade jag fel.![]()

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag har mitt ubuntu på engelska. Använder i stort sett endast det som här beskrivs som "viloläget" (satt att den används när jag trycker på on/off-knappen för att stänga av). Fungerar felfritt.guraknugen skrev: Min egen teori går ut på att det faktiskt är meningen att fungera som texten antyder, men att något gått fel någonstans. Finns det någon här som har en maskin där viloläget fungerar som texten beskriver? Kan vara intressant att veta. Frågan är bara vad man ska dra för slutsatser av det i så fall...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har inte testat viloläge under Ubuntu. Jag gav upp viloläge för flera år sedan efter att ha testat det både under Windows 98 och under Windows XP och råkat ut för att väldigt konstiga saker hände. Det är alltså inte bara under Ubuntu som viloläge kan orsaka problem utan under Windows också.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Jo, det är samma för mig, bortsett från att jag inte kommer ihåg att viloläge existerade i Windows 98. Där fanns väl bara Vänteläge, eller? Hm... ska man behöva starta upp sin gamla 98-maskin för att reda ut detta..?Christian Johansson skrev: Jag har inte testat viloläge under Ubuntu. Jag gav upp viloläge för flera år sedan efter att ha testat det både under Windows 98 och under Windows XP och råkat ut för att väldigt konstiga saker hände. Det är alltså inte bara under Ubuntu som viloläge kan orsaka problem utan under Windows också.

- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Just problem med vilolägen är egentligen inte specifikt för Ubuntu, utan är någonting som verkar uppstå med alla OS (Gamla PPC-MacOS undantaget kanske, eftersom det var specialskrivet för den hårdvaran). Saker KAN gå snett när man dumpar internminnet till hårddisk för att sen ladda tillbaka det. Verkar som om det är högst beroende på vilken hårdvara man har hur bra det går, helt enkelt.
För min del så stänger jag bara locket på laptopen, så stänger Ubuntu ner på runt fem sekunder. Öppna locket igen och tryck på vilken knapp som helst, så är det igång precis där jag var inom två sekunder! Har även kört Windows XP och Mandriva på samma dator, och det fungerar lika klockrent i de OS'en. Mina stationära kraschar dock, precis som guraknugens verkar göra, så fort jag försöker använda mig av den funktionen...
För min del så stänger jag bara locket på laptopen, så stänger Ubuntu ner på runt fem sekunder. Öppna locket igen och tryck på vilken knapp som helst, så är det igång precis där jag var inom två sekunder! Har även kört Windows XP och Mandriva på samma dator, och det fungerar lika klockrent i de OS'en. Mina stationära kraschar dock, precis som guraknugens verkar göra, så fort jag försöker använda mig av den funktionen...
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
- HenrikAn
Det verkar finnas en hel del problem med det här...
Kolla https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bugs?field.searchtext=standby+resume&orderby=-importance&search=Search&field.status%3Alist=New&field.status%3Alist=Incomplete&field.status%3Alist=Confirmed&field.status%3Alist=Triaged&field.status%3Alist=In+Progress&field.status%3Alist=Fix+Committed&field.assignee=&field.bug_reporter=&field.omit_dupes=on&field.has_patch=&field.has_no_package=
Testade på min T-41:a och det funkade till min stora förvåning problemfritt!
Kolla https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bugs?field.searchtext=standby+resume&orderby=-importance&search=Search&field.status%3Alist=New&field.status%3Alist=Incomplete&field.status%3Alist=Confirmed&field.status%3Alist=Triaged&field.status%3Alist=In+Progress&field.status%3Alist=Fix+Committed&field.assignee=&field.bug_reporter=&field.omit_dupes=on&field.has_patch=&field.has_no_package=
Testade på min T-41:a och det funkade till min stora förvåning problemfritt!
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Testade lite med min Dell Inspiron 1150 precis:
* Suspend, ifrån menyn: Stänger av skärmen, fläktar+hdd igång plus att det inte går att få igång burken igen utan "norsk omstart" krävdes, strömlampan lös med fast sken hela tiden.
* Hibernate, ifrån menyn: Blinkande prompt på skärmen, dator svarar inte öht, "norsk omstart" igen.
Så som sagt, det är nåt som diffar väldigt mellan dator & dator och beroende på stöd i hårdvaran.
* Suspend, ifrån menyn: Stänger av skärmen, fläktar+hdd igång plus att det inte går att få igång burken igen utan "norsk omstart" krävdes, strömlampan lös med fast sken hela tiden.
* Hibernate, ifrån menyn: Blinkande prompt på skärmen, dator svarar inte öht, "norsk omstart" igen.
Så som sagt, det är nåt som diffar väldigt mellan dator & dator och beroende på stöd i hårdvaran.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Tror att vi alla har blandat ihop uttrycken här...
Vet inte vad de heter i Ubuntu, då jag har tagit bort det från Laptopen...
Men:
Suspend - "Vänteläge?": Varvar ner hårddisken, men spänningsätter RAM. Alltså drar datorn lite ström (ca 1W), men startar på bara någon sekund.
Hibernate - "Viloläge?": Skriver RAM till HD. Helt avstängd.
Hibernate funkar på min stationära dator i XP Home. Krachar i Win på MacBooken. I OS X bör det funka, heter "Safe sleep", och aktiveras när batteriet tagit slut. Har inte testat...
"Suspend" funkar i både XP och Kubuntu på MackBooken, och såklart i OS X.
Vet inte vad de heter i Ubuntu, då jag har tagit bort det från Laptopen...
Men:
Suspend - "Vänteläge?": Varvar ner hårddisken, men spänningsätter RAM. Alltså drar datorn lite ström (ca 1W), men startar på bara någon sekund.
Hibernate - "Viloläge?": Skriver RAM till HD. Helt avstängd.
Hibernate funkar på min stationära dator i XP Home. Krachar i Win på MacBooken. I OS X bör det funka, heter "Safe sleep", och aktiveras när batteriet tagit slut. Har inte testat...

"Suspend" funkar i både XP och Kubuntu på MackBooken, och såklart i OS X.
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Suspend är väl att likna med Vänteläge, och Hibernate med Viloläge.
Men det fråntar iaf inte det faktum att tyvärr så är det nånting som diffar väldigt mkt på hårdvara.
Men det fråntar iaf inte det faktum att tyvärr så är det nånting som diffar väldigt mkt på hårdvara.

Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Stämmer bra.
Vänteläge = Sleep/Suspend to RAM
Viloläge = Hibernate/Suspend to disk
Och som Rag3Rac3r skriver, hur vänte- och viloläge funkar i GNU/Linux skiljer sig väldigt från dator till dator.
Erik Andrén har uttryckt det ganska bra:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=19
Jag har själv en HP dv9074ea-laptop som tyvärr är ett sorgebarn:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=394131
Vänteläge = Sleep/Suspend to RAM
Viloläge = Hibernate/Suspend to disk
Och som Rag3Rac3r skriver, hur vänte- och viloläge funkar i GNU/Linux skiljer sig väldigt från dator till dator.
Erik Andrén har uttryckt det ganska bra:
Vill man kavla upp armarna och ge sig på ett sådant här problem är ett tips att installera uswsusp och kika påErik Andrén skrev:Jo, det brukar vara så, eftersom maskinens tillverkare ofta skiter i standarder (tänk ACPI) så länge som det fungerar i windows.KoktGrus skrev: STR eller S3-standby funkar utmärkt i windows i alla fall!
Inte så mycket man kan göra förutom att googla friskt och hoppas på att någon annan redan har löst problemet.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=19
Jag har själv en HP dv9074ea-laptop som tyvärr är ett sorgebarn:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=394131