Problem med att förändra partitionsstorlek vid installation

axelsvag

Problem med att förändra partitionsstorlek vid installation

Inlägg av axelsvag »

Jag ska installera ett mythtv system med feisty fawn i botten. I den instruktion jag följer
" https://help.ubuntu.com/community/MythT ... nd_Desktop "

står det att man manuellt ska konfigurera 3 partitioner med en root / på ca 10Mb ext3 en swap på ca 6 Mb och resten till /var/lib på xfs. Problemet som uppstår när jag ska följa instruktionen är att installationsverktyget som mest tillåter 100 Mb och att resten 400Mb står kvar som free space. Kan man åtgärda detta eller är man begränsad på något sätt
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Problem med att förändra partitionsstorlek vid installation

Inlägg av Hund »

Hej och välkommen! :)

10 MB för root och 6 MB för Swap låter konstigt. Minsta rekomenderade för root är 4 GB.
Har du t.ex 512 MB i RAM kan du låta Swapen vara på 500-1000 MB, bättre med för mkt än för lite. :)
Sedan kan du lägga home på en egen partition med, eftersom alla inställningar etc sparas där, hur stor den ska vara beror ju helt upp på dig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
axelsvag

Inlägg av axelsvag »

Javisst är det Gb. 10 Gb root 6 för swap och som jag ville 484 Gb för /var/lib men installationsprogrammet tilldelar max 100 Gb och när root och swap är fråndraget så blir det 84 kvar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

10 GB låter mer vettigt för root. :)
Men 6 GB låter lite väl för Swapen. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg om det.

Att tilldela /var/lib en egen partition vet jag faktiskt ingen som har gjort? ???
axelsvag

Inlägg av axelsvag »

Tack förresten för snabbt och bra svar. Angående swap så anges i beskrivningen att den bör var ca 2,5 gånger ditt ramminne. Mitt är på 2 Gb så jag chansade på 6 Gb 5 hade nog varit mer riktigt. Anledningen till /var/lib tror ligger i hur de senare beskriver vilka filer som ska flyttas var senare i beskrivningen. Själva installationen förövrigt går som en dröm men det ju synd att inte utnyttja nästan 80 procent av hårddisken till inspelningar. Om du har tid kan du gå in och titta på beskrivningen.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

axelsvag skrev: Tack förresten för snabbt och bra svar. Angående swap så anges i beskrivningen att den bör var ca 2,5 gånger ditt ramminne. Mitt är på 2 Gb så jag chansade på 6 Gb 5 hade nog varit mer riktigt. Anledningen till /var/lib tror ligger i hur de senare beskriver vilka filer som ska flyttas var senare i beskrivningen. Själva installationen förövrigt går som en dröm men det ju synd att inte utnyttja nästan 80 procent av hårddisken till inspelningar. Om du har tid kan du gå in och titta på beskrivningen.
Det är alltså en ren media dator du ska fixa?

Då skulle jag göra så här:
7.5GiB / (root)
1GiB swap --> 0 - 512MB RAM = 1- 2 GiB swap, 512 - 1GB RAM = ca 1GB swap, 2GB ram = ca kanske 512MB swap om datorn används mycket. Annars inget. 3+GB RAM = Ingen swap.

Resten av utrymmet på /data (skapa själv).
Sen lägger du alla inspelningar där. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
axelsvag

Inlägg av axelsvag »

Tack för svaret jag ska sätta igång genast enligt dina förslag
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

2.5 x X MB RAM är en myt. :) Ju mer RAM-minne du har, ju midre Swap behöver du.

Jag har 1 GB RAM och använder ca 20-50 MB av Swapen. Den kan gå lite högre om jag kör en jäkla massa program samtidigt.
Men den måttstock Emil.s föreslog är bra, gå efter den tycker jag. :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"