mail?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: mail?
Hade varit riktigt trevligt med en @ubuntu.se adress. Bra idé!
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Just ubuntu.se är ju upptagen av ett Webbdesign företag (tror jag iaf av hemsidan att döma), så såna e-mail adresser kan vi ju glömma..
Men vad folk var inne och syftade på i tråden tror jag är antingen fullfjädrad webbmail med @ubuntu-se.org adresser alt. mailforwards av username@ubuntu-se.org till den e-mail adressen dom har.
Men vad folk var inne och syftade på i tråden tror jag är antingen fullfjädrad webbmail med @ubuntu-se.org adresser alt. mailforwards av username@ubuntu-se.org till den e-mail adressen dom har.

Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Precis, det var min tanke med det hela.Rag3Rac3r skrev: Men vad folk var inne och syftade på i tråden tror jag är antingen fullfjädrad webbmail med @ubuntu-se.org adresser alt. mailforwards av username@ubuntu-se.org till den e-mail adressen dom har.![]()

@ubuntu-se.org
@ubuntu.se
eller något liknande....
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Mailhantering för ~4000 konton? Med dagens serverhårdvara & lite halvtaskiga hostingmilö är det ingen bra idé. Jag är inte så säker på om det någonsin kommer att vara en bra idé för det är rätt krävande att sköta den mailvolymen det kommer att generera.
Ok, hade ingen aning om hur många det var,Johan R-E skrev: Mailhantering för ~4000 konton? Med dagens serverhårdvara & lite halvtaskiga hostingmilö är det ingen bra idé. Jag är inte så säker på om det någonsin kommer att vara en bra idé för det är rätt krävande att sköta den mailvolymen det kommer att generera.
eller hur servern såg ut idag så.
eller hur krävande det var heller för den delen
eftersom ja aldrig har hållt på något med
pop/smtp/imap eller vad som behövs för att köra
em mail server.
synd bara, för det hade varit kul med en sån mail med

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag tror tyvärr Johan har rätt. Mail är ju inte bara text längre utan folk bifogar en massa krafs, så det behövs snart rätt många meg per konto för att vara någon mening. Men, Johan, hur skulle det funka med forwarding? Alltså någon skickar till urban.anjar@ubuntu-se.org och mailet hamnar i min gmail i stället. Kanske blir för mycket bandbredd?Johan R-E skrev: Mailhantering för ~4000 konton? Med dagens serverhårdvara & lite halvtaskiga hostingmilö är det ingen bra idé. Jag är inte så säker på om det någonsin kommer att vara en bra idé för det är rätt krävande att sköta den mailvolymen det kommer att generera.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- johanre
- Serveradmin
Japp, jag är lite rädd för bandbreddsutnyttjandet. Samtidigt så är det fel att vara Mr. Neg. om jag inte är 100% säker på att det inte går... Vi kanske kan dra igång ett testskott efter phpBB3 migreringen - givet att det finns ett enkelt sätt att lägga upp mailalias i phpBB3? Skulle det visa sig vara för mycket last så får vi helt enkelt stänga ner det. Jag skall dessutom se till att kolla med Matthew Nuzum att det är något som är OK att göra.Urban Anjar skrev: Men, Johan, hur skulle det funka med forwarding? Alltså någon skickar till urban.anjar@ubuntu-se.org och mailet hamnar i min gmail i stället. Kanske blir för mycket bandbredd?
Hur låter det?
Johan R-E skrev:Vi kanske kan dra igång ett testskott efter phpBB3 migreringen -Urban Anjar skrev:
Hur låter det?
Alltid värt ett försök tycker ja, men vet ju inte innan man testat.
går det inte så är det inte mycket att göra åt.

- Victor
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ja hittade inget om att ni sagt något att webbhotellet/domänhotellet måste stödja mail-forwarding, men det är jag ganska säker på att det måste göra det.
// So long, and thank you for all the fish
"Your Ubuntu User number is # 10448"
"Your Ubuntu User number is # 10448"
- johanre
- Serveradmin
Det bygger på en missuppfattning; servern som ubuntu-se.org kör på är hyrd av Canonical / Ubuntu.com från Severpronto.com. Canonical har rätt så fria händer att göra vad man vill med servern (givetvis inom ramen för hyravtalet), däribland även hantera precis hur mycket mail som man vill.Victor skrev: Ja hittade inget om att ni sagt något att webbhotellet/domänhotellet måste stödja mail-forwarding, men det är jag ganska säker på att det måste göra det.
MEN det betyder inte att hårdvaran är lämplig att använda som storskalig mailserver. Det betyder inte heller att Canonical / Ubuntu.com vill att alla Ubuntu Loco teams skall erbjuda maillösningar för sina medlemmar.
Man kan väl ha mailforward med separat registrering? Så behöver inte servern lastas för att alla som bara skriver 1 eller 2 inlägg komma med. 

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se