Diverse frågor..

nire
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Diverse frågor..

Inlägg av nire »

Det är en del saker jag funderat på och tänkte passa på att fråga nu när jag kommer ihåg det.
Vet inte om de klassas som nybörjarfrågor men.. :P

1. Vad är skillnaden mellan hårda och symboliska länkar?

2. Vad är det för skillnad på de olika skalen? bash, sh, dash osv.

3. När man laddat hem, kompilerat och installerat ett program från källkod, var hamnar programet då efter att man kört "make install" och hur tar man bort det?
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Diverse frågor..

Inlägg av Sprak »

1. Jag är inte helt hundra på det men jag har för mig att om du tar bort en hård länk så tas även orginalinnehållet bort, tar du däremot bort en symboliskt länk så är det bara den som försvinner.

2. Likadant med den här frågan så är jag inte säker, men på skolan kunde vi växla mellan bash och tsch (heter det så?) och den enda skillnaden jag märkte var när man skulle skripta lite. Alla kommandon (tex ls, cd) betedde sig precis likadant vad jag kunde märka.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

tcsh heter det (skriver jag eftersom en fråga om det ställdes lite diskret inom parentes). tc-shell helt enkelt. Alltså kan det inte vara ch, för det heter ju inte chell. Vi hade den och csh i början av 90-talet på skolans unix-maskin. Skillnaden mellan csh och tcsh var bland annat diverse bekvämligheter. Det var ju enbart text på den tiden på just den skolan i just den salen och i csh fanns inte möjligheten att använda TAB på samma sätt som i tsch och förmodligen de flesta andra skal idag, vilket gjorde att saker gick snabbare att skriva med tcsh än med csh.

Även där var det skillnad på hur man skrev skript, har jag för mig. Exempelvis skrev man "fi" som slut på en if-sats i det ena skalet, medan man skrev "endif" i det andra, eller något sådant. Det var ju många år sedan nu...

Undrar om någon vet svaret på fråga 3. Det är inte utan att jag själv är lite nyfiken på den. Fast omman vet var filen heter kan man ju söka efter den... fast det är kanske just det man inte vet?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
nire
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av nire »

Okej men då vet jag på ett ungefär, det som skiljer är alltså script-tolken medan terminalen i sig är lik.

Fråga nummer 3 då. Visst det är förmodligen olika mellan installationerna men det som händer när man skriver make install är att binärfilen hamnar i /usr/bin eller liknande? är det andra filer som hamnar någonannanstans och registreras installationen/filen i någon typ av databas eller liknande?
HR

Inlägg av HR »

3.
Binärer i /usr/bin
Config i /etc
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"