6.06/Dapper - modem konfiguration - Telia Internet för alla

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Marty

Inlägg av Marty »

Hej!

Innan jag postar detta så har jag sökt här i forumet samt läst https://help.ubuntu.com/community/DialupModemHowto utan att hitta svar.

Bakgrund:
Jag har hjälpt bekanta med installation av Ubuntu 6.06 (Dapper). De är datorovana. Tidigare har de använt win 98 lite grann. Själv är jag datorvan men i stort sett novis på linux (har testkört Ubuntu via live-cd då och då). Datorn ska användas enbart till webbsurf och lätt ordbehandling. Jag har gjort diverse inställningar såsom att lägga in svenska översättningar och uppdateringar till program. Det som återstår är konfigurering av modemet. Det ska jag nu försöka göra på distans, dvs. jag ger instruktioner som de sedan själva följer på annan ort. Konfigureringen bör ske via GUI. Dvs. via system > admin. > "networking" (jag sitter i Windows nu och minns inte det svenska namnet på programmet, men nätverk-någonting var det väl... :) ).
Ubuntu har hittat modemet utan problem, det är själva konfigureringen som gett problem.

Problem:
Internet ska gå via "Telia Internet För Alla" ( http://www.telia.se/privat/katalog/Visa ... 65&tabId=0 ). Då används varken användarnamn eller lösenord - man kopplar upp mot ett nummer, det är allt. Men om fälten för användarnamn och lösen inte fylls i så verkar konfigurationen inte gå att slutföra (knappen är grå/inte valbar).

Fråga:
Kan någon hjälpa mig med en lättfattlig, stegvis instruktion för hur jag konfigurerar ett modem för "Telia Internet För Alla" via GUI i Ubuntu 6.06 (Dapper) inkl. en lösning på problemet ovan. All hjälp uppskattas!
Marty

Inlägg av Marty »

Hej igen!

I ett försök att själv ta mig igenom uppkopplingsprocessen så cyklade jag till en kompis som har telia-abonnemang. Jag körde Ubuntu som live-CD på min laptop (som har Windows i vanliga fall). Sen försökte jag få igång "Telia Internet för Alla" via det interna modemet i laptopen. Det fallerade dock eftersom det interna modemet inte autodetekterades av Ubuntu. Jag provade diverse inställningar men gav till slut upp.

Så jag förnyar härmed, med något större vädjan i rösten ;), frågorna från mitt första inlägg. (Bara som ett förtydligande: Telia Internet för Alla är inget abonnemang med månadsavgift, utan uppkopplingstiden dras bara som vanlig telefontaxa på telefonräkningen, givet att man har telia såklart. Så om någon har telia samt ett modem så vore det möjligt att testa detta.)

Mitt nästa egna steg är att försöka få tag på ett gammalt externt modem och cykla iväg och prova enligt ovan med det. För jag tyckte mig läsa någonstans att externa modem generellt skulle ha bättre stöd i Ubuntu. Men jag kan ha fel där, säg gärna till om ni anser att det inte är någon skillnad. Får jag inte ordning på detta ganska snart så blir det hur som helst tillbakagång till Windows på mina bekantas surfburk.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Externa modem brukar fungera, interna modem brukar inte fungera. Detta pga att externa modem oftast är riktiga modem, medans interna gör det mesta av jobbet i mjukvara, och mjukvaran är hemlig samt windows only.

Jag känner inte till någon GUI-väg, men kommandot sudo pppconfig ger en ganska enkel text-baserad wizard.
Marty

Inlägg av Marty »

Hej!

Nu har vi fått modemuppkopplingen att funka.

Den startar dock inte automatiskt när webbläsaren öppnas. Istället måste användaren gå till nätverksinställningarna, klicka på modem och klicka aktivera för att koppla upp mot internet.

Jag vill förenkla det och sköta uppkoppling och nedkoppling av internet genom två länkar på skrivbordet dvs. en på-knapp och en av-knapp. I windows XP hade jag löst det snabbt med en länk till "anslutning till lokalt nätverk" eller ett skript eller liknande. Kan någon hjälpa mig till en motsvarande lösning för Ubuntu?

Om jag förstår sidan
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=8
rätt så skulle det räcka med ett skript som kör kommandot
/usr/bin/pon ppp0
respektive
/usr/bin/poff
från shell.

Stämmer det?

I så fall, hur gör jag en länk/ett skript som kör dessa kommandon genom dubbelklick på en fil på skrivbordet? Funkar det att högerklicka skrivbordet, välja "create launcher...", skriva in respektive kommando ovan i fältet "command"? Ska jag kryssa för "run in terminal" eller inte?

(jag kan som sagt inte testa det själv eftersom datorn med modemet finns på annan ort)

Alternativt, finns det någon annan inbyggd "ettstegslösning" för att koppla upp/ner modemet (när det väl är fungerande konfigurerat)?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag tror att de måste ha superanvändarrättigheter för att kunna köra det - alltså måste du skriva gksudo /usr/bin/pon ppp resp gksudo /usr/bin/poff. Du kan också lägga till ett -a efter poff för att avsluta alla anslutningar. Jag har inte sjäv modem, utan adsl, och ibland händer det att jag råkar starta flera anslutningar på en gång när andra änden gör något dumt.

Create Launcher borde fungera. Run in terminal borde vara valfritt - kryssar du för det får du kanske information om hur det går.
Marty

Inlägg av Marty »

Hej!

Det funkade! Stort tack för hjälpen ozamosi!
eMund
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: 6.06/Dapper - modem konfiguration - Telia Internet för alla

Inlägg av eMund »

Kanske lite sent att undra men... hur såg inställningarna ut för "telia internet för alla". Problemet är just att användarnamn och lösenord saknas!(?)

Kör den senaste xubantu (7) och har ett mjukvarumodem som jag lyckades hitta drivrutiner till efter två dagars mixtrande.... det var smidigt när det väl sa "klick".

...men nu vill det inte riktigt lyckas med uppkopplingen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"