Flytta filer från skrivbord till en mapp
Flytta filer från skrivbord till en mapp
Jag har skapat en mapp enligt nedan:
'sudo mkdir /usr/local/games/urbanterror
En mapp som heter urbanterror ligger där den skall ligga..
De 2 filer som jag nu har i en mapp som ligger på skrivbordet vill jag flytta till urbanterror men det vill sig inte.. KAn någon vänlig själ berätta för mig hur jag skall göra. Kanske borde varit i avdelningen för spel men samtidigt är det en grej som jag även vill göra med andra filer.. Att flytta filer från skrivbordet til en mapp någonstans.. Filer som laddas ner via FF hamnar ju på skrivbordet... Så det kan ju bli lite frekvent.
'sudo mkdir /usr/local/games/urbanterror
En mapp som heter urbanterror ligger där den skall ligga..
De 2 filer som jag nu har i en mapp som ligger på skrivbordet vill jag flytta till urbanterror men det vill sig inte.. KAn någon vänlig själ berätta för mig hur jag skall göra. Kanske borde varit i avdelningen för spel men samtidigt är det en grej som jag även vill göra med andra filer.. Att flytta filer från skrivbordet til en mapp någonstans.. Filer som laddas ner via FF hamnar ju på skrivbordet... Så det kan ju bli lite frekvent.
// CS is Half Life || Q3 is a Life Style \\
SV: Flytta filer från skrivbord till en mapp
Öppna filhanteraren med kommandot: sudo nautilus
Då har du rättigheter och kan enkelt flytta dem grafiskt om du känner dig osäker på terminalen.
Då har du rättigheter och kan enkelt flytta dem grafiskt om du känner dig osäker på terminalen.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Men har läst att många höjer ett varningens finger för operationer som den ? 

Eller så ta du ALT+F2 och skriver gksudo nautilus.
Ange ditt lösenord och du är inloggat som root...
Försiktigt bara.
LJ
Ange ditt lösenord och du är inloggat som root...
Försiktigt bara.
LJ
Ja ni ser ?! Nu blev jag nervös igen 
Vilken av de 2 ovan är "säkrast"?
Jag lär mig gärna använda terminalen då jag tror jag har användning av det samtidigt som det verkar mer roligt

Jag lär mig gärna använda terminalen då jag tror jag har användning av det samtidigt som det verkar mer roligt

Absolut onödigt. Du vet ju vad du vill göra, eller ?preat skrev: Ja ni ser ?! Nu blev jag nervös igen
Jag lär mig gärna använda terminalen då jag tror jag har användning av det samtidigt som det verkar mer roligt![]()
LJ
sudo bashpreat skrev: Jag lär mig gärna använda terminalen då jag tror jag har användning av det samtidigt som det verkar mer roligt![]()
[lösenord]
mv f1a f1b
mv f2a f2b
exit
Byt fxx mot det du vill.
Det går från 'a' till 'b'.
Så länge du bara flyttar den mapp/fil du tänkt dig så är det ingen fara. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Är sudo bash istället för att skriva sudo mv f1a f1b och sudo mv f2a f2b i detta fallet?HR skrev:sudo bashpreat skrev: Jag lär mig gärna använda terminalen då jag tror jag har användning av det samtidigt som det verkar mer roligt![]()
[lösenord]
mv f1a f1b
mv f2a f2b
exit
Ja, du blir root.guraknugen skrev: Är sudo bash istället för att skriva sudo mv f1a f1b och sudo mv f2a f2b i detta fallet?
Annars är su kommandot att bli root om den finns.
Den frågar efter roots lösenord.. du kan su'a till vilken
användare du vill om du har lösenordet.
Jag har gjort båda alternativen ovan (sudo nautilus i terminalen och ALT+F2) och det blir ju samma resultat.. Jag kunde nu lokalisera filerna och till slut flytta dem till dit jag ville.. Detta var två komprimerade filer och när jag skulle packa upp dem så:
[img width=682 height=571]http://hcdn.myftp.org/preat/Linux/5.jpg[/img]
Det känns inte som om jag har makten över min maskin direkt?
[img width=682 height=571]http://hcdn.myftp.org/preat/Linux/5.jpg[/img]
Det känns inte som om jag har makten över min maskin direkt?
Det ska du egentligen kunna genom som dem sagt,
prova o skriv detta i terminal en gång
sudo chown -R namn /usr/local/games/urbanterror
namn byter du ut till vad ditt inloggningsnamn är
Stiligt... Nu funka det... Har jag rättigheterna till att greja i denna mapp nu framöver eller måste jag skriva detta kommando varje gång? Är det alltid så här att jag inte kan packa upp filer i mappar som jag som användare magnus har skapat och som jag dessutom försöker packa upp när jag också är inloggad som magnus? Knepigt det tycker jag.. Eller är det säkerheten framför allt?zenbios skrev: Det ska du egentligen kunna genom som dem sagt,
Du var inte inne i sudo nautilus när du testade packa upp!
Självklart skall du inte kunna skapa filer i en katalog som root har skapat och som inte har ändrat i rättigheterna.
Ett virus skulle kunna göra så annars.
Du kommer ihåg detta: 'sudo mkdir /usr/local/games/urbanterror ...
Självklart skall du inte kunna skapa filer i en katalog som root har skapat och som inte har ändrat i rättigheterna.
Du kommer ihåg detta: 'sudo mkdir /usr/local/games/urbanterror ...
Senast redigerad av 1 HR, redigerad totalt 8 gånger.
Nu har du alltid det för den mappen.preat skrev:Stiligt... Nu funka det... Har jag rättigheterna till att greja i denna mapp nu framöver eller måste jag skriva detta kommando varje gång? Är det alltid så här att jag inte kan packa upp filer i mappar som jag som användare magnus har skapat och som jag dessutom försöker packa upp när jag också är inloggad som magnus? Knepigt det tycker jag.. Eller är det säkerheten framför allt?zenbios skrev: Det ska du egentligen kunna genom som dem sagt,
beror på vart mappen ligger/ägare för den,
för att du inte ska kunna ändra något i den, av säkerhets skäl som kan förstöra ditt system.
skrev att han var det, menade att det var skumt att det INTE gick då,HR skrev: Du var inte inne i sudo nautilus när du testade packa upp!
för det SKA det ju så.
fast han kanske bara flyttade dem dit så, inte packade upp.
Jag förstår att det inte var Nautilus som som skulle packa upp filerna.. Jag antar att det var så här: som root skapade jag mappen urbanterror, när jag sen som "vanlig" användare skall greja i den mappen så skriker det? Låter förvisso logiskt.. Men då kan man ju tycka att jag som användare 'magnus' kan skapa en mapp och sen som anv 'magnus' kan packa upp filer i den mappen då? Det tar nog lite tid för en annan att ta till sig allt när det gäller själva systemet och anv. förfarandet, iaf när man gör såna häringa grejer... "Vanliga" saker är det givetvis inga problem med.. Å andra sidan... varför hålla på å greja i usr/local/games ? Jag bör väl ha alla rättigheter i home/magnus?
Senast redigerad av 1 preat, redigerad totalt 8 gånger.
man lär sig mer o mer med tiden.
mappen sen ligger i en mapp du inte ska ändra i heller, därför.
ja, i home/magnus ska du ha rättigheter.
mappen sen ligger i en mapp du inte ska ändra i heller, därför.

ja, i home/magnus ska du ha rättigheter.
Problemet är att du som användare inte kan skapa en mapp under mappen games eftersom den ägs och hanteras av root. Däremot kan du komma runt det genom att först som root (sudo) skapa mappen och sen ändra ägarskap och helst också grupprättigheten till magnus.. Alltså ung som du gjorde. Sen kan du som användare hantera allt under mappen urrbanterror i ditt fall, dvs skapa nya mappar och filer. Sen kan man undra varför du lägger "downloads" där och inte under /home/magnus nånstans.
Jag börjar förstå strukturen... Va inte riktigt med på den killen/tjejen root hade mer makt än magnus
Men jag är med på banan nu.. En annan grej då: anta att jag skall skriva in chmod +x ioUrbanTerror.i386 i terminalen.. När jag startar terminalen står det: magnus@magnus-desktop:~$ och skriver jag in chmod +x ioUrbanTerror.i386 direkt efter där så hittar funkar ju inte det eftersom jag står i magnus@magnus-desktop:~$.. Vad skriver jag i terminalen för att "hamna" rätt så jag kan skriva in detta kommando? Hoppas ni inte tröttnar på mina eviga frågor...