Någon som kör openbox?

Okänd

SV: Någon som kör openbox?

Inlägg av Okänd »

Sundberg skrev: Den här frågan hör nog mer hemma i nybörjar-tavlan, men eftersom ni i denna tråden redan är 'inloggade' på att vi kör openbox osv, så slänger jag in den här ändå.

Jag startar program antingen via autostart.sh, openbox-menyn eller direkt i en terminal.
Oavsett vilket så är det  _jag_ som måste specificera hur kommandot för starten av programmet skall se ut.
Här uppstår fråga 1:
Skall man starta _alla_ program med ett &-tecken på slutet? Vad innebär det tecknet?
Vad skiljer ex. " pypanel &" från "pypanel"?

Fråga 2:
Somliga program som jag startar via terminalen stängs när jag stänger terminal-fönstret. Varför blir det så? Conky verkar vara ett av de få undantagen som inte stängs.

Om jag t.ex. skriver så här för att starta pypanel via en terminal

Kod: Markera allt

joel@joel-ubuntu:~$ pypanel &
[1] 2441
joel@joel-ubuntu:~$ 
..så startar den, men så fort jag stänger terminalfönstret så försvinner pypanel.

ett & efter programnamnet betyder att programmet ska köras i bakgrunden. Jag har också märkt att programmet stängs ner när man stänger terminalen dock. Jag har löst det genom att installera programstartaren grun och lagt den som en knappkommando med alt+f2 som i Gnome.
Okänd

Inlägg av Okänd »

I autostart.sh måste du ha ett & efter. Inte om du startar det genom menyn eller grun
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Sid/stoffepojken skrev: ett & efter programnamnet betyder att programmet ska köras i bakgrunden. Jag har också märkt att programmet stängs ner när man stänger terminalen dock. Jag har löst det genom att installera programstartaren grun och lagt den som en knappkommando med alt+f2 som i Gnome.
Ett & kör processen i backgrunden av terminalen som startade det. Men termianlen "äger" den fortfarande, Den är ett barn till terminalen i fråga.

smygis@Bob:~$ mousepad &
[1] 5463

första sifftan är jobbnummer, andra är PID.

smygis@Bob:~$ disown %1

kapar loss jobbnummer 1 från terminalen. Dödar jag terminalen nu kommer mousepad fortsätta köra. man kan även kör kommandot jobs för att se vilka processer som ägs av den terminalen.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 7 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Smygis skrev:
Sid/stoffepojken skrev: ett & efter programnamnet betyder att programmet ska köras i bakgrunden. Jag har också märkt att programmet stängs ner när man stänger terminalen dock. Jag har löst det genom att installera programstartaren grun och lagt den som en knappkommando med alt+f2 som i Gnome.
Ett & kör processen i backgrunden av terminalen som startade det. Men termianlen "äger" den fortfarande, Den är ett barn till terminalen i fråga.

[1] 5463

kapar loss jobbnummer 1 från terminalen. Dödar jag terminalen nu kommer mousepad fortsätta köra. man kan även kör kommandot jobs för att se vilka processer som ägs av den terminalen.

Tack Smygis. Då har man lärt sig nåt nytt idag också :)
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Sid: tackar för info om &-tecknets betydelse & för tipset om  grun. Stort tack även för infon om att man inte behöver ha "&" i ob-menyn. Hade jag inte en aning om.

Smygis: kanoninfo. disown & jobs kommer att användas flitigt här ;-)

Nu skall jag posta en till terminal-fråga, men den hamnar i terminal-forumet - vill ju inte skapa för mycket anarki här ;-)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Smygis skrev:

[1] 5463

Detta går väl att lösa med nohup också?
Allstå
nohup mousepad &

nohup gör så att processen ignorerar SIGHUP vilket borde göra så att mousepad körs även efter att terminalen stängs..
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Barre skrev:
Smygis skrev:

[1] 5463

Detta går väl att lösa med nohup också?
Allstå
nohup mousepad &

nohup gör så att processen ignorerar SIGHUP vilket borde göra så att mousepad körs även efter att terminalen stängs..
Förmodligen. Jag vet inte mycket om terminaltjafs.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

har bestämt mig för att testa openbox, nu får jag dock inte OB att köra min autostart.sh.....

vad jag jag gjort för fel? :)
filen ligger här ~/.config/openbox/autostart.sh
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

vad har du i din austostart-fil? Mitt tips är att börja med 1 grej för att se så att det fungerar:

feh --bg-center /home/**namn**/sökväg/till/bilden

Prova det, tryck sedan crtl+alt+baksteg och se om det fungerade
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Barre skrev: har bestämt mig för att testa openbox, nu får jag dock inte OB att köra min autostart.sh.....

vad jag jag gjort för fel? :)
filen ligger här ~/.config/openbox/autostart.sh
Det kan vara bra att veta vilken version du kör, använder du den i synaptic eller laddar du ner den senaste 3.4.2 på deras hemsida?
Jag har senaste och då behöver jag bara logga in via openbox i sessioner (är inte säker på att det skall vara så). Om alternativet finns under sessioner vid inloggningen så testa logga in via openbox autostart.sh (har för mig det hette så).
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Galgalid skrev: feh --bg-center /home/**namn**/sökväg/till/bilden

Prova det, tryck sedan crtl+alt+baksteg och se om det fungerade
har testat med det och många andra kommandon, openbox exekverar helt enkelt inte autostart.sh
zero gravity skrev: Det kan vara bra att veta vilken version du kör, använder du den i synaptic eller laddar du ner den senaste 3.4.2 på deras hemsida?
Jag har senaste och då behöver jag bara logga in via openbox i sessioner (är inte säker på att det skall vara så). Om alternativet finns under sessioner vid inloggningen så testa logga in via openbox autostart.sh (har för mig det hette så).
Kör version 3.3, från apt-get...
Någon openbox autostart.sh session har jag inte..
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Har du gjort filen autostart körbar?
chmod +x autostart.sh
Bild
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

prova det. Jag behövde dock inte göra min körbar från början...skumt det här...prova så får vi se :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är stora ändringar i Openbox 3.4 jämfört med den versionen som finns i förråden så tyvärr fungerar inte allt som står på Openbox hemsida i den versionen. Detsamma kan nog gälla vissa råd i den här tråden.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

gholen skrev: Har du gjort filen autostart körbar?
chmod +x autostart.sh
Jovist har jag gjort den körbar.
Sid/stoffepojken skrev: Det är stora ändringar i Openbox 3.4 jämfört med den versionen som finns i förråden så tyvärr fungerar inte allt som står på Openbox hemsida i den versionen. Detsamma kan nog gälla vissa råd i den här tråden.
Jag har bestämt mig för att installera om maskinen, har uppgraderat sen första Ubuntu installationen tills nu... det är plats för en ominstallation.
Och då skall jag kompilera openbox från source, istället för att ladda ner Ubuntus version...

Får se när jag hinner...

Tack för tipsen
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Finns en deb att hämta från deras hemsida. Sen så kommer allt du behöver vet finnas på vår wiki

http://ubuntu-se.org/Wiki/OpenBox
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
openjoel

Inlägg av openjoel »

Sid/stoffepojken skrev: Har du obmenu är det lätt. Lägg till det här som en pipe-menu:

Kod: Markera allt

obm-dir "/väg/till/din/mapp_med_bakgrunder" "feh --bg-center"
Tjenare jag försökte med att få en bakrundsmeny, installerade feh då det inte var installerat.
Men trots det så fungerar det inte...? Jag blir tokig jag vill så gärna ha en fin liten bakrundsmeny!
Kör jag bara feh via terminalen och skriver in en bild så fungerar det.

obm-dir "home/joel/Pictures/Wall" "feh --bg-center" så ser det ut för mig, men kör jag koden i Terminalen så får jag ett medelande som ser ut så här:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/obm-dir", line 75, in <module>
  for m in vmenu:
TypeError: 'NoneType' object is not iterable

Nån som vet vad det är för fel?
Ubuntu + Openbox = NAJS!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Testa att lägga in detta i menyn istället:

feh -g 640x480 -d -S filename /väg/till/din/bildmapp/

Bara att starta obmenu och välj "new item" och en pasande label typ bakgrunder.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nu har jag börjat med det också.. ;D

Men en sak undrar jag över.. Hur tömmer man papperskorgen på ett smidigt sätt?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
openjoel

Inlägg av openjoel »

Tack zero gravity nu fungerar det!
Det är bara de att om jag startar om datorn så försvinner bakrundsbilden, är det för att feh inte startar per automatik?
Hund skrev: Nu har jag börjat med det också.. ;D

Men en sak undrar jag över.. Hur tömmer man papperskorgen på ett smidigt sätt?
Har inte ens slagit mig att jag måste tömma min papperskorg, kollade och den hadde hunit bli 1,2 gb! :P
Någon som har någon smidig ide?

Kolla in http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=240213 ett alternativ till att visa info om datorn :)
Ubuntu + Openbox = NAJS!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"