ett & efter programnamnet betyder att programmet ska köras i bakgrunden. Jag har också märkt att programmet stängs ner när man stänger terminalen dock. Jag har löst det genom att installera programstartaren grun och lagt den som en knappkommando med alt+f2 som i Gnome.Sundberg skrev: Den här frågan hör nog mer hemma i nybörjar-tavlan, men eftersom ni i denna tråden redan är 'inloggade' på att vi kör openbox osv, så slänger jag in den här ändå.
Jag startar program antingen via autostart.sh, openbox-menyn eller direkt i en terminal.
Oavsett vilket så är det _jag_ som måste specificera hur kommandot för starten av programmet skall se ut.
Här uppstår fråga 1:
Skall man starta _alla_ program med ett &-tecken på slutet? Vad innebär det tecknet?
Vad skiljer ex. " pypanel &" från "pypanel"?
Fråga 2:
Somliga program som jag startar via terminalen stängs när jag stänger terminal-fönstret. Varför blir det så? Conky verkar vara ett av de få undantagen som inte stängs.
Om jag t.ex. skriver så här för att starta pypanel via en terminal..så startar den, men så fort jag stänger terminalfönstret så försvinner pypanel.Kod: Markera allt
joel@joel-ubuntu:~$ pypanel & [1] 2441 joel@joel-ubuntu:~$
Någon som kör openbox?
SV: Någon som kör openbox?
I autostart.sh måste du ha ett & efter. Inte om du startar det genom menyn eller grun
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ett & kör processen i backgrunden av terminalen som startade det. Men termianlen "äger" den fortfarande, Den är ett barn till terminalen i fråga.Sid/stoffepojken skrev: ett & efter programnamnet betyder att programmet ska köras i bakgrunden. Jag har också märkt att programmet stängs ner när man stänger terminalen dock. Jag har löst det genom att installera programstartaren grun och lagt den som en knappkommando med alt+f2 som i Gnome.
smygis@Bob:~$ mousepad &
[1] 5463
första sifftan är jobbnummer, andra är PID.
smygis@Bob:~$ disown %1
kapar loss jobbnummer 1 från terminalen. Dödar jag terminalen nu kommer mousepad fortsätta köra. man kan även kör kommandot jobs för att se vilka processer som ägs av den terminalen.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 7 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Tack Smygis. Då har man lärt sig nåt nytt idag ocksåSmygis skrev:Ett & kör processen i backgrunden av terminalen som startade det. Men termianlen "äger" den fortfarande, Den är ett barn till terminalen i fråga.Sid/stoffepojken skrev: ett & efter programnamnet betyder att programmet ska köras i bakgrunden. Jag har också märkt att programmet stängs ner när man stänger terminalen dock. Jag har löst det genom att installera programstartaren grun och lagt den som en knappkommando med alt+f2 som i Gnome.
[1] 5463
kapar loss jobbnummer 1 från terminalen. Dödar jag terminalen nu kommer mousepad fortsätta köra. man kan även kör kommandot jobs för att se vilka processer som ägs av den terminalen.

Sid: tackar för info om &-tecknets betydelse & för tipset om grun. Stort tack även för infon om att man inte behöver ha "&" i ob-menyn. Hade jag inte en aning om.
Smygis: kanoninfo. disown & jobs kommer att användas flitigt här ;-)
Nu skall jag posta en till terminal-fråga, men den hamnar i terminal-forumet - vill ju inte skapa för mycket anarki här ;-)
Smygis: kanoninfo. disown & jobs kommer att användas flitigt här ;-)
Nu skall jag posta en till terminal-fråga, men den hamnar i terminal-forumet - vill ju inte skapa för mycket anarki här ;-)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Detta går väl att lösa med nohup också?Smygis skrev:
Ett & kör processen i backgrunden av terminalen som startade det. Men termianlen "äger" den fortfarande, Den är ett barn till terminalen i fråga.
[1] 5463
Allstå
nohup mousepad &
nohup gör så att processen ignorerar SIGHUP vilket borde göra så att mousepad körs även efter att terminalen stängs..
blogg @ Gargamel.NU
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Förmodligen. Jag vet inte mycket om terminaltjafs.Barre skrev:Detta går väl att lösa med nohup också?Smygis skrev:
Ett & kör processen i backgrunden av terminalen som startade det. Men termianlen "äger" den fortfarande, Den är ett barn till terminalen i fråga.
[1] 5463
Allstå
nohup mousepad &
nohup gör så att processen ignorerar SIGHUP vilket borde göra så att mousepad körs även efter att terminalen stängs..
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
har bestämt mig för att testa openbox, nu får jag dock inte OB att köra min autostart.sh.....
vad jag jag gjort för fel?
filen ligger här ~/.config/openbox/autostart.sh

blogg @ Gargamel.NU
vad har du i din austostart-fil? Mitt tips är att börja med 1 grej för att se så att det fungerar:
feh --bg-center /home/**namn**/sökväg/till/bilden
Prova det, tryck sedan crtl+alt+baksteg och se om det fungerade
feh --bg-center /home/**namn**/sökväg/till/bilden
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Det kan vara bra att veta vilken version du kör, använder du den i synaptic eller laddar du ner den senaste 3.4.2 på deras hemsida?Barre skrev: har bestämt mig för att testa openbox, nu får jag dock inte OB att köra min autostart.sh.....
Jag har senaste och då behöver jag bara logga in via openbox i sessioner (är inte säker på att det skall vara så). Om alternativet finns under sessioner vid inloggningen så testa logga in via openbox autostart.sh (har för mig det hette så).
Abusus non tollit usum
har testat med det och många andra kommandon, openbox exekverar helt enkelt inte autostart.shGalgalid skrev: feh --bg-center /home/**namn**/sökväg/till/bilden
Kör version 3.3, från apt-get...zero gravity skrev: Det kan vara bra att veta vilken version du kör, använder du den i synaptic eller laddar du ner den senaste 3.4.2 på deras hemsida?
Jag har senaste och då behöver jag bara logga in via openbox i sessioner (är inte säker på att det skall vara så). Om alternativet finns under sessioner vid inloggningen så testa logga in via openbox autostart.sh (har för mig det hette så).
Någon openbox autostart.sh session har jag inte..
blogg @ Gargamel.NU
prova det. Jag behövde dock inte göra min körbar från början...skumt det här...prova så får vi se 

Det är stora ändringar i Openbox 3.4 jämfört med den versionen som finns i förråden så tyvärr fungerar inte allt som står på Openbox hemsida i den versionen. Detsamma kan nog gälla vissa råd i den här tråden.
Jovist har jag gjort den körbar.gholen skrev: Har du gjort filen autostart körbar?
chmod +x autostart.sh
Jag har bestämt mig för att installera om maskinen, har uppgraderat sen första Ubuntu installationen tills nu... det är plats för en ominstallation.Sid/stoffepojken skrev: Det är stora ändringar i Openbox 3.4 jämfört med den versionen som finns i förråden så tyvärr fungerar inte allt som står på Openbox hemsida i den versionen. Detsamma kan nog gälla vissa råd i den här tråden.
Och då skall jag kompilera openbox från source, istället för att ladda ner Ubuntus version...
Får se när jag hinner...
Tack för tipsen
blogg @ Gargamel.NU
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Finns en deb att hämta från deras hemsida. Sen så kommer allt du behöver vet finnas på vår wiki
http://ubuntu-se.org/Wiki/OpenBox
http://ubuntu-se.org/Wiki/OpenBox
Abusus non tollit usum
Tjenare jag försökte med att få en bakrundsmeny, installerade feh då det inte var installerat.Sid/stoffepojken skrev: Har du obmenu är det lätt. Lägg till det här som en pipe-menu:
Kod: Markera allt
obm-dir "/väg/till/din/mapp_med_bakgrunder" "feh --bg-center"
Men trots det så fungerar det inte...? Jag blir tokig jag vill så gärna ha en fin liten bakrundsmeny!
Kör jag bara feh via terminalen och skriver in en bild så fungerar det.
obm-dir "home/joel/Pictures/Wall" "feh --bg-center" så ser det ut för mig, men kör jag koden i Terminalen så får jag ett medelande som ser ut så här:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/obm-dir", line 75, in <module>
for m in vmenu:
TypeError: 'NoneType' object is not iterable
Nån som vet vad det är för fel?
Ubuntu + Openbox = NAJS!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Testa att lägga in detta i menyn istället:
feh -g 640x480 -d -S filename /väg/till/din/bildmapp/
Bara att starta obmenu och välj "new item" och en pasande label typ bakgrunder.
feh -g 640x480 -d -S filename /väg/till/din/bildmapp/
Bara att starta obmenu och välj "new item" och en pasande label typ bakgrunder.
Abusus non tollit usum
Nu har jag börjat med det också.. 
Men en sak undrar jag över.. Hur tömmer man papperskorgen på ett smidigt sätt?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack zero gravity nu fungerar det!
Det är bara de att om jag startar om datorn så försvinner bakrundsbilden, är det för att feh inte startar per automatik?

Någon som har någon smidig ide?
Kolla in http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=240213 ett alternativ till att visa info om datorn
Det är bara de att om jag startar om datorn så försvinner bakrundsbilden, är det för att feh inte startar per automatik?
Har inte ens slagit mig att jag måste tömma min papperskorg, kollade och den hadde hunit bli 1,2 gb!Hund skrev: Nu har jag börjat med det också..

Någon som har någon smidig ide?
Kolla in http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=240213 ett alternativ till att visa info om datorn

Ubuntu + Openbox = NAJS!