Ubuntu, Kubuntu eller Xubuntu?

Ubuntu, Kubuntu eller Xubuntu

Ubuntu
25
69%
Kubuntu
5
14%
Xubuntu
6
17%

Antal röster: 36

ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Ubuntu, Kubuntu eller Xubuntu?

Inlägg av ehnar »

Det finns ju möjlighet att köra installation via USB.. finns någon tråd i forumet som beskriver det, har inte länken bara...
Användarvisningsbild
Vantskruv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Vantskruv »

Använder för närvarande Kubuntu. Det är den första Linux-dist jag har använt och den enda som jag har använt. Är riktigt nöjd med det. Dock är jag lite sugen på Ubuntu med GNOME-gränssnittet. Vad är bästa sättet att installera GNOME-gränsnittet utan att förstöra och röra upp systemet? Skulle gärna vilja testa det, men är rädd att installera massor med onödiga paket och om det skulle finnas någon risk med problem. Vill bara installera det en gång och sen ta bort det och alla paket som installerades med det. Eller kan man gå över från KDE till GNOME bara genom att installera från pakethanteraren, utan problem? Finns det några nackdelar med detta att installera GNOME över Kubuntu gentemot att installera Ubuntu rent?
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Dick Lundberg skrev: * Försöker man starta Xterm kraschar x-servern och man kastas ut till inloggningsfönstret. Vill man köra kommandon får man installera tex Eterm istället. Det här hände på bägge datorerna för mig och jag har hört det från fler. En bugg.
Den buggen är ytterst jobbig, den går dock att åtgärda genom att byta färgdjup på Xorg. Sök i forumet för att se hur och varför.
mannealm skrev: Och hur gammalt är de andra versionerna(kubuntu, xubuntu osv)?
Kubuntu släpptes först med ubuntu 5.04 (dvs hoary hedgehog) i april 2005, Xubuntu är lite knäpp, paketet xubuntu-desktop fanns med i breezy badger (ubuntu 5.10, oktober 2005), men skivan Xubuntu fanns inte att ladda ner förrän i ubuntu 6.06 (dapper drake) i juni 2006. Edubuntu kom med ubuntu 5.10 (breezy badger), Ubuntu studio med feisty fawn (ubuntu 7.04, april 2007). De andra har jag ingen kol på och de är väl så små att det inte spelar någon roll :D
Vantskruv skrev: Vad är bästa sättet att installera GNOME-gränsnittet utan att förstöra och röra upp systemet? [ ... ] Finns det några nackdelar med detta att installera GNOME över Kubuntu gentemot att installera Ubuntu rent?
i en terminal (aka "konsole" i kubuntu), eller i adept: Installera ubuntu-desktop (i terminal med apt-get install ubuntu-desktop)

apt-get ska ha autoremove numera. Så tar du och avinstallerar ubuntu-desktop så ska det försvinna, (har Sid på forumet upplyst mig om).

Det är ingen skillnad att installera ubuntu-desktop mot en normal ubuntuinstallation egentligen. Vid installation av ubuntu så installerar den basen (som är samma för alla ubuntusmaker dvs ubuntu, kubuntu, xubuntu, serverinstallationen av ubuntu osv) samt lägger till paketet ubuntu-desktop.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Dick Lundberg skrev: * Försöker man starta Xterm kraschar x-servern och man kastas ut till inloggningsfönstret. Vill man köra kommandon får man installera tex Eterm istället. Det här hände på bägge datorerna för mig och jag har hört det från fler. En bugg.
Den buggen är ytterst jobbig, den går dock att åtgärda genom att byta färgdjup på Xorg. Sök i forumet för att se hur och varför.
mannealm skrev: Och hur gammalt är de andra versionerna(kubuntu, xubuntu osv)?
Kubuntu släpptes först med ubuntu 5.04 (dvs hoary hedgehog) i april 2005, Xubuntu är lite knäpp, paketet xubuntu-desktop fanns med i breezy badger (ubuntu 5.10, oktober 2005), men skivan Xubuntu fanns inte att ladda ner förrän i ubuntu 6.06 (dapper drake) i juni 2006. Edubuntu kom med ubuntu 5.10 (breezy badger), Ubuntu studio med feisty fawn (ubuntu 7.04, april 2007). De andra har jag ingen kol på och de är väl så små att det inte spelar någon roll :D
Vantskruv skrev: Vad är bästa sättet att installera GNOME-gränsnittet utan att förstöra och röra upp systemet? [ ... ] Finns det några nackdelar med detta att installera GNOME över Kubuntu gentemot att installera Ubuntu rent?
i en terminal (aka "konsole" i kubuntu), eller i adept: Installera ubuntu-desktop (i terminal med apt-get install ubuntu-desktop)

apt-get ska ha autoremove numera. Så tar du och avinstallerar ubuntu-desktop så ska det försvinna, (har Sid på forumet upplyst mig om).

Det är ingen skillnad att installera ubuntu-desktop mot en normal ubuntuinstallation egentligen. Vid installation av ubuntu så installerar den basen (som är samma för alla ubuntusmaker dvs ubuntu, kubuntu, xubuntu, serverinstallationen av ubuntu osv) samt lägger till paketet ubuntu-desktop.
Detta har aldrig hänt mig, inte i någon av Windowmanagersen jag kör på min Xubuntu. Din dators fel ? ;l
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag antar att det var tänkt så här:
oGGe skrev:
Detta har aldrig hänt mig, inte i någon av Windowmanagersen jag kör på min Xubuntu. Din dators fel ? ;l
Felet uppstår så vitt jag vet på somliga intelvideokort endast med xubuntus terminalprogram. Att ändra från 32 eller 24 bitars till 16 bitar färgdjup ska lösa problemet för denna kombination.

Edit: "med bara" till "endast med"
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 29 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Det förklarar saken. Har inte Intel, skulle nog redan ha beryl då. "#()"/#-ATI! ;D
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag antar att det var tänkt så här:
oGGe skrev:
Felet uppstår så vitt jag vet på somliga intelvideokort endast med xubuntus terminalprogram. Att ändra från 32 eller 24 bitars till 16 bitar färgdjup ska lösa problemet för denna kombination.

Edit: "med bara" till "endast med"
Om du inte vill ändra färgdjup kan du hämta ner ett annat terminalprogram, det gjorde jag.
Gnome-terminal tex.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"