Vad är Mandriva?
Vad är Mandriva?
Som den nybörjare jag är så dök det plötsligt upp en till Linux-variant (eller vad det är) som heter Mandriva...
Jag blev nyfiken och undrar nu om det är några skillnader på dessa varianter och varför finns det fler Linux modeller?
Jag förstår att alla här föredrar Ubuntu, men jag vill gärna ha en objektiv information...
Fördelar/nackdelar...plus/minus....Ubuntu vs Mandriva....
Jag blev nyfiken och undrar nu om det är några skillnader på dessa varianter och varför finns det fler Linux modeller?
Jag förstår att alla här föredrar Ubuntu, men jag vill gärna ha en objektiv information...
Fördelar/nackdelar...plus/minus....Ubuntu vs Mandriva....
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: Vad är Mandriva?
Svaret är väldigt enkelt. Linux är den såkallade kärnan. Runt denna kärna lägger man till olika program mm för att bygga ett komplett operativsystem. Det kan vara allt från hur datorn hanterar ljud, skrivare, vilket tema som finns som grund mm. Med andra ord allt som gör datorn användbart.
Alla operativsystem som baserar sig och byggs upp kring Linux-kärnan kallas olika distros.
Ubuntu, Mandriva, Debian, Gentoo och flera tusen mer är alla olika distros baserade på Linux.
Några skillnader distrona emellan är vilken pakethanterare de använder, alltså hur man installerar program. Ubuntu och de flesta Debian-baserade distros använder sig av apt-get (synaptic).
Medans Mandriva o flera till använder en annan pakethantering. Det finns massor med andra skillnader men de e i alla fall grunden. Vill du veta mer kan du kolla här:
http://www.linux.org/dist/list.html
Alla operativsystem som baserar sig och byggs upp kring Linux-kärnan kallas olika distros.
Ubuntu, Mandriva, Debian, Gentoo och flera tusen mer är alla olika distros baserade på Linux.
Några skillnader distrona emellan är vilken pakethanterare de använder, alltså hur man installerar program. Ubuntu och de flesta Debian-baserade distros använder sig av apt-get (synaptic).
Medans Mandriva o flera till använder en annan pakethantering. Det finns massor med andra skillnader men de e i alla fall grunden. Vill du veta mer kan du kolla här:
http://www.linux.org/dist/list.html
Abusus non tollit usum
Ok tack!
Men varför Ubuntu och inte Mandriva?
Men varför Ubuntu och inte Mandriva?
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
En länk till ett helt koppel med distros...ingen aning vad allt är till men förmodligen så kan man "skräddarsy" en distro för ett speciellt ändamål. Till exempel så kommer Ubuntu Studio snart och den ska tydligen vara koncentrerad på video och musikinspelning...om jag har fattat det rätt.
http://distrowatch.com/
//Tobbe
http://distrowatch.com/
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Jag vet inte hur många andra distros som har Live-CD, en fantastiskt hjälp-forum,
snabba utvecklingar, användarevänlighet, proffsige översättare ( Daniel Nylander).
Titta bara på den nya Feisty och den inbyggda hjälpsystemen.
Jag har aldrig sett något bättre.
Buggraporteringen funkar utmärkt, samt åtgärderna.Alla kan vara med och rapportera.
Automatiska uppdateringar, med mera, med mera......

Jag provade nästan alla andra distros tills jag hamnade av en slump hos Ubuntu.
Ingenting får mig att lämna den

/Nallen
snabba utvecklingar, användarevänlighet, proffsige översättare ( Daniel Nylander).
Titta bara på den nya Feisty och den inbyggda hjälpsystemen.
Jag har aldrig sett något bättre.
Buggraporteringen funkar utmärkt, samt åtgärderna.Alla kan vara med och rapportera.
Automatiska uppdateringar, med mera, med mera......

Jag provade nästan alla andra distros tills jag hamnade av en slump hos Ubuntu.
Ingenting får mig att lämna den

/Nallen
Mandrake (mandriva) var det första jag testade inom Linux. Det byggde på KDE och mitt personliga intryck var att det var en väldigt bra linuxdist. Direkt NTFS åtkomst som är nytt i Feisty Fawn hade Mandriva redan 2004 när jag körde det. Man kunde logga in grafiskt som root om man ville. Dessutom var det en bra uppsättning program som följde med och pakethanteraren var enkel att sköta. På den tiden var Mandrake helt gratis, idag är det en betaldist, om man vill ha hela paketet vill säga. Enligt många så saknar gratisversionen alltför mycket tyvärr.
Men, jag skulle ändå rekommendera vem som helst att testa Mandriva.
Därmed inte sagt att Ubuntu skulle vara sämre, tvärtom.
Men, jag skulle ändå rekommendera vem som helst att testa Mandriva.

Därmed inte sagt att Ubuntu skulle vara sämre, tvärtom.

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Anledningen till att ni och alla andra bör använda Ubuntu är för att det är så enkelt att använda.
Det är lite av en filosofi att allt skall funka, men o andra sidan kan man om man vill pilla o modda i evigheter om man så vill
Ubuntu utvecklades ur en utav de största distrona som kallas Debian. Ubuntu använder därför apt-get. Fördelen med detta är att det finns sjukt mkt program som redan är förpacketerat mm.
Så det är bara att klicka och installera i synaptic, vilket är mkt bekvämt. Sen så garanterar Ubuntu att det kommer en ny version varje halvår. Ubuntu och alla program som är installerade uppdateras dessutom väldigt ofta, och du har garanterad support och uppdatering på alla äldre versioner under flera månader. Med andra ord, du har alltid väldigt ny (ibland även den senaste) mjukvaran och har alltid ett säkert system.
Det är lite av en filosofi att allt skall funka, men o andra sidan kan man om man vill pilla o modda i evigheter om man så vill

Ubuntu utvecklades ur en utav de största distrona som kallas Debian. Ubuntu använder därför apt-get. Fördelen med detta är att det finns sjukt mkt program som redan är förpacketerat mm.
Så det är bara att klicka och installera i synaptic, vilket är mkt bekvämt. Sen så garanterar Ubuntu att det kommer en ny version varje halvår. Ubuntu och alla program som är installerade uppdateras dessutom väldigt ofta, och du har garanterad support och uppdatering på alla äldre versioner under flera månader. Med andra ord, du har alltid väldigt ny (ibland även den senaste) mjukvaran och har alltid ett säkert system.
Abusus non tollit usum
Ubuntu är väl disten "där det händer", dessutom helt gratis till skillnad från Mandriva.
En liten lustig fråga....
Finns det inga pengar alls i Ubuntu? Sitter folk (som jag och du) och bygger upp det här operativsystemet helt utan ekonomisk förtjänst?
Ubuntu är jäkligt coolt...men visst saknar jag enkelheten med XP (saknar dock inte strulet). När jag väl kommit in i denna värld ordentligt så kan jag som ni njuta av det...just nu är det MYCKET som ska läras in och MYCKET som ska göras.

Finns det inga pengar alls i Ubuntu? Sitter folk (som jag och du) och bygger upp det här operativsystemet helt utan ekonomisk förtjänst?
Ubuntu är jäkligt coolt...men visst saknar jag enkelheten med XP (saknar dock inte strulet). När jag väl kommit in i denna värld ordentligt så kan jag som ni njuta av det...just nu är det MYCKET som ska läras in och MYCKET som ska göras.

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Jepp det drivs och upprätthåls utav personer som jobbar gratis. Hela idén med Linux och open source är att den skall vara tillgänglig för alla. Skaparen av just Ubuntu är dock en sydafrikansk miljonär som lagt ner mkt av sina egna pengar för att skapa Ubuntu. men jämfört med t.ex. microsoft så går inte han med plus.
Abusus non tollit usum
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Jag lovar dig, när du hållt på några månader med Ubuntu så kommer du inse hur krångligt windows egentligen är och hur enkelt Ubuntu är. SKillnaden är bara att windows har man suttit med sen man var liten. Men ta mig inte på orden bara, utan testa, utforska och bestämm själv.Tricella skrev: Ubuntu är jäkligt coolt...men visst saknar jag enkelheten med XP (saknar dock inte strulet).
Ubuntu är i för användarna, att göra vad dom själva vill med, utan några gränser. Windows är enbart för microsoft, inget annat.
Abusus non tollit usum
- DeepThought
Jag körde Mandrake, som senare blev Mandriva. Testade först 7.1, men gav upp och gav mig på 10.x när det begav sig, sedan körde jag Mandriva fram t.om. 2006-releasen, tror jag.
Anledningen till att jag bytte till Ubuntu var för att jag kände mig "instängd" i Mandriva. Väldigt mycket inställningar i Mandriva går att göra via "grafiska" program, men dessa är trots allt inte till fullo förfinade, som jag kände det, utan var ganska primitiva. De hade dessutom en tendes att "köra över" allt jag försökte ändra på själv (i config-filer etc.).
En annan "nackdel" är att de har en betalande grupp användare som fick allt nytt mycket före "oss andra", så ibland fick man vänta någon månad extra på den där uppdateringen som skulle lösa problemet (nej, kompilera själv fanns nästan inte ens på kartan för mig på den tiden).
Jag vet fler som kört Mandrake/Mandriva och som bytt till Ubuntu, och som nu anser att Ubuntu faktiskt är mycket bättre (hrrm, kanske lite partisk kommentar
).
Dock är Mandrake/Mandrivas pakethantering (RPM-paket) helt ok, men å andra sidan så har Ubuntu apt, som väl slår det mesta
För att tala lite gott om Mandriva så upplevde jag det som en bra dist för nybörjare, men jag kände personligen att det var lätt att "växa ur" Madriva. Men om man inte ställer så höga krav, och trivs bra med lite enklare inställningsmöjligheter i grafisk miljö så är väl Mandriva ett helt ok alternativ.
Men å andra sidan är nog Ubuntu på väg förbi, även där...
Anledningen till att jag bytte till Ubuntu var för att jag kände mig "instängd" i Mandriva. Väldigt mycket inställningar i Mandriva går att göra via "grafiska" program, men dessa är trots allt inte till fullo förfinade, som jag kände det, utan var ganska primitiva. De hade dessutom en tendes att "köra över" allt jag försökte ändra på själv (i config-filer etc.).
En annan "nackdel" är att de har en betalande grupp användare som fick allt nytt mycket före "oss andra", så ibland fick man vänta någon månad extra på den där uppdateringen som skulle lösa problemet (nej, kompilera själv fanns nästan inte ens på kartan för mig på den tiden).
Jag vet fler som kört Mandrake/Mandriva och som bytt till Ubuntu, och som nu anser att Ubuntu faktiskt är mycket bättre (hrrm, kanske lite partisk kommentar

Dock är Mandrake/Mandrivas pakethantering (RPM-paket) helt ok, men å andra sidan så har Ubuntu apt, som väl slår det mesta

För att tala lite gott om Mandriva så upplevde jag det som en bra dist för nybörjare, men jag kände personligen att det var lätt att "växa ur" Madriva. Men om man inte ställer så höga krav, och trivs bra med lite enklare inställningsmöjligheter i grafisk miljö så är väl Mandriva ett helt ok alternativ.
Men å andra sidan är nog Ubuntu på väg förbi, även där...
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Är det bara jag eller de flests hatar rpm? Jag vet inte varför men jag kunde inte stå det där package manager. Adept är underbart
[CENTER]audiocd:/[/CENTER]
Japp. Född under Windows, då blir det ju "enklare". Men efter några månader så inser man att man slösat bort livet på ett kasst system som bara segat din burk. UBUNTU 4 LIFEzero gravity skrev:Jag lovar dig, när du hållt på några månader med Ubuntu så kommer du inse hur krångligt windows egentligen är och hur enkelt Ubuntu är. SKillnaden är bara att windows har man suttit med sen man var liten. Men ta mig inte på orden bara, utan testa, utforska och bestämm själv.Tricella skrev: Ubuntu är jäkligt coolt...men visst saknar jag enkelheten med XP (saknar dock inte strulet).
Ubuntu är i för användarna, att göra vad dom själva vill med, utan några gränser. Windows är enbart för microsoft, inget annat.

The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
- dlundh
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Nej du är inte ensam. Hur många gånger har man inte slitit sitt hår för att någon dependency failat med en RPM-fil och man har suttit och jagat på nätet efter ett filset bara för att inse att även det filsetet har en dependency man måste lösa. RPM är definitivt en bidragande orsak till att jag gav upp RedHat.Jeeks skrev: Är det bara jag eller de flests hatar rpm? Jag vet inte varför men jag kunde inte stå det där package manager. Adept är underbart
hehe... dependency hell...
Jag tror dock att det blivit mycket bättre på den fronten. I alla fall i Fedora. Jag upplevde inte några sådana problem sist jag körde det.
Mandriva är väl lite på dekis vad jag har förstått. För några år sedan var det den största skrivbordsdisten, idag är det inte många som bryr sig om den. Dom sparkade sin huvudutvecklare och skapare Gaël Duval för ett tag sedan och har fått mycket kritik för det av communityn. Det sägs också att dom är konkursmässiga ekonomiskt. Jag har aldrig tyckt att Mandriva/Mandrake varit så mycket att hänga i gran
Jag tror dock att det blivit mycket bättre på den fronten. I alla fall i Fedora. Jag upplevde inte några sådana problem sist jag körde det.
Mandriva är väl lite på dekis vad jag har förstått. För några år sedan var det den största skrivbordsdisten, idag är det inte många som bryr sig om den. Dom sparkade sin huvudutvecklare och skapare Gaël Duval för ett tag sedan och har fått mycket kritik för det av communityn. Det sägs också att dom är konkursmässiga ekonomiskt. Jag har aldrig tyckt att Mandriva/Mandrake varit så mycket att hänga i gran
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
När jag använde Mandrake så var precis det här det som var det jobbiga. letade som en galning på rmpseek bara för at tse att ett annat paket behövdes.dlundh skrev:Nej du är inte ensam. Hur många gånger har man inte slitit sitt hår för att någon dependency failat med en RPM-fil och man har suttit och jagat på nätet efter ett filset bara för att inse att även det filsetet har en dependency man måste lösa. RPM är definitivt en bidragande orsak till att jag gav upp RedHat.Jeeks skrev: Är det bara jag eller de flests hatar rpm? Jag vet inte varför men jag kunde inte stå det där package manager. Adept är underbart
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Är det någon som är bra på mandriva och vet hur man kommer åt nvidia-settings?
Nybliven nörd!
Alltså. Nvidiadrvisarna är installerade, men jag kan inte öppna nvidia-settings genom terminalen. Den ssäger att de inte finns.
Nybliven nörd!
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Fel forum. Prova här istället: http://www.mandriva.com/en/community/resources/node_838mannealm skrev: Är det någon som är bra på mandriva och vet hur man kommer åt nvidia-settings?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.