KDE problem(tv-out)

mannealm

KDE problem(tv-out)

Inlägg av mannealm »

Hej, jag förstår mig inte på KDE.

När jag använder mig av Gnome så är det hur lätt som helst att fixa min tv-outfunktion genom att skapa en separat x-grej för tv:n(så som jag har beskrivit det under tips och trix), men när jag försöker göra samma sak i KDE-miljö så blir det genast knas. Datorn vägrar att starta upp.

Detta hände både när jag testade att enabla tv-skärmen(genom nvidia-settings) i Kubunut och nu även i pclinuxos. Jag visste inte hur jag skulle göra när datorn inte ville starta upp(kan bara komma till en dosliknande kommanderad)  så jag blev i båda fallen tvungen att installera om med live-cdn.

Någon som vet varför det blir såhär(i KDE men inte i Gnome)?

Och hur gör jag för att komma in i skrivbordet igen om detta skulle hända igen? Kan man nollställa xorg.conf på nåt sätt?
Nybliven nörd!
zoombywoof

SV: KDE problem(tv-out)

Inlägg av zoombywoof »

Om X vägrar starta vid start så kan du alltid logga in i den "dos liknande kommandoraden" och skriva kommandot startx. Då kommer den normala X konfigurationen att försöka starta igen och du kommer att kunna se eventuella felmeddelanden.

X kan konfigureras om med dpkg reconfigure xorg (tror jag, lite osäker här). En ny xorg.conf kommer att genereras då.
mannealm

SV: KDE problem(tv-out)

Inlägg av mannealm »

Ok, tack!

Är det någon som vet varför det inte funkar att ha en separat x-server för tv:n i KDE?
Nybliven nörd!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"