Min fråga är enkel: Hur gör man?
Det enda jag lyckats med är att söka efter filer i en viss mapp, men det är ju totalt meningslöst, då man lika gärna kan öppna mappen ifråga, se till att den är sorterad och använda sina ögon. Jag vill ju söka efter (och nu drar jag bara till med ett verklighetsfrämmande exempel) alla filer som heter *bla?hej??*7* och som ligger i / eller någon av dess undermappar och undermappars undermappar och så vidare. Detta gick utmärkt i terminalen med find efter en snabbtitt med man find, men jag hittar inget sätt att göra detta i filbläddraren. Så hur gör man? Vill även kunna söka på datum, innehåll och allt man kan tänka sig.
Och i filbläddraren anges filstorlekar felaktigt också, precis som de gör i Utforskaren i Windows. Det står exempelvis MB när det är uppenbart att det är MiB som avses, och så vidare. I vissa andra program, exempelvis GParted, har man dock gjort rätt (enligt IEEE 1541, mig och kanske ytterligare någon).
Två ämnen till priset av ett...
Sökning efter filer i den vanliga filbläddraren
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Sökning efter filer i den vanliga filbläddraren
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 7 gånger.
SV: Sökning efter filer i den vanliga filbläddraren
du har inte testat dig av whereis o sen namn på det du söker i terminal?
eller går det inte bra med Platser--> sök efter filer?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Eller så installerar man Google Desktop betan, ett helt utmärkt söksystem.
Föresten: Heter det MiB eller MB, för om det heter MiB så tror jag att ca 90% av alla företag skrivit fel, jag har då aldrig hittat nåt det står MiB på...
EDIT: Wikipedia säger att det är olika för olika talsystem, att MiB är binärt och MB är det som används...
http://en.wikipedia.org/wiki/MiB
Föresten: Heter det MiB eller MB, för om det heter MiB så tror jag att ca 90% av alla företag skrivit fel, jag har då aldrig hittat nåt det står MiB på...
EDIT: Wikipedia säger att det är olika för olika talsystem, att MiB är binärt och MB är det som används...
Senast redigerad av 1 SakJur, redigerad totalt 8 gånger.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Just nu sitter jag vid Windows XP, så de förslag jag såg kan jag inte prova just nu, men jag återkommer om det. Det händer inte så ofta nu för tiden att jag använder XP, men jag skulle ta en liten titt på vad den hårdvara som Ubuntu inte hittar heter. Det står säkert i någon bok som medföljde också...SakJur skrev: Eller så installerar man Google Desktop betan, ett helt utmärkt söksystem.
MiB och MB är ju som du säger, enligt IEEE 1541, binära respektive matematiska (eller vad man ska kalla det) sätt att skriva det hela och borde avhjälpa risken för eventuell förvirring.
Förvirringen ligger ju i att väldigt många skriver MB när de menar MiB. Hårddisktillverkare skriver alltid MB, eller snarare GB nu för tiden och snart TB, men de menar faktiskt också MB, GB eller TB, inte MiB, GiB eller TiB. I WIndows står det dock MB men siffrorna antyder att det i själva verket är MiB som avses.
När du säger att 90% av alla företag skriver fel, så var ajg nästan beredd att höja till nästan 100, men som sagt, en del menar faktiskt GB när de skriver GB, som i exemplet ovan.
En del säger att visst, det är säkert bra med IEEE1541, men det behövs ju inte. Man fattar ju att det är binära prefix som avses i datorsammanhang. Jo, men så var det ju det där med hårddiskarna, där är det ju INTE binära prefix. Så för att råda bot på denna förvirring, som säkert av många ses som ett typiskt I-landsproblem, har man tydligen försökt att standardisera det hela. Datornördarna vill man då ska maka på sig och släppa de mer matematiska prefixen och andända de "nya" istället, eftersom de stulit de gamla från matematikens underbara värld...
Ja ja, läs mellan raderna här, ta inte varje ord på blodigt allvar. Ett ord som "Kilo" betyder ju också "tusen", även om Mega från början inte hade något med miljon att göra. Detta finns också att läsa på någon Wiki-sida. Jag tror det var den engelskspråkiga Wikin om man söker på IEEE 1541, eller så var det någon annanstans. Säkert inte så svårt att hitta.
Hm... jag ser just nu nackdelen mad att använda Windows ibland och Ubuntu ibland: Alla ord jag lagt in i rättstavningsordlistanordlistan i Ubuntu saknas ju här, så det blir mycket rödmarkerat här...
Men okej, ska snart gå in i Ubuntu igen och kolla upp det där med filsökningen igen.
Och som sagt, det jag var ute efter var ju sökning i filbläddraren. Som jag skrev har jag redan lyckats söka ungefär som jag vill via terminalen, så det är inte det frågan gäller här, men jag skriver så mycket så det är kanske inte roligt att läsa igenom allt... =P
Vänliga hälsningar
Johnny Andersson
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Japp, Platser - Sök fungerade som jag ville, bortsett från en liten detalj (rätta mig om jag har fel): Det finns ingen möjlighet att välja om man vill söka i undermappar eller inte. Dessbättre verkar det dock som att den ALLTID gör det, men tänk om jag inte vill det? Mot alla odds visserligen, men ändå.zenbios skrev: du har inte testat dig av whereis o sen namn på det du söker i terminal?
Upptäckte sedan att man kunde söka något så när vettigt även i filbläddraren, även om möjligheterna var betydligt färre där. Jag vet inte vad jag gjorde för fel från början, kanske skrev med gemener när det skulle varit inledande versal eller liknande.
Men som sagt, sökfunktionen i Platser fungerade som jag ville förutom att alternativet att hindra sökning i undermappar saknas. Vet inte varför jag testat den, kanske antog att den var exakt samma som den i filbläddraren.
Tack!