partitioner, total diskstorlek??

Machnine
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Machnine »

Jag har en fundering, efter jag gjorde ominstallationen av ubuntu senast valde jag att partitionera upp disken i 3 delar, har en 80gb hdd
Det jag inte förstår är att jag enbart har en disk mountad på , jag tror, 66gb nu, vart har resterande del av hårddisken tagit vägen?

Hur gör jag för att se om jag har någon partition som jag inte använder utrymmet på?

ps. partitionerna delade jag upp såhär, 1= 50gb , 2=15gb 3= 15 gb..
så varför använder jag nu 66gb på en partition och varför visas inte 3 partitioner och varför fattas det X gb utrymme på disken..

tack på förhand
Macchi

Inlägg av Macchi »

Hej skulle du kunna posta lite information så att vi kan hjälpa dig? Finns känsliga namn kan du plocka dessa bort och skriva istället bara t ex namn1 eftersom detta publiceras offentligt

Först kan du visa oss din fstab-fil där partitionerna monteras av operativsystemet. På en terminal kan du knappa in:

cat /etc/fstab

Sedan kan du lista din partitionstabell genom:

sudo parted /dev/hda print
(knappa då in lösenordet för den första användaren, den som har administratörsrättigheterna)

VIKTIGT: /dev/hda kanske heter något annat som /dev/hdb eller /dev/hdc i ditt system. Du kommer att se detta på din /etc/fstab. Experimentera INTE med sudo parted, det fisss en risk att man raderar partitionerna.

Det går att lösa detta utan kommandoraden dock krångligare att förmedla systeminformationen till oss.
/M
Machnine

Inlägg av Machnine »

Fstab:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda5 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

Disk geometry for /dev/hda: 0kB - 82GB
Typ av filsystem: msdos
Number Start End Size Type File system Flaggor
3 10GB 10GB 8225kB primär
1 10GB 80GB 70GB primär ext3
2 80GB 82GB 1538MB utökat
5 80GB 82GB 1538MB logiskt linux-swap
4 82GB 82GB 1kB primär
Information: Glöm inte att uppdatera filen /etc/fstab vid behov.

nu ser jag ju att jag har tio gig primär partition som inte har något filsystem eller??
kan jag fixa till den partitionen, sen ominstallera ubuntu på den utan att radera 70gb partitionen?
eller blir det knas om ubuntu ligger på 2 partitioner?
det är en funktion som jag faktiskt saknar nu, och det är att man skall kuna ominstallera ubuntu utan att formatera hårddisken, typ som reparationsinstallation av windows. Jag har iaf inte hittat något sådant alternativ..

//michael
Macchi

Inlägg av Macchi »

Hej, beklagar det sena svaret men jag är på landet och har haft lite problem med signalstyrkan för mitt mobiltbredband (3G PCkort på Linux).

Din /dev/hda3 på ca 8,2GB används inte. Har du skapat den partitionen? Hoppas det är inte en systemåterställningspartition.

En möjlighet är att formatera /dev/hda3 och installera rotfilsystemet på just denna partition. Samtidigt kan du montera den stora partitionen på 70GB som /home (utan att formatera!)

Användarmapparna på /home är mycket mer beständiga än systemet på / som måste konfigureras, uppdateras och uppgraderas ganska ofta. Med separata /home och / kan man formatera installera nytt operativsystemet utan att påverka användarnas filer. Det blir också lättare att ta backup på användardata.
/M
Machnine

Inlägg av Machnine »

tack för infon, fick tag på en 250gb extern hårddisk så idag har jag ominstallerat allt :D
enklast så för mig :P
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"