PCLinuxOS 2007

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

PCLinuxOS 2007

Inlägg av Turbo »

Installerade detta OS istället för Puppy på en slö dator, 433 mz.  Tänka sig att det rullar på bra. Har försökt med äldre PCLinuxOS tidigare, men det har inte velat installera. Jag trodde att nyare OS behöver snabbare dator än de äldre. Som andra-dator duger detta bra till mej. Alltså XP är mycket långsammare på denna dator än PCLinuxOS.
Har också försökt att install Xubuntu (den nya) , men det gick inte alls! Kommer aldrig till install-dialogen. Igentligen är 433mz antikt och jag hade tänkt kasta den, men nu vet jag inte.  :) Puppy funkar på "alla" gamla burkar men jag är inte så glad i den disten, trotts att den är verkligen snabb. :-\
Emil.s
Kontakt:

SV: PCLinuxOS 2007

Inlägg av Emil.s »

turbo skrev: Installerade detta OS istället för Puppy på en slö dator, 433 mz.  Tänka sig att det rullar på bra. Har försökt med äldre PCLinuxOS tidigare, men det har inte velat installera. Jag trodde att nyare OS behöver snabbare dator än de äldre. Som andra-dator duger detta bra till mej. Alltså XP är mycket långsammare på denna dator än PCLinuxOS.
Har också försökt att install Xubuntu (den nya) , men det gick inte alls! Kommer aldrig till install-dialogen. Igentligen är 433mz antikt och jag hade tänkt kasta den, men nu vet jag inte.  :) Puppy funkar på "alla" gamla burkar men jag är inte så glad i den disten, trotts att den är verkligen snabb. :-\
Annars är den ju perfekt som server. ;)

Har tittat lite på PCLinuxOS, men det verkar ju så oseriöst... Finns liksom ingen anledning för det att finnas. :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev:
turbo skrev: Installerade detta OS istället för Puppy på en slö dator, 433 mz.  Tänka sig att det rullar på bra. Har försökt med äldre PCLinuxOS tidigare, men det har inte velat installera. Jag trodde att nyare OS behöver snabbare dator än de äldre. Som andra-dator duger detta bra till mej. Alltså XP är mycket långsammare på denna dator än PCLinuxOS.
Annars är den ju perfekt som server. ;)

Har tittat lite på PCLinuxOS, men det verkar ju så oseriöst... Finns liksom ingen anledning för det att finnas. :P
Jag tycker namnet är gräsligt.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Må så vara, men låter Ubuntu så mycket bättre? Jag gillar alla Linux som gör det som det ska, och det gör Ubuntu och PCLinuxOS.  8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

turbo skrev: Må så vara, men låter Ubuntu så mycket bättre? Jag gillar alla Linux som gör det som det ska, och det gör Ubuntu och PCLinuxOS.  8)
Yup... många som upptäckt det  8)

http://distrowatch.com/stats.php?section=popularity

:)
mannealm

Inlägg av mannealm »

Är pclinux riktigt bra alltså? Verkar ju till och med som att pclinuxos börjar gå om Ubuntu i popularitet.

Kanske borde testa även det? Är de värt. Blev ganska besviken när jag testade suse, fedora och debian(verkade så krångligt i jämförelse)

Någon som vet mer om pclinux. Är det lika användarvändligt som Ubuntu?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jag testar just nu pclinux. Fast jag får genast problem. Försöker att installera nvidia-drivisarna med synaptic, men då blir det såhär:

"W: Failed to fetch http://spout.ussg.indiana.edu/linux/pcl ... noarch.rpm
  404 Not Found

W: Failed to fetch http://spout.ussg.indiana.edu/linux/pcl ... 7.i586.rpm
  404 Not Found

W: Failed to fetch http://spout.ussg.indiana.edu/linux/pcl ... 7.i586.rpm
  404 Not Found"

Någon som vet vad jag gör för fel?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Har pclinuxmänniskorna tagit bort nvidia-drivispaketen eller vad?
Nybliven nörd!
Okänd

Inlägg av Okänd »

mannealm skrev: Har pclinuxmänniskorna tagit bort nvidia-drivispaketen eller vad?
Nope, även senaste finns i deras "skafferi".

http://spout.ussg.indiana.edu/linux/pcl ... S.nonfree/
mannealm

Inlägg av mannealm »

Kanske bara var nåt tillfälligt fel då?
Nybliven nörd!
Okänd

Inlägg av Okänd »

mannealm skrev: Kanske bara var nåt tillfälligt fel då?
Ingen aning... jag kan inte PCLinuxs RPM hantering.

Filerna finns ju där.  Klicka på en så ser du.

Sen förstår jag inte riktigt ditt letande efter den "grönaste hagen"...det tar
minst någon månad att komma in i Linux och då är Ubuntu ett mycket bra insteg.

PCLinux är ju sedan mycket populärt  bland amerikanska användare men mindre vanligt
i Sverige.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jag testar bara lite, av ren nyfikenhet.

Grejen är att de olika distarna verkar funka ganska annorlunda. Jag har exempelvis inte fått min tv-out att funka i någon anna dist än Ubuntu(nu har jag ändå testat alla stora), inte ens i Kubuntu.
Nybliven nörd!
vargen24

Inlägg av vargen24 »

pclinux tycker jag funkar mycket bra ochså helt i klass med ubuntu, skillnaden är ju det här forumet lätt att komma igång med ubuntu tack vara det här forumet som dessutom är på svenska så att vi som inte gick klart skolan o läste engelska kan begripa något ochså :)
MagnaWolf
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av MagnaWolf »

Jag övergav Ubuntu för PCLinuxOS. Hittills utan ånger ;) Eftersom jag inte vill pilla i terminalen, så funkar denna dist alldeles utmärkt. Sen så är allt jag behöver redan installerat, har inte behövt installera någonting extra än.
"Patriotism is the virtue of the vicious." - Oscar Wilde
vargen24

Inlägg av vargen24 »

MagnaWolf skrev: Jag övergav Ubuntu för PCLinuxOS. Hittills utan ånger ;) Eftersom jag inte vill pilla i terminalen, så funkar denna dist alldeles utmärkt. Sen så är allt jag behöver redan installerat, har inte behövt installera någonting extra än.
Du går från ett guldkorn till ett annat guldkorn när det gäller linuxdistar  :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

MagnaWolf skrev: Jag övergav Ubuntu för PCLinuxOS. Hittills utan ånger ;) Eftersom jag inte vill pilla i terminalen, så funkar denna dist alldeles utmärkt. Sen så är allt jag behöver redan installerat, har inte behövt installera någonting extra än.
Jo den disten är klart bra.

Sen är terminalen "magic" för att underlätta vissa saker. Men det kan man
låta ta den tid det tar att utforska.

Det mesta kopierar/klistrar man ju in i terminalen,  sedan via pil upp/ner kan man bläddra
på gamla kommandon.

:)
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Nu när jag har testat version 2007 så kan jag säga att den helt klart ser bra ut! Den verkar vara mycket nybörjarvänlig och vad jag har hört så fungerar den på äldre mjukvara också, enda nackdelen jag har märkt  är att de har lite väl windows-likt tema.

Tycker en nybörjare att ubuntu är för svårt så ska de givetvis prova denna dist!  :D
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

Kerath skrev: enda nackdelen jag har märkt  är att de har lite väl windows-likt tema.
Det är för att dom försöker få windows användare att konvertera. Dom har försökt gjöra det så enkelt som windows och snyggare än windows vista (compiz och beryl). Jag testade pclinuxos 2007 på live-cd'n man fick med LXF och det funkade verkligen bra. Har faktiskt funderat själv på att byta till det.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

ddevil skrev:
Kerath skrev: enda nackdelen jag har märkt  är att de har lite väl windows-likt tema.
Det är för att dom försöker få windows användare att konvertera. Dom har försökt gjöra det så enkelt som windows och snyggare än windows vista (compiz och beryl). Jag testade pclinuxos 2007 på live-cd'n man fick med LXF och det funkade verkligen bra. Har faktiskt funderat själv på att byta till det.
Precis samma som jag testade. ;)

Det är väl inget fel med att ha ett tema som inte ser exakt ut som windows XP? Själv tycker jag att det finns mycket snyggare varianter (varför lura nya användare att linux är ett bättre windows?).
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vad som är bra med denna os är att allt är klart från start. MP3 codecs installerat, java installerat. Firefox, thunderbird....det viktigaste med andra ord.

+ man slipper att använda Terminalen, allting går att göra grafiskt. Men kan vara svårt att hitta saker istället.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"