Ja, efter att ha testat lite andra linuxdistros, Fedora, SUSE och Debian, så måsta jag säga att gräset faktiskt inte var grönare på andra sidan. Ubuntu, det var kärlek vid första ögonkastet - trots den bruna färgen.
Men jag har lite problem pga mitt experimenterande. Jag har testade att använde samma homepartition och samma användare när jag installerade suse, och jag gjorde även en ny användare där, så nu ligger det en användarmapp i homekatalogen som jag inte kan ta bort. Och inställningarna i min gamla användare har blivit konstiga eftersom jag använde samma användare i en annan distro.
Mina frågor är:
1) om man kan ta bort den där ytterligare "användar-mappen" som ligger i homekatalogen på något sätt?
2) Om man kan "noll-ställa" alla homekatalogens inställningar som påverkar skrivbordet(hur är det, ligger dessa filer gömda någonstans?), utan att formatera hela partitionen?
Efter att ha testat runt...
Efter att ha testat runt...
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 6 gånger.
Nybliven nörd!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Efter att ha testat runt...
1. Japp, till exempel i en terminal sudo rm -r /home/felanvändarnamnmannealm skrev: 1) om man kan ta bort den där ytterligare "användar-mappen" som ligger i homekatalogen på något sätt?
2) Om man kan "noll-ställa" alla homekatalogens inställningar som påverkar skrivbordet(hur är det, ligger dessa filer gömda någonstans?), utan att formatera hela partitionen?
2. Filerna ligger gömda i din hemkatalog, om du öppnar nautilus (det programmet du använder oftast för att titta i din hemkatalog) och trycker ctrl-h så ser du alla gömda filer (de som startar med en "."). Vad vill du ta bort för skrivbordsinställningar?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Tack, jag fick bort den där mappen.
Grejen med nummer "två" är att det, när jag på nytt installerade, ubuntu, så låg det kvar en massa "homeinställningar" i hemma-mappen från SUSE-installationen. Det hela blev lite konstigt. I princip alla mina skrivbordsinställningar från min förre Ubunut installation var borta. Det fanns inget wallpaper och panelen var helt konstig. Var tvungen att ta bort panelen och börja bygga om de från början. Vill helst ha den som den var, by default, men jag kommer inte i håg hur. Tex så vet jag inte hur jag få tebax "uppdateringsnotifierarnen", eller vad det heter(den där oranga lilla iconen som blinkar när det finns uppdateringar att installera).
Vad händer om man fifflar med den här dolda filerna, kan man sabba nåt? Vad händer om man raderar alla dolda mappar?
Och går det att defaulta tebax grundinställningarna för skrivbordet och panelen på nåt sätt?
Grejen med nummer "två" är att det, när jag på nytt installerade, ubuntu, så låg det kvar en massa "homeinställningar" i hemma-mappen från SUSE-installationen. Det hela blev lite konstigt. I princip alla mina skrivbordsinställningar från min förre Ubunut installation var borta. Det fanns inget wallpaper och panelen var helt konstig. Var tvungen att ta bort panelen och börja bygga om de från början. Vill helst ha den som den var, by default, men jag kommer inte i håg hur. Tex så vet jag inte hur jag få tebax "uppdateringsnotifierarnen", eller vad det heter(den där oranga lilla iconen som blinkar när det finns uppdateringar att installera).
Vad händer om man fifflar med den här dolda filerna, kan man sabba nåt? Vad händer om man raderar alla dolda mappar?
Och går det att defaulta tebax grundinställningarna för skrivbordet och panelen på nåt sätt?
Nybliven nörd!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nej du kan egentligen inte pajja något. Du kan ta bort en massa inställningar du själv har mixtrat dit, men när du startar så är allt tillbaka till hur det var första gången du loggade in.mannealm skrev: Vad händer om man fifflar med den här dolda filerna, kan man sabba nåt? Vad händer om man raderar alla dolda mappar?
Du kan få tillbaka nästan alla inställningar i gnome (inklusive en stor del av gnomes program om du loggar ur i gnome, trycker ctrl-alt-f1, loggar in, skriver rm -r .gconf, skriver exit, trycker ctrl-alt-f7 och loggar in igen.
More Mekaniserad at http://blippe.se.