Sabla skit minnen!

Rizado

Sabla skit minnen!

Inlägg av Rizado »

Detta är en hårdvarufråga, denna del har väl med installation av ubuntu men jag hittar ingen bättre ställe än här att fråga på.

Har fått i uppgift att fixa en dator (med windows i detta fallet)
I min enfald trodde jag det bara var att installera om men så krashade det mitt installationen! Var massor med skumma felmeddelanden om minne, så jag körde minnestestet som följde med till ubuntu och se! Massor med fel på test 4 och 5.

Jag plockade ut två av minnena och då gick det igenom fint, sedan satte jag tillbaka ett så det blev tre totalt och även detta fungerade. Plockade ur det igen och satte i det andra som alltså borde vara det felande, men det fungerade det med  ???

Satte i dem i en annan dator med samma resultat som i den första, massor med felmeddelanden. Kan det vara så att minnena är trasigt tillsammans men inte enskilda?

Det sitter 4 minnen i datorn, två på 512 och två på 256. De är vanliga DDR som körs i dualchannel.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Sabla skit minnen!

Inlägg av zenbios »

Om det e ddr, är det 2700 / 3200 då?
är dem av samma hastighet,
annars kan det vara bra att få lite info om vad det
är för felmeddelande du får upp.
Bild
Rizado

Inlägg av Rizado »

Det 3200 minnen, 2 stycken 256or och 2 512 från samma tillverkare. Samma timings på båda så vitt jag vet. Det är de två 256orna som strular. 256orna har minnena på ena sidan medan 512orna har dem på båda. Alltså samma minnen förrutom att ena halvan är borta på de små.

Vad det är för felmeddelanden i windows vet jag inte, tänk dig vad som händer när minnet inte gör som det ska. Precis alla tänkbara fel kan uppstå, bla så poppade det upp en ruta som talade om att datorn skulle stängas ner efter 30 sek pga lsass.exe, bluescreens i alla tänkbara utseenden kom upp också. Stod skit om grafikkortet med...

I memory86+ får jag några fel, närmare bestämt 124. Alltså en massa adresser som blir röda på test 4 och 5. Mer än så kan jag inte säga eftersom adresserna hoppar omkring när man flyttar på minnena.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Ändå lite svårt när man inte vet mer vad det kommer för felmedelande.
Men om du kollar på "lsass.exe"  låter inte bra-  :(

Note: lsass.exe is a process which is registered as a trojan. This Trojan allows attackers to access your computer from remote locations, stealing passwords, Internet banking and personal data. This process is a security risk and should be removed from your system.
Läs hela sidan, tycker det står olika så.

http://www.liutilities.com/products/win ... ary/lsass/

http://www.symantec.com/security_respon ... 99&tabid=2

http://www.symantec.com/security_respon ... 99&tabid=2
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 6 gånger.
Bild
Rizado

Inlägg av Rizado »

Nej jag vet vad som är fel. Har ingenting med windows eller operativ att göra alls.

Jag har alltså testat minnet i andra datorer med samma resultat. De går igenom testerna om man kör dem var för sig men inte tillsammans, kan det vara så? Eller är det något annat fel?

Jag har alltså testat minnena med Memtest86+ som också följer med på ubuntuskivorna
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"