Ändra prioritet, nice-värde på kTorrent.

hkkla

Ändra prioritet, nice-värde på kTorrent.

Inlägg av hkkla »

När jag tankar torrents med hjälp av kTorrent upplever jag det som att programmet hänger sej och verkar allmänt belastat, jag upplever det som att min upload drabbas negativt dessutom och detta sker när jag har lite drygt 100 anslutningar.
Jag har ställt ner så att det grafiska gränssnittet  bara ska uppdateras vart 5:e sekund.
Trots detta känns det som det inte tar del av de resurser datorn har.

I Systemövervakaren kan man ju ge speifika processer mer prioritet och jag undrar nu om det är något som rekommenderas att jag gör, drar upp nice-värdet till -10 eller något sånt? Kommer det leda till att kTorrent fungerar bättre till exempel när jag lämnar en seed på över natten när datorn just inte gör något annat.

Jag har inte vågat göra några drastiska förändringar utan bara ändrat som mest till kanske -3, jag vet inte vad som händer om jag saftar till med låt sej -10 så därför frågar jag här.
Okänd

SV: Ändra prioritet, nice-värde på kTorrent.

Inlägg av Okänd »

använder du KTorrent 2.1.4 ?
Om inte, uppgradera den här
Okänd

Inlägg av Okänd »

nice har omvänd prioritet, alltifrån

19 -- very nice to the computer

till

-19 -- not so nice...

Så om du vill ha en process som bara får arbeta fullt ut när ingen annan process tar kraft, ska du använda ett positivt nummer. Om du å andra sidan vill prioritera upp en process att gå före  de andra, ska du sätta ett negativt nice-värde, där "-19" är högst.

Nice är ett ganska snällt sätt att prioritera processer och jag kan inte tro att det kommer att hänga datorn även om du sätter högsta prioritet. Frågan är dock om det spelar någon roll om du sätter -10 eller -19 om du bara har en process som är nice'ad.
hkkla

Inlägg av hkkla »

Jag kör 2.2

Då struntar jag i att fippla med nice, det känns inte som det kommer ge något då. Tack för lite info om nice.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

min upload drabbades oxå negativt med ktorrent,
kanske inte går riktigt som det ska för det e gjort för kde.
men när ja bytte till deluge, så flyter det hur fint som helst.
upload oxå.    :)
Bild
hkkla

Inlägg av hkkla »

zenbios skrev: min upload drabbades oxå negativt med ktorrent,
kanske inte går riktigt som det ska för det e gjort för kde.
men när ja bytte till deluge, så flyter det hur fint som helst.
upload oxå.    :)
Jag gör så ibland att jag tar mindre delar av en torrent, kanske bara ett par rar-filer och seedar dom i syfte att få upp min ratio. När jag testade Deluge sist kunde man inte göra så, kan man det nu?

Edit: Jag testade Deluge lite nu och jag får sämre genomströmning med det programmet än med ktorrent tror jag.
Senast redigerad av 1 hkkla, redigerad totalt 8 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"