Varför Ubuntu istället för Debian?
Varför Ubuntu istället för Debian?
Tja, jag övergav den där SUSE. Blev aldrig riktigt klok på det där...
Just nu testar jag istället Debian. Drog ner den där lilla 150-megabyte-filen, brände och installerade. Gick smidigt och enkelt.
Känns väldigt bekant, då jag kört Ubuntu ett par veckor.
Fick dessutom mycket snabbt till ett supermysigt utssende(Nuvola + Gnome-kurvor som bakgrund)! Nån som testat det?
Det jag undrar är vad Ubuntu har som Debian saknar? Vad är egentligen skillnaderna, och varför är Ubuntu "bättre" - om det är det?
mvh
mannealm
Just nu testar jag istället Debian. Drog ner den där lilla 150-megabyte-filen, brände och installerade. Gick smidigt och enkelt.
Känns väldigt bekant, då jag kört Ubuntu ett par veckor.
Fick dessutom mycket snabbt till ett supermysigt utssende(Nuvola + Gnome-kurvor som bakgrund)! Nån som testat det?
Det jag undrar är vad Ubuntu har som Debian saknar? Vad är egentligen skillnaderna, och varför är Ubuntu "bättre" - om det är det?
mvh
mannealm
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 5 gånger.
Nybliven nörd!
SV: Varför Ubuntu istället för Debian?
Den stösta skillnaden är kanske att utvecklingen av Ubuntu drivs av företaget Canonical Ltd, debian är en community på nätet, ett löst sällskap av individer En annan väsentlig skillnad är att rootkontot på Ubuntu är inaktiverat som standard. I stället används sudo som gör det möjligt för vem som helst att använda program som normalt kräver administratörsprivilegier. Ubuntus manifest är ungefär likadant som Debians vad gäller principen för gratis programvara.
hittade lite där det stod så på internet. säkert mer dock.
http://www.idg.se/2.1085/1.89437
hittade lite där det stod så på internet. säkert mer dock.
http://www.idg.se/2.1085/1.89437
Ubuntus manifest innebär en stor skillnad mot Debian. Ubuntu skickar med moduler till kärnan som inte Debian gör. Ofria sådana. Sen har inte Debian allt det vackra som du får i Ubuntu från start.
Ja, jag märkte att det var svårt att installera nvidia-drivrutiner i Debian. Hittar inga i synaptic. Är det för att det är "ofria"??
Kan man få tillgång till nvidia-drivrutinerna genom repos på något sätt i Debian? Eller måste man installera allting manuellt?
Kan man få tillgång till nvidia-drivrutinerna genom repos på något sätt i Debian? Eller måste man installera allting manuellt?
Nybliven nörd!
Från Debians eget forummannealm skrev: Ja, jag märkte att det var svårt att installera nvidia-drivrutiner i Debian. Hittar inga i synaptic. Är det för att det är "ofria"??
http://forums.debian.net/viewtopic.php? ... light=envy

Så här installerar man program i Ubuntu:
Om systemet går sönder, vänd dig till Automatix, inte till ubuntu.
*håll tonen*
Kod: Markera allt
sudo apt-get install programnamn
*håll tonen*
Senast redigerad av 1 gholen, redigerad totalt 5 gånger.
Tillbaka till den första frågan: Varför Ubuntu istället för Debian?
På nästan alla fronter har Ubuntu har en "polerad finish" som saknas i Debian. Det handlar om en förädling som verkligen lyfter upp Linux som ett alternativ för "vanliga" datoranvändare, inte bara "nördar". Alltså "Linux för Human Beings":
ENKELT OCH LÄTT
Ubuntu förenklar och förädlar installation och hantering av den utmärkta Debian.
Ubuntu har en intensiv takt med två utgåvor per år som paketerar det bästa av Debian i EN Live-CD. Ett smart urval av paket innebär att samma lösning är användbar för både nybörjare och för avancerade användare. Det är lättare att installera Ubuntu än Debian samt lättare att ha tillgång till modernare versioner av tillämpningarna.
SNYGG OCH COOL
Ubuntu betonar den estetiska dimensionen och bearbetar Debian så att allt hänger ihop i en minimalistisk och snygg form. "Pretty is a feature".
STARK COMMUNITY
Ubuntu har skapat en stor och kompentent gemenskap av utvecklare och användare. Som bonus finns kommersiell support som backas av ett företag. Även om Canonicals företagssupport inte är så stark har även världsledande leverantörer av datorutrustning (Dell) anslutit sig till Ubuntu. Flera Linuxdistributioner valde genast Ubuntu som referens och bas.
LEDARSKAP OCH RESURSER
Ubuntu styrs av en startk organisation med tydlig ledarskap, vision och stark drivkraft samt stor medvetenhet om marknadsföring och trender. En god finansiell bas skadar inte heller.
OBS. Helt apropå: Akta er för Automatix! Den gör flera systemändringar som inte följer rekommendationerna från utvecklarna hos Ubuntu och Canonical. Det finns en risk för att man behöver göra en ominstallation för att rätta till saker efter användning av Automatix.
Använder man Ubuntu 7.04 Feisty kan man MED FÖRDEL UTESLUTA Automatix.
På nästan alla fronter har Ubuntu har en "polerad finish" som saknas i Debian. Det handlar om en förädling som verkligen lyfter upp Linux som ett alternativ för "vanliga" datoranvändare, inte bara "nördar". Alltså "Linux för Human Beings":
ENKELT OCH LÄTT
Ubuntu förenklar och förädlar installation och hantering av den utmärkta Debian.
Ubuntu har en intensiv takt med två utgåvor per år som paketerar det bästa av Debian i EN Live-CD. Ett smart urval av paket innebär att samma lösning är användbar för både nybörjare och för avancerade användare. Det är lättare att installera Ubuntu än Debian samt lättare att ha tillgång till modernare versioner av tillämpningarna.
SNYGG OCH COOL
Ubuntu betonar den estetiska dimensionen och bearbetar Debian så att allt hänger ihop i en minimalistisk och snygg form. "Pretty is a feature".
STARK COMMUNITY
Ubuntu har skapat en stor och kompentent gemenskap av utvecklare och användare. Som bonus finns kommersiell support som backas av ett företag. Även om Canonicals företagssupport inte är så stark har även världsledande leverantörer av datorutrustning (Dell) anslutit sig till Ubuntu. Flera Linuxdistributioner valde genast Ubuntu som referens och bas.
LEDARSKAP OCH RESURSER
Ubuntu styrs av en startk organisation med tydlig ledarskap, vision och stark drivkraft samt stor medvetenhet om marknadsföring och trender. En god finansiell bas skadar inte heller.
OBS. Helt apropå: Akta er för Automatix! Den gör flera systemändringar som inte följer rekommendationerna från utvecklarna hos Ubuntu och Canonical. Det finns en risk för att man behöver göra en ominstallation för att rätta till saker efter användning av Automatix.
Använder man Ubuntu 7.04 Feisty kan man MED FÖRDEL UTESLUTA Automatix.
/M
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
För att få en likvärdig Debianinstallation måste man köra Unstable. Då har jag regelbundet fått problem med uppdateringar, beroenden är inte uppfyllda och saker avinstalleras därför. Det gäller att ha koll och inte bara uppdatera allt.
I Ubuntu har jag aldrig haft det problemet.
I Ubuntu har jag aldrig haft det problemet.
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 6 gånger.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Tack för era synpunkter.
Nu är jag tebax på Ubunut igen. Blir aldrig riktigt klok på nån av de där andra, de verkade mycket krångligare...
Men jag gillade verkligen vissa teman och bakgrunder som fanns i Debian; går det att installera dem på Ubuntu på nåt sätt? Hittar dem inte på gnome-look.
Nu är jag tebax på Ubunut igen. Blir aldrig riktigt klok på nån av de där andra, de verkade mycket krångligare...
Men jag gillade verkligen vissa teman och bakgrunder som fanns i Debian; går det att installera dem på Ubuntu på nåt sätt? Hittar dem inte på gnome-look.
Nybliven nörd!
<a class="postlink" href="http://www.debian-art.org">http://www.debian-art.org</a>
Där kanske det finns?
Där kanske det finns?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!