Mediauppspelning samt Torrentprogram
Mediauppspelning samt Torrentprogram
Hej!
Jag hoppas att mina frågor inte är "för dumma". Men jag är totalt nybörjare vad det gäller OS samt Ubuntu.
Jag undrar vad de finns för program till Ubuntu, som klarar av att spela Divx/DVDr/mp3 och liknande? Samt streamade radiostationer, finns det något sådant?
Samt denna fråga vet jag ej om man får ställa här, men om man inte får det kan väl någon vänlig ansvarig ta bort denna del av frågan. Finns det någon Torrent-program som fungerar för Ubuntu?
Tackar på förhand. Trevlig sommar på er!
Jag hoppas att mina frågor inte är "för dumma". Men jag är totalt nybörjare vad det gäller OS samt Ubuntu.
Jag undrar vad de finns för program till Ubuntu, som klarar av att spela Divx/DVDr/mp3 och liknande? Samt streamade radiostationer, finns det något sådant?
Samt denna fråga vet jag ej om man får ställa här, men om man inte får det kan väl någon vänlig ansvarig ta bort denna del av frågan. Finns det någon Torrent-program som fungerar för Ubuntu?
Tackar på förhand. Trevlig sommar på er!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Mediauppspelning samt Torrentprogram
Det finns flera, det verkar nästan som var gång någon vill starta ett nytt projekt så startar de en ny mediaspelare. Totem kommer med direkt när du installerar ubuntu, kaffeine med kubuntu och xfmedia med xubuntu. Det finns ett flertal till, t.ex. vlc och mplayer som är väldigt lätta att installer (i lägg till ta bort i huvudmenyn). Vill du spela en film och ubuntu inte har rätt codecs så frågar ubuntu om du har lust att använda ofria codecs, och så laddas det ner om du svarar "ja".Ran skrev: Jag undrar vad de finns för program till Ubuntu, som klarar av att spela Divx/DVDr/mp3 och liknande? Samt streamade radiostationer, finns det något sådant?
Det finns flera torrentprogram oxå. Freeloader, ktorrent, azureus, rtorrent, bittornado m.fl. Det är även ett redan installerat, det är bara att dubbelklicka på en torrentfil så får du se. Tyvärr är det av någon anledning inställt på att bara ha en torrentfil igång i taget, det går givetvis att ändra, men det irriterar mig.Ran skrev: Samt denna fråga vet jag ej om man får ställa här, men om man inte får det kan väl någon vänlig ansvarig ta bort denna del av frågan. Finns det någon Torrent-program som fungerar för Ubuntu?
Trevlig sommar på dig oxå!
Edit (retorisk fråga): Varför skulle man ta bort förfrågningar om torrentklienter? Alla ubuntuskivor finns att ladda ner från torrentnätverk med hjälp av torrentfiler som finns att ladda ner på ubuntus egna webserver: http://se.releases.ubuntu.com/7.04/ubun ... so.torrent
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 5 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Divx, DVD-R, MP3
Då gäller nog VLC player, den spelare upp det mesta. Men måste såklart installera codecs för att få igång MP3 m.m. Men som Mekaniserad Apelsin skrev, finns massor med spelare....
Finns i pakethanteraren under System/Administration/pakethanteraren
Torrent program, då gäller rTorrent el Deluge.
Då gäller nog VLC player, den spelare upp det mesta. Men måste såklart installera codecs för att få igång MP3 m.m. Men som Mekaniserad Apelsin skrev, finns massor med spelare....
Finns i pakethanteraren under System/Administration/pakethanteraren
Torrent program, då gäller rTorrent el Deluge.
Få in codecs:
http://ubuntu-se.org/drupal/node/142
Feisty Fawn 7.04
* Klicka på Meny Program > Lägg till/Ta bort. I det övre högra hörnet, ändra inställningen till "Alla tillgängliga program". Välj sedan Annat i den vänstra panelen och välj sedan Ubuntu restricted extras paketet. Klicka på OK.
Sen här för att spela dvd filmer m.m...
http://ubuntu-se.org/drupal/node/143
http://ubuntu-se.org/drupal/node/142
Feisty Fawn 7.04
* Klicka på Meny Program > Lägg till/Ta bort. I det övre högra hörnet, ändra inställningen till "Alla tillgängliga program". Välj sedan Annat i den vänstra panelen och välj sedan Ubuntu restricted extras paketet. Klicka på OK.
Sen här för att spela dvd filmer m.m...
http://ubuntu-se.org/drupal/node/143
Tack för alla era svar, dels ang. Torrent samt Mediaspelare.
Det verkar fungera bra.
Dock så har jag ett litet problem, när det kommer till att streama ljud från svenskafavoriter.se så går inte detta.
Jag har testat kaffeine Gexine.
Det var någon ovanför som nämnde VLC, fungerar även detta till streaming ? Jag hade VLC till Win XP, och där tror jag inte det fungerade till streaming, som jag minns.
Tack återigen för alla Svar!
Det verkar fungera bra.
Dock så har jag ett litet problem, när det kommer till att streama ljud från svenskafavoriter.se så går inte detta.
Jag har testat kaffeine Gexine.
Det var någon ovanför som nämnde VLC, fungerar även detta till streaming ? Jag hade VLC till Win XP, och där tror jag inte det fungerade till streaming, som jag minns.
Tack återigen för alla Svar!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag är osäker på varför men min dator klarar oxå av att lyssna på rixfm noterade jag nyligen genom att lyssna lite på deras radio i webläsaren. blip tänker jag tyvärr inte vandra in på (mest för att jag är en obstinat knäppskalle
).
Men för att poängtera:
Har du flash installerat? Du gör det bäst på detta vis:
Klicka på Meny Program > Lägg till/Ta bort. I det övre högra hörnet, ändra inställningen till "Alla tillgängliga program". Välj sedan Annat i den vänstra panelen och välj sedan Ubuntu restricted extras paketet. Klicka på OK.

Men för att poängtera:
Har du flash installerat? Du gör det bäst på detta vis:
Klicka på Meny Program > Lägg till/Ta bort. I det övre högra hörnet, ändra inställningen till "Alla tillgängliga program". Välj sedan Annat i den vänstra panelen och välj sedan Ubuntu restricted extras paketet. Klicka på OK.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 5 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Hej förlåt att jag väcker upp en gammal tråd men jag får det här tyvärr inte att fungera. jag har klickat på länkarna men kommer antingen till 404 sidan saknas eller så kommer jag till en howto och när jag följer den får jag buntar med felmeddelanden... "no valid OpenPGP data found." "Couldn't find package libxine-main1" osv... 
Går det att spela dvd-filmer och mp3 i xubuntu eller ska jag byta tillbaka till kubuntu igen kanse, där fungerade ju allt...

Går det att spela dvd-filmer och mp3 i xubuntu eller ska jag byta tillbaka till kubuntu igen kanse, där fungerade ju allt...

Ordet Nanaki fanns inte med i ordlistan, menade du: Anarki...
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nu är jag ingen hejare på Xubuntu, men har du försökt att installera Xine (för dvdfilmer)?Tarika skrev: Hej förlåt att jag väcker upp en gammal tråd men jag får det här tyvärr inte att fungera. jag har klickat på länkarna men kommer antingen till 404 sidan saknas eller så kommer jag till en howto och när jag följer den får jag buntar med felmeddelanden... "no valid OpenPGP data found." "Couldn't find package libxine-main1" osv...
Går det att spela dvd-filmer och mp3 i xubuntu eller ska jag byta tillbaka till kubuntu igen kanse, där fungerade ju allt...![]()
Av vad jag kan se i Synaptic så finns det ett paket som heter xubuntu-restricted-extras. Vet du om du har detta installerat? ....Paketet används för att få mp3-stöd.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
just nu är jag inne i synaptic och ska precis slanga ner libdvdcss eller vad den hette, jag har precis installerat gxine också. tack, jag ska kolla xubuntu-restricted-extras också. ^^ZX Spectrum skrev:
Nu är jag ingen hejare på Xubuntu, men har du försökt att installera Xine (för dvdfilmer)?
Av vad jag kan se i Synaptic så finns det ett paket som heter xubuntu-restricted-extras. Vet du om du har detta installerat? ....Paketet används för att få mp3-stöd.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Försök med xine-ui istället för gxine. Är inte samma program.Tarika skrev:just nu är jag inne i synaptic och ska precis slanga ner libdvdcss eller vad den hette, jag har precis installerat gxine också. tack, jag ska kolla xubuntu-restricted-extras också. ^^ZX Spectrum skrev:
Nu är jag ingen hejare på Xubuntu, men har du försökt att installera Xine (för dvdfilmer)?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
tack så mycket ^___^ jag har laddat ner xubuntu-restricted-extras via synaptic, nu fungerar dvd i gxine iallafall kaninbra faktiskt, och mp3...
Case Closed...
Case Closed...