Hur jag fixade tv-out med Nvidia-kort(den enklaste guiden hittills)
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Hur jag fixade tv-out med Nvidia-kort(den enklaste guiden hittills)
Nu har jag äntligen lyckats. Det var egentligen skitlätt på 7.04:an, om man har ett nvidia-kort. De där krångliga guiderna fövillade mig bara...
Kanske har någon annan, som precis som jag skrämts av alltför långa(och onödiga) redigeringar i xorg-filen, glädje av mina experiement.
Det enda jag behövde göra för att få tv-out, så att jag kunde kolla på film på tv:n var att:
1) Installera nvidia-drivrutinen(antingen genom synaptic eller genom att aktivera den under propretiära drivrutiner, under administration).
2) Skriva "sudo nvidia-settings" i terminalen och enabla tv:n så att den fick sin egen X-grej, spara till X-filen och starta om.
3) Skriva "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf" i terminalen och lägga till två rader under den andra "device" så att datorn vet att jag har en SVIDEO sladd och att det är pal-B format på tv:n.
såhär:
Section "Device"
Identifier "Videocard0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce FX 5200"
BusID "PCI:1:0:0"
Screen 0
EndSection
Section "Device"
Identifier "Videocard1"
Driver "nvidia"
Screen 1
Option "TVOutFormat" "SVIDEO"
Option "TVStandard" "PAL-B"
EndSection
Sedan spara filen och starta om datorn. Då blev det genast färg på tv:n.
mvh
mannealm
Kanske har någon annan, som precis som jag skrämts av alltför långa(och onödiga) redigeringar i xorg-filen, glädje av mina experiement.
Det enda jag behövde göra för att få tv-out, så att jag kunde kolla på film på tv:n var att:
1) Installera nvidia-drivrutinen(antingen genom synaptic eller genom att aktivera den under propretiära drivrutiner, under administration).
2) Skriva "sudo nvidia-settings" i terminalen och enabla tv:n så att den fick sin egen X-grej, spara till X-filen och starta om.
3) Skriva "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf" i terminalen och lägga till två rader under den andra "device" så att datorn vet att jag har en SVIDEO sladd och att det är pal-B format på tv:n.
såhär:
Section "Device"
Identifier "Videocard0"
Driver "nvidia"
Screen 0
EndSection
Section "Device"
Identifier "Videocard1"
Driver "nvidia"
Screen 1
EndSection
Sedan spara filen och starta om datorn. Då blev det genast färg på tv:n.
mvh
mannealm
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 29 gånger.
Nybliven nörd!
SV: Hur jag fixade tv-out med Nvidia-kort(den enklaste guiden hittills)
Det verkar till och med som att raden 'Option "TVOutFormat" "SVIDEO"' är överflödig. Testade utan den, och la alltså bara till raden ´Option "TVStandard" "PAL-B"', så blev det färg och bra bild.
Beror det på att SVIDEO-inställningen är default?
Jag har alltså använt mig av de drivrutinerna som man kan ladda ner genom kryssa i den där rutan under administration. Hur det blir med de allra senaste drivrutinerna vet jag inte. Då kanske man inte behöver redigera Xorg-filen överhuvudtaget?
Någon som vet?
Jag försökte installera det senaste drivrutinspaketet till Linux som man kan ladda ner från nvidias websida, men jag förstod alrdig hur jag skulle göra...
Det var massa olika lager, och andra saker som saknades när jag körde installatione, några lib-nånting-paket saknade tydligen oxå.
mvh
mannealm
Jag har alltså använt mig av de drivrutinerna som man kan ladda ner genom kryssa i den där rutan under administration. Hur det blir med de allra senaste drivrutinerna vet jag inte. Då kanske man inte behöver redigera Xorg-filen överhuvudtaget?
Någon som vet?
Jag försökte installera det senaste drivrutinspaketet till Linux som man kan ladda ner från nvidias websida, men jag förstod alrdig hur jag skulle göra...

mvh
mannealm
Nybliven nörd!
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
OKej, följt guiden, men hur gör jag för att få bilden till TV:n?
Får du ingen bild alls?
Jag satte bara in min sånhär svhs till scart-kontakt mellan tv:n och datorn och sen rätt kanal på tv:n.
Då får jag fram startupskärmen på tv automatiskt när jag startar datorn. Problemet var att det inte blev någon annat än flimmer när man väl kommer in till skrivbordet(dvs när datorn startat färdigt). Laddade jag ner nvidiadrivrutinen och enabla tv:n i nvidia-settings så blev det bild men svart vitt när jag startade om datorn. Det som krävdes för att det även skulle bli färg var alltså bara att tala om för xorg-filen att min tv är en "PAL-B".
Fast jag kanske missuppfattade vad du menar?
mvh
mannealm
Jag satte bara in min sånhär svhs till scart-kontakt mellan tv:n och datorn och sen rätt kanal på tv:n.
Då får jag fram startupskärmen på tv automatiskt när jag startar datorn. Problemet var att det inte blev någon annat än flimmer när man väl kommer in till skrivbordet(dvs när datorn startat färdigt). Laddade jag ner nvidiadrivrutinen och enabla tv:n i nvidia-settings så blev det bild men svart vitt när jag startade om datorn. Det som krävdes för att det även skulle bli färg var alltså bara att tala om för xorg-filen att min tv är en "PAL-B".
mvh
mannealm
Nybliven nörd!
1. Så här ser nVidias manual ut för TV-Out, S-Video autodetekteras för vissa kort menmannealm skrev: Det verkar till och med som att raden 'Option "TVOutFormat" "SVIDEO"' är överflödig. Testade utan den, och la alltså bara till raden ´Option "TVStandard" "PAL-B"', så blev det färg och bra bild.
Någon som vet?
Jag försökte installera det senaste drivrutinspaketet till Linux som man kan ladda ner från nvidias websida, men jag förstod alrdig hur jag skulle göra...Det var massa olika lager, och andra saker som saknades när jag körde installatione, några lib-nånting-paket saknade tydligen oxå.
mvh
mannealm
inte alla.
http://us.download.nvidia.com/XFree86/L ... er-16.html
Det finns ett TV-Out program men det ser jag ingen anledning till att använda om
man kör senare versioner av nVidia drivarna.
2. Senaste nVidia drivarna installeras enklast med Envy
http://ubuntu-se.org/drupal/node/162
Om nåt strular så finns det då en manuell metod för att installera, en nVidia drivare kan
inte direkt installeras för att vara kvar.

- gholen
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag skrev fel, jag får bild, på ett skrivbord, men det är inte mitt, Hur gör jag för att starta en film där?mannealm skrev: Får du ingen bild alls?
mvh
mannealm
Jaha, ok.
Det ska bara vara att flytta över musen till tv-skärmen och sen kan du använda datorn lika dant därifrån. Ska du starta en film tex måste du alltså göra det på skrivbordet som syns på tv.
Finns säkert andra lösningar oxå(som jag inte fattar). Men jag tycker den här är rätt bra, för då kan man man använda det ena skrivbordet till annat medan man kollar på film på tv:n. Kan ju kanske vara lite svårt om man inte har dator och tv i samma rum iofs...
Allra smidigast skulle det ju vara om man bara kunde flytta över filmspelare till den andra skärmen, på samma sätt som man kan flytta över den i Windows. Är det någon som vet hur man fixar det? Alltså så att man har två separata skrivbord men så att man ändå kan flytta fönster mellan dem?
Det ska bara vara att flytta över musen till tv-skärmen och sen kan du använda datorn lika dant därifrån. Ska du starta en film tex måste du alltså göra det på skrivbordet som syns på tv.
Finns säkert andra lösningar oxå(som jag inte fattar). Men jag tycker den här är rätt bra, för då kan man man använda det ena skrivbordet till annat medan man kollar på film på tv:n. Kan ju kanske vara lite svårt om man inte har dator och tv i samma rum iofs...
Allra smidigast skulle det ju vara om man bara kunde flytta över filmspelare till den andra skärmen, på samma sätt som man kan flytta över den i Windows. Är det någon som vet hur man fixar det? Alltså så att man har två separata skrivbord men så att man ändå kan flytta fönster mellan dem?
Nybliven nörd!
- gholen
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det går inte
Jag ser det som att det är en annan session, nå,m kollar mer på det sen, mat och kaffe nu.

Kan du inte öppna några program eller nånting, eller komma åt din home-mapp alls, på tv:n?
Nybliven nörd!
Är det förresten någon som vet hur bra Tv-out stödet funkar i de andra "distarna"(fedora, Suse...)?
Nybliven nörd!
För att få program att starta på den andra skärmen screen 1 så måste du sätta variablen DISPLAY till :0.1
så för att visa en film så kan du köra
Iofs så kommer setenv bara att fungera om du kör tcsh
Annars om du gillar GUIs mer så är det väl bara att köra en genväg som sätter DISPLAY till :0.1 och startar typ gmplayer.
OBS! om du sätter DISPLAY till :0.1 i en terminal så kommer alla (grafiska) program att startas på den skärmen! (TVn alltså)
så för att visa en film så kan du köra
Kod: Markera allt
$> setenv DISPLAY :0.1
$> mplayer /media/film/joel\ bitar/episode1.avi
Annars om du gillar GUIs mer så är det väl bara att köra en genväg som sätter DISPLAY till :0.1 och startar typ gmplayer.
OBS! om du sätter DISPLAY till :0.1 i en terminal så kommer alla (grafiska) program att startas på den skärmen! (TVn alltså)
Någon som vet om det är ett måste att lägga till den där "Option 'TVStandard" "PAL-B"'i xorg?
Finns det något annat sätt att få grafikkortet att förstå att det är än PAL-tv man har? Jag menar, allt annat kan man ju fixa genom Nvidia-settings, varför inte tv-standarden?
Finns det något annat sätt att få grafikkortet att förstå att det är än PAL-tv man har? Jag menar, allt annat kan man ju fixa genom Nvidia-settings, varför inte tv-standarden?
Nybliven nörd!
- invaderjohn
- Kontakt:
tror inte det går, tycker nvidia borde infört det i nvidia-settingsmannealm skrev: Någon som vet om det är ett måste att lägga till den där "Option 'TVStandard" "PAL-B"'i xorg?
Visst skulle det gå men då behövs det mer mjukvara beroende påinvaderjohn skrev:tror inte det går, tycker nvidia borde infört det i nvidia-settingsmannealm skrev: Någon som vet om det är ett måste att lägga till den där "Option 'TVStandard" "PAL-B"'i xorg?
vart i världen en burk står. (dvs med olika TV system)
Nu sätts NTSC-M som standard om man inte specar det.
Sen utgången känner ju många av korten "automagiskt". (dvs om TVn är ansluten och på)
- invaderjohn
- Kontakt:
jo mitt känner ju det automatiskt, så hade kunnat slå av ena skärmen o slå på tvn när jag skulle kolla på film. men iome man inte kan specificera pal-b så blir det ingen färg vilket e ganska störigt.plun skrev:Visst skulle det gå men då behövs det mer mjukvara beroende påinvaderjohn skrev:tror inte det går, tycker nvidia borde infört det i nvidia-settingsmannealm skrev: Någon som vet om det är ett måste att lägga till den där "Option 'TVStandard" "PAL-B"'i xorg?
vart i världen en burk står. (dvs med olika TV system)
Nu sätts NTSC-M som standard om man inte specar det.
Sen utgången känner ju många av korten "automagiskt". (dvs om TVn är ansluten och på)

det jag skulle behöva e att kunna slå över imellan 2 st xorg filer
en som e confad me båda skärmarna o en som e confad me ena skärmen o tvn
dock vet jag inte riktigt hur man ska kunna göra det på smidigast sätt
man behöver ju göra nått script som kan slå över, o jag e verkligen inge vidare när det gäller o pilla me scripts

annars som jag har laggt upp en tråd om, man skulle kunna göra några inloggnings grejjer i xsession där man har 2 olika logins som pekar imot olika xorg filer så man lätt bara kan logga in o ut
du kan inget om detta plun?
skulle ju vatt underbart om man kunde det iaf
har ett script för tillfället som slår över till skärm endast o sätter på film på helskärm.. men då kan man inte använda datorn under tiden
plus att d inte går att göra några spel listor.
Tjau man kanske skulle leta rätt på svhs sladden...invaderjohn skrev: du kan inget om detta plun?
har ett script för tillfället som slår över till skärm endast o sätter på film på helskärm.. men då kan man inte använda datorn under tiden

En tråd om samma sak inkl nVidia support folk.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthr ... ight=tvout
Att styra ut VLC till en annan "utgång" borde ju funka...

- invaderjohn
- Kontakt:
okej kollade lite där men hittade inge som va riktigt användarbart mer än då att vlc ska kunna styras ut.plun skrev:Tjau man kanske skulle leta rätt på svhs sladden...invaderjohn skrev: du kan inget om detta plun?
En tråd om samma sak inkl nVidia support folk.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthr ... ight=tvout
Att styra ut VLC till en annan "utgång" borde ju funka...![]()
testade nu att köra twinveiw på skärmarna o seperate x screen på skärmen
min xorg ser ut såhär
Section "Device"
Identifier "Allmänt grafikkort"
Driver "nvidia"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Videocard0"
Driver "nvidia"
BoardName "GeForce 6600"
Screen 0
EndSection
Section "Device"
Identifier "Videocard1"
Driver "nvidia"
BoardName "GeForce 6600"
Screen 1
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Allmänt grafikkort"
Monitor "Allmän skärm"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1280x1024" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480" "640x400"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 4
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 8
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 15
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 16
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Videocard0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
Option "TwinView" "1"
Option "metamodes" "CRT-0: 1280x1024 +0+0, CRT-1: nvidia-auto-select +1280+0; CRT-0: 1024x768 +0+0, CRT-1: nvidia-auto-select +1024+0; CRT-0: 832x624 +0+0, CRT-1: nvidia-auto-select +832+0; CRT-0: 800x600 +0+0, CRT-1: nvidia-auto-select +800+0; CRT-0: 640x480 +0+0, CRT-1: nvidia-auto-select +640+0; CRT-0: 640x400 +0+0, CRT-1: nvidia-auto-select +640+0"
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen1"
Device "Videocard1"
Monitor "Monitor1"
DefaultDepth 24
Option "TwinView" "0"
Option "metamodes" "TV: nvidia-auto-select +0+0"
EndSection
Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection
Jo men den här skrivningen:invaderjohn skrev: får dock fortfarande inge på tv skärmen, den e bara svart.. måste jag göra nått för att den xscreen grejjen ska starta lr?
sudo nvidia-settings
Then in "X display server configuration" I enable "Separate X screens".
Har du separata X-Screens ?
Plus det här
Does it work if you start VLC with the DISPLAY environment variable set to :0.1? If VLC has an option to set which screen it fullscreens on, make sure you have it set to ":0.1" and not just "0.1".

Does it work if you start VLC with the DISPLAY environment variable set to :0.1? If VLC has an option to set which screen it fullscreens on, make sure you have it set to ":0.1" and not just "0.1".

- invaderjohn
- Kontakt:
japps satte tvn som seperate x-screen o mina 2 andra som twinveiw så det ska va rätt iafplun skrev:Jo men den här skrivningen:invaderjohn skrev: får dock fortfarande inge på tv skärmen, den e bara svart.. måste jag göra nått för att den xscreen grejjen ska starta lr?
sudo nvidia-settings
Then in "X display server configuration" I enable "Separate X screens".
Har du separata X-Screens ?
hur som helst så kolla jag runt lite på vlc, men hittade inge riktigt som man ställde in vilken skärm d skulle spelas på.. men när jag väljer fullskärm så sätt det på min högra skärm, det är det jag skulle vilja att den gör på tv.. men får väl kolla lite till
vet ju inte ens om tvn få nån signal alls iome den bara e svart
annars finns d inte mer o göra än att lyckas pirka ihop nått script för att kunna starta en annan xorg fil. jag testade att starta den med
X :1 -xf86config xorg.conf.tv &
men då startas bara x men ingen fönstehanterare lr nått
bara grått o sen krysset för musen då
men fick bild på denna skärmen o tvn
EDIT* tänkte annars på nått sätt om man kunde
starta en ny xserver me alt-f1
o sen där starta min xorg.conf.tv?
o sen bara kunna slå över till alt-f7 när man vill ha dual igen?
borde inte det funka?
isåfall hur gör man det?
http://blog.dotkam.com/index.php/2007/0 ... ntu_linux/
hittade nått där, e inte riktigt säker på det dock
EDIT2*
ok, tror jag fick detta att funka nu
gjorde en ny xorg fil som jag döpte till xorg.conf.dual
så nu har jag 3 st, orginalet en xorg.conf.tv o den dual då
sen la jag till i ~/bashrc
# restart gdm with dual monitor support
alias xdual='sudo cp /etc/X11/xorg.conf.dual /etc/X11/xorg.conf; sudo /etc/init.d/gdm restart'
# restart gdm with tv-out support
alias xtv='sudo cp /etc/X11/xorg.conf.tv /etc/X11/xorg.conf; sudo /etc/init.d/gdm restart'
sen efter trycka samma igen o skriva in xdual för båda skärmarna
visst d e ju lite små jobbigt
men bättre än att bheöva starta in i xp bara för att kunna glo på massa avsnitt
Senast redigerad av 1 invaderjohn, redigerad totalt 18 gånger.