Hur får man bort program?

Användarvisningsbild
Chippen

Hur får man bort program?

Inlägg av Chippen »

Då jag letar efter nått program men vet inte exakt vilket utan endast vad jag vill att det ska göra så brukar jag använda synaptic. Men om jag installerar något och det följer med en massa filer och sen så bestämmer jag mig för att jag inte vill ha det, kommer då alla filer som följde med att tas bort om jag väljer att ta bort det programmet eller kommer endast det programmet att tas bort och resten bli kvar?

alltså vad jag undrar är om datorn kommer ihåg vilka paket som kom med vilka program och om dem tas bort, elle rom man sammlar på sig en massa skit som man inte vet hur man sen ska bli av med?

MVH
Emil.s
Kontakt:

SV: Hur får man bort program?

Inlägg av Emil.s »

Vet inte hur synaptic gör, men kör du "apt-get autoremove" så tar APT bort alla paket som inte används.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

tufft..

men hur är det med andra program då... igår installerade jagtex ett program som hetter torrentbox. och då installerades apache och en massa sådant... men sen så ville jag inte ha det... försvinner apache då eller ligger det kvar?
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Använder du apt (eller någon front-end till apt, som t.ex synapitc) så kan du använda apt-get autoremove för att ta bort alla program som inte nyttjas längre...
Chippen

Inlägg av Chippen »

hur vet datorn vilka program som inte nyttjas?
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

deb paketen innehåller information om vilka paket som behövs för att programmet skall kunna användas.

När du installerar deb-paketet med dpkg så kontrolleras att samtliga paket som krävs finns installerade, om inte så misslyckas installationen.
dpkg spar information om vilka paket som installerats och vilka beroenden de har.

Om det visar sig att ett paket är installerat p.g.a. ett beroende (med hjälp av någon front-end, t.ex apt, synaptic)
och inga program som hade det beroendet finns installerade längre så vet apt att det är säkert att ta bort det.

Det kan dock vara så att du kompilerat något program från källkod som också är beroende av det paketet, då kommer givetvis det egenkompilerade programmet att sluta fungera...
vet inte riktigt om det är en bra förklaring... men jag försöker ialla fall :)
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Du kan även testa att installera saker via terminalen och aptitude. Du använder det precis som apt-get: sudo aptitude install programnamn
Alla beroenden installeras automatiskt. Sen när du skall ta bort det så skriver du sudo aptitude remove programnamn, då avinstalleras alla beroenden i samma veva.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det finns också ett program som heter deborphan som tar bort oanvända bibliotek. Om man kompilerat program själv så ska man dock vara väldigt försiktig med vad det tar bort då den inte ser de beroendena.

för att använda det skriv:

Kod: Markera allt

orphaner
men läs manualen först

man deborphan
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Finns det något bekvämt sätt att ta bort egenkomplierade program och deras beroenden?
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Make uninstall funkar ju ibland för att ta bort de installerade filerna. Beroenden installerar du ju själv så håller du koll på vad du installerar för beroenden så kan du ju ta bort dem manuellt. Något enkelt sätt känner jag inte till dock. Jag har pysslat rätt mycket senaste tiden med att lära mig göra debpaket den riktiga vägen efter manualen från Debian men det är mycket jobb och hitills har jag inte lyckats fullt ut.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

zero gravity skrev: Alla beroenden installeras automatiskt. Sen när du skall ta bort det så skriver du sudo aptitude remove programnamn, då avinstalleras alla beroenden i samma veva.
en sak jag aldrig förstått. Varför använder man aptitude? Vad är fördelen?
Jag menar, aptirude är en front-end till apt, så vad tillför aptitude?

Inlägg av Okänd »

Barre skrev:
zero gravity skrev: Alla beroenden installeras automatiskt. Sen när du skall ta bort det så skriver du sudo aptitude remove programnamn, då avinstalleras alla beroenden i samma veva.
en sak jag aldrig förstått. Varför använder man aptitude? Vad är fördelen?
Jag menar, aptirude är en front-end till apt, så vad tillför aptitude?
Aptitude har haft en stor fördel i att den hanterar beroenden så bra. D.v.s den tar bort det du installerade inkl. beroenden när du kör en --purge. Dock finns det en nackdel i att aptitude inte har full koll på vad apt-get har gjort så mitt råd är att än så länge använda antingen eller. Inte kombinera för då får du lätt ett trasigt system. De senaste versionerna av apt-get har också anammat beroendehanteringen i och med autoremove och den är dessutom snabbare.

En stor nackdel är enligt mig att aptitude installerar de paket som apt rekommenderar automatiskt. För att undvika det så ska du ha följande rad i /etc/apt/apt.conf:

Aptitude::Recommends-Important "false";
Då hanterar Aptitude rekommenderade paket på samma sätt som apt-get gör.

Det är min syn på saken men den här frågan börjar bli lika stor som GNOME vs KDE i Debian och Debian-baserade distributioner så jag kommer förmodligen få mothugg.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Sid/stoffepojken skrev: Det är min syn på saken men den här frågan börjar bli lika stor som GNOME vs KDE i Debian och Debian-baserade distributioner så jag kommer förmodligen få mothugg.
Klart du får ;)
Jag anser att aptitude är "redundant" och inte tillför något mer än vad apt-get :)

Inlägg av Okänd »

Vad betyder redundant?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Sid/stoffepojken skrev: Vad betyder redundant?
Överflödig oftast, övertydlig mindre ofta.
Barre skrev: Jag anser att aptitude är "redundant" och inte tillför något mer än vad apt-get :)
Jag har varit en stor vurmare för aptitude, numera håller jag med dig.
Sid/stoffepojken skrev: En stor nackdel är enligt mig att aptitude installerar de paket som apt rekommenderar automatiskt. För att undvika det så ska du ha följande rad i /etc/apt/apt.conf:

Hur gör jag tvärtom? Dvs, hur får jag apt att hantera både recommended och suggested som "important"?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Sid/stoffepojken skrev: Vad betyder redundant?
Överflödig oftast, övertydlig mindre ofta.
Barre skrev: Jag anser att aptitude är "redundant" och inte tillför något mer än vad apt-get :)
Jag har varit en stor vurmare för aptitude, numera håller jag med dig.
Sid/stoffepojken skrev: En stor nackdel är enligt mig att aptitude installerar de paket som apt rekommenderar automatiskt. För att undvika det så ska du ha följande rad i /etc/apt/apt.conf:

Hur gör jag tvärtom? Dvs, hur får jag apt att hantera både recommended och suggested som "important"?
Jag har aldrig provat :)

Jag har

man apt
i min webläsare men jag hittar inget. Vet du?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

oj tråden kanske inte hörde hemma i nybörjare ändå ;) :P

Men hur läggs programfiler egentligen, är det så att alla filer som hör till det programmet hamnar i sin mapp... tex nån gömd mapp i ens hemkatalog och om man deletar den så har man fått bort det från datorn?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Chippen skrev: oj tråden kanske inte hörde hemma i nybörjare ändå ;) :P

Men hur läggs programfiler egentligen, är det så att alla filer som hör till det programmet hamnar i sin mapp... tex nån gömd mapp i ens hemkatalog och om man deletar den så har man fått bort det från datorn?
Kollar du ordentligt i synaptic så kan du se var alla filerna hamnar. Inställningsfiler hamnar t.ex. oftast i /etc ...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Chippen skrev: oj tråden kanske inte hörde hemma i nybörjare ändå ;) :P

Program du kompilerar själv brukar per default placeras i /usr/local och dess undermappar.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

okej... men om jag nu tar bort alla filer som det står i synaptic att den installerat... kommer synaptic då själv inse att det inte finns på datorn längre?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"