Datorn fryser/kraschar

to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Datorn fryser/kraschar

Inlägg av to wonder »

Hej ! Ett problem som dyker upp är att datorn fryser/kraschar när jag använder firefox. De står helt still. Varken tangentbord eller mus fungerar. Har sett flera på de här forumet med liknande problem, men då har det varit i samband med visning av flash filmer"you tube eller annat"

För min del  så stannar allting upp  även om jag besöker enkla hemsidor med vanlig text..
I bland funkar det nån timma, eller som idag fem tio minuter. Provade att installera "swiftfox"
som kan anpassa sig efter olika cpu:n, men det fryser även där... ???

Undrar om det finns fler på forumet som märkt av liknande ?... För det går endast att börja om från Powerknappen, å de kan inte vara  bra för burken... :(
Användarvisningsbild
Vantskruv

SV: Datorn fryser/kraschar

Inlägg av Vantskruv »

Hmm, det var konstigt att hela datorn fryser. För mig fryser bara Firefox.
Har iallafall nästan samma problem som du och jag har läst att det är flera andra som har samma problem.

Kubunutu Feisty 7.04
Kernel 2.6.20-16
KDE 3.5.6
Swiftfox 2.0.0.4
Adobe Flash Player 9.0.31.0.
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Konstigt det enda firefox relaterat problem som jag tidigare upplevt var ibland att sidor som innehåller
flash fick webläsarn att haka upp sig
Bild
Bild
Bild
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ett litet provskott i mörkret.

Hur ser det ut med ditt RAM-minne? Har du lite RAM i kombination med en liten swap?
Firefox mfl har ju haft dessa minnesslukande problem tidigare så kanske värt en koll isf.

Kör kommandot free -m innan du launchar Firefox och sen även efteråt och se minnesbeläggningen i MB för RAM och swap.
to wonder

Inlägg av to wonder »

jag  kan  inte se hur mycket  minne  å  processer/program är igång..men de  kan inte vara mycket..

När  man  har  sökt  lite  om  detta  så  blir  de  inte  mycket  svar  på  goggle...Du  nämde  om  minne, å  jag  fick 2 st "promos" 512 mb minnen från Dell  , å satte  ditt nygligen ett  Kingston minne
på liknande  buss hastighet..,.kan  de  va  där  de? ???..

Fick  alltså  ett par minnen som  inte  finns  några  återförsäljare för.  va  jag  kan  se.  För  om  det  ska  vara  olika  märken  , så ska  de  sitta  i  par  ???.. sa  den säljaren ???
Senast redigerad av 1 to wonder, redigerad totalt 4 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

to wonder skrev: För  om  det  ska  vara  olika  märken  , så ska  de  sitta  i  par  ???.. sa  den säljaren ???
Jojo, säljare  :D
Vad jag vet så är det precis tvärtom! Om moderkortet stöder Dual-DDR så sätter man "identiska" minneskort parvis. Man kan säga att det funkar som RAID och ger bättre prestanda. Eftersom du satt in ytterligare ett minneskort så kan ju nåt gått snett.

Spränger man minnet så får man frysningar som du har men det kan också vara andra problem. Och så är det ju inte bara Firefox som drabbas i ditt fall.

En fråga är om du hade samma problem innan du satt dit Kingston?

Sen är det värt att kolla minnesutnyttjandet med kommandot free -m i terminalfönstret. Även om det sannolikt inte är ett minnesproblem i ditt fall så kan du utesluta det då.
to wonder

Inlägg av to wonder »

Den erfarenhet jag har av minnen är att om de inte är av samma busshastighet så går det inte alls..
Nu köpte jag ett minne  som är "identiskt" enligt säljaren från dell så  problemet är nog nerladdningen från recovery mode gällande nvidia drivarna... ???
Senast redigerad av 1 to wonder, redigerad totalt 5 gånger.
to wonder

Inlägg av to wonder »

Så här ser det ut från  "free - m"  kommandot .  De jag hade igång just då va  "frostwire"  å  inloggningen  här  på  forumet...

total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:          1518        729        789          0        111        388
-/+ buffers/cache:        228      1289
Swap:        2957          0      2957
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det ser bra ut. Antar att den nya minnesmodulen inte har inverkat då du isf borde ha triggat på det. Memtest i bootmenyn har du säkert redan kört.

Surfat lite på nätet, många som har problemet, men få lösningar.

Några "löste" problemet genom att rensa cachen (Redigera>Inställningar>Avancerat>Rensa nu) varje gång innan de stängde Firefox. Men som sagt du hade samma problem med Swiftfox.

Drivarproblem för NVidia-kortet? Isf borde inte tangentbordet låsa sig helt tycker jag.
Funkar t.ex Ctrl-Alt-Backspace efter frysningen?
to wonder

Inlägg av to wonder »

Nej !  inget kommando fungerar.  De enda som händer precis under frysningstillfället är att numlock börjar lysa..  Inaktiverade "numlock" från bios, om de nu verkligen kan ha me de att göra  ???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ja det är ett klurigt problem och som jag nämnde tidigare en del som har samma eller likande problem. Jag lutar nog mot att det är hårdvarurelaterat med tanke de sporadiska frysningarna. Om du kör trådlöst så kan det vara en felkälla. Kanske värt att kolla upp.

Kolla också i launchpad för Ubuntu på ord som freeze, firefox, ...
https://bugs.launchpad.net/ubuntu

Har tyvärr inga andra uppslag just nu.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"