OBS! Jag är HELT ny :)

Användarvisningsbild
preat

OBS! Jag är HELT ny :)

Inlägg av preat »

Hej på er!

Jag har följt Ubuntu ett tag nu, testade en live cd för ett tag sen på min pc och blev glad av det jag såg. Nu hör det till saken att jag idag inte sitter med en pc längre utan en iMac (G5 2,1 ghz, 1,5 gb ram och 250 gb hdd). Jag vill väldigt gärna köra Ubuntus och har också läst att det skall funka på en PPC mac. Jag har laddat ner ubuntu-7.04-desktop-powerpc.iso och bränt denna som image på en skiva - Så långt så bra.. Jag har stoppat i skivan, startat om med nedtryckt C varpå skivan startar. Efter ett tag så blir skärmen svart och det står några rader om Ubuntus och sist står det "boot" (har jag för mig). Om jag fattade det rätt så skulle man skriva "Live" pch sen enter, detta för att köra från skivan (?). Efter ett tag då skärmen skiftat mellan svart och vit ett par ggr så sätter min fläkt i gång, då menar jag inte lite, det blir full storm här hemma :) Kolla de detta med en kille på ett mac forum och han var övertygad om att det var cd'n som lät då ett helt op faktiskt skulle laddas.. Kan tyckas logiskt men jag är ganska så säker på att det var min fläkt. Nu till min fråga: Jag har 3 alternativ, köra dubbla op på min iMac (OS X och Ubuntus - Om det går), jag har även en äldre mac (en röd blådåre) med 256 ram och max 20 gb hdd - Skulle det funka att ha Ubuntus som enda op på denna? Mitt 3:e alt, jag har kvar min peecee, en athlon xp 2,4 ghz med 60 gb hdd och 512 ram.. Vad säger ni?
// CS is Half Life || Q3 is a Life Style \\
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: OBS! Jag är HELT ny :)

Inlägg av Bossieman »

[...]jag har även en äldre mac (en röd blådåre) med 256 ram och max 20 gb hdd - Skulle det funka att ha Ubuntus som enda op på denna?
Ja men det skulle bli långsamt. Kolla upp Xubuntu som är utvecklat för äldre datorer.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
preat

Inlägg av preat »

Ok - Då har jag tänkt om.. Jag har framför mig en PC, en Athlon XP med 768 ram, 80 gb hdd och ett nvidia gf4 64 mb, inbyggt ljud på moderkortet.. Jag har tänkt att skrota win xp totalt och enbart köra Ubuntu - Ska detta funka då?
// CS is Half Life || Q3 is a Life Style \\
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Kommer funka prima det där.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
preat