Num Lock har slutat att fungera...

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Num Lock har slutat att fungera...

Inlägg av Johnny Rosenberg »

...efter lite pillande med annat. Jag hade ursprungligen problem med mitt GUI som vägrade starta upp. Till sist körde jag igång Ubuntu från installationsskivan och kopierade där dess xorg.conf till hårddisken.

Upptäckte då att jag inte hade ÅÄÖ etc, så jag gick in i tangentbordsinställningarna och valde rätt språk och 105-tangenters standardtangentbord (internationellt).

Mitt tangentbord är egentligen ett Logitech LX 710 (trådlöst), men det finns inte med i listan.

Vare sig jag Num Lock lyser eller ej (en liten blå indikering på min laptop ska lysa när man är i sifferläge), blir det inga siffror. Exempelvis rör sig muspekaren uppåt om jag trycker 8 och snett neråt åt vänster om jag trycker 1. Detta vare sig Num Lock är aktiverat eller ej.

I "Diverse kompatibilitetsalternativ" har jag bara "Default numpad keys" ibockat.

Några bra idéer?

Har i och för sig inte provat att starta om.

Är lite besviken på att man måste starta om datorn, trots att man inte använder Windows längre... men det kanske inte är lika ofta i och för sig...

Johnny Andersson
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Num Lock har slutat att fungera...

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hm... idag fungerar siffrorna plötsligt igen, titta bara: 0123456789, allihop från numeriska tangenterna. Med Num Loch icke aktivt fungerar de som piltangenter samt Home, End, Pg Dn och Pg Up och påverkar alltså textmarkören, inte muspekaren som igår. Skulle ändå vara kul att veta vad jag gjorde för fel flr att det skulle bli som det blev igår, d.v.s. att oavsett vilken status Num Lock hade, så påverkade knapparna muspekarens rörelser. 9=Snett upp åt höger, 2=Rakt ner o.s.v.

Så det verkar ju i alla fall som att jag gjorde något igår som hängde kvar några omstarter men att det hela nu är bortglömt och förlåtet, typ...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"