problem med installation av drivisar

milhouse

problem med installation av drivisar

Inlägg av milhouse »

efter mycket kämpande har jag lyckats installera drivrutiner till min nvidia kort, men då lade det trådlösa nätverket av istället. efter lite sökande på detta forum hitta jag en tråd som beskrev hur man skulle installera om ndiswrapper, enda problemet är att jag inte kommer åt internet och jag kan inte hitta hur jag ska göra för att ubuntu ska läsa från installationsskivan istället (om drivrutinerna ens finns där?). jag är helt ny på detta och behöver 'steg för steg' beskrivning hur jag ska gå till väga. (jag är inte heller helt säker på att det är genom ndiswrapper som mitt problem blir löst.)
Okänd

SV: problem med installation av drivisar

Inlägg av Okänd »

Du måste använda Envy som bygger en egen restricted module
som inte sabbar det trådlösa.

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162

Sen ska det funka.

:)
milhouse

Inlägg av milhouse »

sitter och intsallerar det nu, tänkte bara höra om detta verkligen ordnar upp nätverket eller om det är för grafikkortet? grafikkortet funkar som det ska nu, det är det trådlösa nätverkskortet som inte funkar alltså.

tack för det snabba svaret förövrigt plun!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Yup det borde funka....  så här skriver Alberto

"NOTE: Envy does NOT REMOVE your RESTRICTED MODULES ANY MORE. Therefore you can use it even if you connect to the Internet through your wireless card."

Om man installerar "vanliga" manuella vägen så ryker då restrcited modulen inkl det trådlösa.

Med Envy så gör det inte det.  ;)
milhouse

Inlägg av milhouse »

tack för hjälpen, då var problemet löst! tänkte dock fortsätta på samma tråd, vet inte om jag får men ändå. jag har märkt att hälfen av mina menyer är på svenska och hälften på engelska... har för mig att det inte har varit så på en tidigare installation jag haft. kan man lösa det på något sätt?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

milhouse skrev: efter mycket kämpande har jag lyckats installera drivrutiner till min nvidia kort, men då lade det trådlösa nätverket av istället.
Vilket nVidia-kort är det du har? Hur gjorde du? Jag har själv ett nVidiakort som jag inte är riktigt vän med, vilket är anledningen till att jag frågar. Jag har inte hittat vad jag ska installera, och när jag trott att jag hittat rätt, har hela skiten bara kraschat i den bemärkelsen att vid nästa uppstart har det inte gått att öppna det grafiska användargränssnittet.

I och för sig har jag problem med i stort sett ALL min hårdvara...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
milhouse

Inlägg av milhouse »

jag använde envy som plun tipsade om. problemet med grafiken är att den inte kan spara inställningarna för mig. vad jag gjorde var att jag gick in i system-administratör-inloggningsfönster och gjorde det tillåtet för root att logga in. sedan sparade jag de rätta inställningarna som root och klicka tillbaka i inloggningsmenyn så att root inte kan logga in. jag är nybörjare så jag kunde inte kommandona för att göra detta med terminalen. språkproblemet är också löst, fixade det genom system-admin-språkstöd.

jag har förrestän geforce go 7600, men det tar ubuntu själv hand om så det var inget jag behövde bry mig om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Öppna en terminal och skriv sudo nvidia-settings så får du dom rättigheter som behövs. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
milhouse

Inlägg av milhouse »

oki, tack! :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Hund skrev: Öppna en terminal och skriv sudo nvidia-settings så får du dom rättigheter som behövs. :)
Det gjorde jag. Innan jag fick upp ett fönster med några rutor (de flesta totalt ointressanta) att kryssa i, fick jag följande text i terminalfönstret:

"ERROR: NV-CONTROL extension not found on this Display.

ERROR: Unable to determine number of NVIDIA GPUs on ':0.0'.

ERROR: Unable to determine number of NVIDIA Frame Lock Devices on ':0.0'."

Jaha... det ger ju upphov till följande frågor från en nybörjare som jag:

Vad är NV-CONTROL extension? Fattar att NV förmodligen står för nVidia och att det är något med vars hjälp man har någon sorts utökad kontroll över sitt grafikkort, men är det något jag måste installera?

Vad är en GPU? Graphic Pinguin Unit? ;P

Frame Lock Device? Bildrutelåsenhet? Hm... förmodligen inte... det borde ju vara något som inte är korkat i alla fall.

För min del skulle jag vilja kunna ställa in parametrar som upplösning, färgdjup, rotation 90°, användning av extra bildskärm, den andra skärmens parametrar, hur "samarbetet" mellan de båda skärmarna ska ske och så vidare. Var hittar jag detta? Eller det kanske är det jag kan göra med NV-CONTROL extension?

Johnny Andersson
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
milhouse

Inlägg av milhouse »

jag är en riktig rookie så jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, ända jag vet är att gpu är grafikprocessorn. hoppas du hittar svar nån annanstans!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Dessutom var det väl du som startade tråden, så egentligen är det ju jag som ska svara... =)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Okänd

Inlägg av Okänd »

guraknugen skrev: Dessutom var det väl du som startade tråden, så egentligen är det ju jag som ska svara... =)
Frågan är väl har du kört Envy och installerat drivaren  ???  ;)

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"