Installera Linux utan CD enhet eller floppy

ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: Installera Linux utan CD enhet eller floppy

Inlägg av ycc »

Det var en intressant situation du har :). Jag hoppas det kommer fler inlägg i den här tråden som kan hjälpa till att bl.a konfigurera grafik och nätverk.

När du körde ifconfig, var datorn då inkopplade till ett nätverk? Jag gissar att så var fallet eftersom du har fått ett IP-nummer. Vad händer om du är ansluten till internet via ett nätverk och gör:
ping <a class="postlink" href="http://www.google.com">http://www.google.com</a>
ping 64.233.189.104
eller någon lokal dator:
ping 192.168.1.101
(Man kan bryta pingandet med <ctr>/c)

Efter att ha kört dpkg-configure xserver-xorg så skall man göra startx för att grafiken skall starta.

Kör du nu i recovery mode? D.v.s. när du slår på datorn får du då två alternativ för uppstart: Ett vanligt ("Ubuntu, kernel ... generic") och ett annat alt. för recovery mode ("Ubuntu, kernel ... generic (recovery)")? Du har alltså själv valt att köra i recovery mode?

Om det "vanliga" uppstartsalternativet är tillgängligt så kan man få systemet att gå med dom allra enklaste grafikrutinerna genom att ge startalternativet xforcevesa. Detta gör man alltså precis när datorn startat och man ser alternativen för uppstart. Man trycker 'e' (edit), gå ner med pilen till den rad som brörjar med 'kernel', trycker 'e', lägger till xforcevesa sist på raden. Slutligen trycker man <return> och 'b' (boot).

(På liknande sätt kan man pröva att ge alternativet vesa när man kör dpkg-reconfigure xserver-xorg)

Jag hittade just den här sidan som verkar ha gjort ungefär som du, flyttat disken och lagt in Linux på en Dell latitude L400. Här finns också tekn. spec. Han använder en ati-driver för grafiken:
http://bryson.co.nz/files/l400/l400.html
This machine has no cdrom drive or floppy drive, so I installed by putting the hard disk into a machine that did and installing Slackware 10.1 onto it.
...
The ATI Rage graphics chip on this notebook is quite well supported under X, using the ati driver.
(Fler länkar:
http://faculty.cs.tamu.edu/choe/extra/l ... -l400.html
http://www.math.ohio-state.edu/~ccunning/dell.html)

Hör av dig hur det går  :D

EDIT: Ändrade <esc> till <return> efter uppmaning av ycc. /DeepThought
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 4 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

Sitter på jobbet just nu (lunchrast), ska bli spännande att testa de där när jag kommer hem.
Märker hur mycket nytt man lär sig på det här. Det är just sådana här utmaningar som ger krydda i tillvaron.
Tack för alla värdefulla tips, Det där med OEM- installation som ThinLyzzy tips om verkar ju väldigt smart. Nu är det bara så att prestandan på laptopen är ganska klen (P3 700 Mhz) så därför har jag valt xubuntu istället för ubuntu.
Den laptopen är så liten och nätt att ta med sig och som surf och mail dator duger den bra.
Men virus Windows vill jag inte ha på den.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

Svar på en del frågor:
Ja jag väljer att köra recovery mode, efter uppstart trycker jag ”esc” för att sedan välja mode.
Kör jag ”normal start” så kommer de upp en blå skärm med den typiska Ubuntu loggan mitt på skärmen. Under den syns en ”ladd stapel” som går från vänster till höger.
När stapel ”laddat” ca: 70% så stannar den och sedan händer absolut ingenting.

Nätverket tycks fungera, får pingtider när jag kör ”ping <a class="postlink" href="http://www.google.com">http://www.google.com</a>”
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Om jag förstår rätt så kan du nu via nätet ha tillgång till hela Ubuntus programförråd. Du kan t.ex. använda apt-get för att avinstallera och installera program. (apt-get remove xxx, apt-get install xxx) Du kan ju testa med det förhoppningsvis ofarliga "apt-get update"

Jag är inte rätt person att säga om det är en bra idé att försöka bygga om systemet på det sättet. (Själv skulle jag gärna prova, men jag vet inte om det är den effektivaste vägen ;)) Jag vet inte om jag ens vågar rekommendera kommandon som:

Kod: Markera allt

apt-get install -reinstall xserver-xorg
(ominstallation av det grafiska interfacet) Förmodligen vågar man prova eftersom grafiken inte alls fungerar nu, som jag förstår.

Jag känner inte till om det finns någon system-recovery funktion man kan hämta via programföråden. Kanske någon annan i forumet som har tips?

Som du själv sagt, så finns ju också flera bra tips i tråden: boot fr. USB, PXE, OEM ...

Jättekul att se hur det fortskrider i alla fall. Din laptop har ju fått fina recensioner på nätet och är väl värd lite jobb ;)

TILLÄGG: "shutdown -h now" är tydligen små bokstäver hela vägen, det märkte jag nu när jag provade  ::)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 3 gånger.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

Tack ycc för de tipsen, de är väl bara att testa. Går det inte så.. ja vadå.. de kan ju inte hända så mycket. Jag har ju precis installerat (eller försökt att installera ) så går det åt skogen så är det bara att börja om från början.

De här är bara så himla kul, börjar med en laptop med tom hd. (och tom skalle)
Visste inte hur jag skulle börja, men har redan kommit en bit och har redan lärt mig en hel del på vägen.
Innan visste jag absolut ingenting om terminal hantering nu vet jag i alla fall lite.
Det gäller bara att våga och inte vara allt för rädd att göra fel.
Samlade misstag är det som kallas erfarenhet.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

WilhelmBerg skrev: Tack ycc för de tipsen, de är väl bara att testa. Går det inte så.. ja vadå.. de kan ju inte hända så mycket. Jag har ju precis installerat (eller försökt att installera ) så går det åt skogen så är det bara att börja om från början.

De här är bara så himla kul, börjar med en laptop med tom hd. (och tom skalle)
Visste inte hur jag skulle börja, men har redan kommit en bit och har redan lärt mig en hel del på vägen.
Innan visste jag absolut ingenting om terminal hantering nu vet jag i alla fall lite.
Det gäller bara att våga och inte vara allt för rädd att göra fel.
Samlade misstag är det som kallas erfarenhet.
Haha, jag måste bara berömma dig för din underbara inställning! :D Du verkar ha en helt oslagbar attityd till saker och ting!

Dessutom är det roligt att du har kommit en bit på vägen. Jag måste erkänna att jag tyckte att det såg lite mörkt ut där ett tag.. ;) Keep up the good work!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vill man veta var den hänger under uppstarten kan man ändra i uppstartsalternativen. (Jag skrev fel tidigare :-X, efter editering gör man <return>. Man skall inte göra <esc>, då suddas ändringen.) För att få kontinuerlig information under uppstart så tar man bort "quiet splash" från raden som börjar med "kernel" och lägger ev till xforcevesa:
... Detta gör man alltså när datorn precis startat och man ser alternativen för uppstart. Man trycker 'e' (edit), gå ner med pilen till den rad som börjar med 'kernel', trycker 'e', gör dom ändringar man vill. Slutligen trycker man <RETURN> och 'b' (boot).
Om apt-get fungerar så går det ju att hämta hem och installera paket. Här förklaras lite hur pakethanterarna funkar: 1, 2, 3

Man kan leta lämpliga paket här:
http://packages.ubuntu.com

Man kan också, som länkarna visar, leta paket från textinterfacet i ditt system

apt-cache search <nyckelordet man söker med>
apt-cache show <paketnamnet>
I ett Ubuntu-system där grafiken funkar kan man leta paket i menyn System/admin./synaptic.

Jag glömde ett minustecken tidigare  :-\, kommandona torde vara

apt-get install --reinstall xserver-xorg
startx
Instämmer till fullo: Lärorikt det här  :)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
WilhelmBerg

Inlägg av WilhelmBerg »

Tar upp den här tråden igen.
Fick plötsligt lust att plocka med den gamla maskinen igen.

Har fått igång grafiken men den har fortfarande lite konstigheter för sig.
Fick som sagt upp skrivbordet efter att ha kört:

apt-get install --reinstall xserver-xorg
startx
Men är plötsligt inloggad som root. men men...
Sedan så knasar sig tangentbordet, vissa tangenter funkar inte.
Var inte i System – Inställningar – Tangentbord  och försökte att få igång det men misslyckades.
Nätverk och Internet funkar i alla fall.

Sedan kan jag inte logga ut eller stänga av datorn måste göra det på de ”hårda” viset.
När jag sedan startar dator ingen så är det samma sak ingen. Kan bara starta i ”recovery mode”

Men jag ger inte upp än ! Har ju kommit en bra bit längre.
Men nu närmar sig klockan 24.00 så det blir inget mer idag.

God natt gott folk !!
Senast redigerad av 1 WilhelmBerg, redigerad totalt 5 gånger.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"