Problem med wep krypterade nätverk

Dadido
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Problem med wep krypterade nätverk

Inlägg av Dadido »

Hej.

Har precis installerat kubuntu på min bärbara och allt utom trådlösa nätverk verkar fungera bra.
Har testat lite olika nätverk och är dom helt öppna fungerar det fint, men så fort dom blir krypterade uppstår problem.

Jag får ingen signalstyrka till mitt nätverk trots avstånd på bara ett par meter.
Nätverket är wep krypterat.

Behöver man ändra några inställningar för att kunna köra krypterade nätverk eller kan problemet ligga i nätverkskortet?

Nätverkskortet är ett "symbol Spectrum 24"
Dadido
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Problem med wep krypterade nätverk

Inlägg av Dadido »

Kanske borde specificera meg lite mer.

Jag använder version 6.10 av kubuntu och har försökt ansluta med både "wireless assistant" och "KNetworkManager".

Jag har ett trådlöst modem från bredbandsbolaget som kör med wep kryptering (som jag inte kan göra något åt).

Nätverket fungerar bra i övrigt  (har en annan dator med windows där det fungerar bra), så det borde inte vara modemet som är felet.

Jag har inga problem att ansluta till oskyddade nätverk.

Jag har försökt ansluta till ett annat nätverk som också är skyddat med WEP och där möter jag också samma problem.

Alltså: Jag hittar nätverket i listan med tillgängliga nätverk men signalstyrkan står på noll och när jag försöker ansluta står det bara att anslutningen misslyckades.
Har fyllt i nyckeln i HEX-tecken
Ade

Inlägg av Ade »

Jag har precis samma problem! Jag kör med Kubuntu och ett Netgear WPN511 PC card.
Det är inte kul när grannarna surfar gratis! Det finns ju inställningar för wep. En sak jag undrar är inställningarna för routern. Det finns ju en hel del. Har för övrigt en Netgear WGT624. Med windows funkade det bra men nu när jag kör Kubuntu fick jag stänga av wep.
Arias

Inlägg av Arias »

Välkommen till klubben, har samma problem sitter med ubuntu !
edika

Inlägg av edika »

Öppna en terminal och skriv in detta ***OBS. Med era specs istället för mig såklart***

Kod: Markera allt

sudo iwconfig ath0 essid "B2_private_21" key 15:84:27:82:68 ap 00:01:38:78:09:1B

ath0=interfacet

essid=vad ditt WLAN heter

key=Nyckeln till nätet (om det är WEP)

ap=Accespointen's mac adress

Hoppas detta fungerar. Om det är BBB t.ex så måste du få en ip det gör du genom att skriva

Kod: Markera allt

dhclient ath0
Fast med erat interface istället förstås. Hoppas detta hjälper 8)

/Mvh Alexander
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"