Grub Error 18
Grub Error 18
Har fått problem med ubuntuinstallationen helt plötsligt!
Skulle starta maskinen häromdagen och och följande händer,
GRUB loading stage1.5.
GRUB loading, please wait...
Error 18
Provar starta om den och då går det bättre, men allt går minst 100 ggr segare än vanligt. En uppstart tar ca 20 minuter tills man är inne i X, väl inne i X så funkar allt skitsegt. Dock har jag märkt att ifall jag loggar ur X och sen i igen så funkar det bättre men startar jag om är det samma visa igen.
Ngn som har tips
Skulle starta maskinen häromdagen och och följande händer,
GRUB loading stage1.5.
GRUB loading, please wait...
Error 18
Provar starta om den och då går det bättre, men allt går minst 100 ggr segare än vanligt. En uppstart tar ca 20 minuter tills man är inne i X, väl inne i X så funkar allt skitsegt. Dock har jag märkt att ifall jag loggar ur X och sen i igen så funkar det bättre men startar jag om är det samma visa igen.
Ngn som har tips
SV: Grub Error 18
Ditt problem beror troligen på en begränsning i ditt BIOS. Frågan är hur stora partitioner ditt BIOS kan hantera och hur mycket av din partition som är använt.
Error 18 betyder:
Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
This error is returned when a read is attempted at a linear block addressbeyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general).
Error 18 betyder:
Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
This error is returned when a read is attempted at a linear block addressbeyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general).
Är detta sanolikt på en hyffsat ny maskin med pentium mobile processor att bios inte klarar av att hantera mer än 512 alt 8 gig? funkar hur bra som helst i win. samt tidigare i ubuntu..
Ja, men frågan är hur stor partition du har och framför allt hur mycket av den som är använd. Det kan funka bra ända tills det använda utrymmet överskrider vad BIOS klarar av. De värden som stod i utskriften är lastgamla men det finns högre värden på gränser för BIOS.
Om det använda utrymmet i din Win-partition är större än i Ubuntus så är det nog ett annat problem du har.
Om det använda utrymmet i din Win-partition är större än i Ubuntus så är det nog ett annat problem du har.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det här problemet hade jag. Jag hade köpt en hårddisk på 250GB. Glad och nöjd över köpet installerade jag Ubuntu på den. Men sedan kunde jag inte starta. Grub gav Error 18.
Det visade sig att Grub inte kan läsa hur stora hårddiskar som helst. Så jag fick manuellt partitionera hårddisken vid installationen. Jag gjorde då en partition på 1GB (kanske att ta till i överkant!) för /boot. Efter det startade Ubuntu perfekt.
Kolla här http://wiki.linuxquestions.org/wiki/GRUB för ett mera hightech-svar.
Det visade sig att Grub inte kan läsa hur stora hårddiskar som helst. Så jag fick manuellt partitionera hårddisken vid installationen. Jag gjorde då en partition på 1GB (kanske att ta till i överkant!) för /boot. Efter det startade Ubuntu perfekt.
Kolla här http://wiki.linuxquestions.org/wiki/GRUB för ett mera hightech-svar.
;)ok! nu när jag försòker starta den får jag Error 16.
Är det ngn som har koll på vad det felet beror på? tur att man kommer åt forumet via mobilen
Är det ngn som har koll på vad det felet beror på? tur att man kommer åt forumet via mobilen
Error 16: Inconsistent filesystem structure
Med tanke på det du skrivit tidigare så verkar det som ditt problem är en trasig partition. Det är nog också orsaken varför det gick så segt de gånger du lyckades boota. Vad du kan göra är att försöka reparera den. Fick du nån info om vilken partition som strular?
Boota upp din LiveCd och lägg ut svaret på sudo fdisk -l här.
Med tanke på det du skrivit tidigare så verkar det som ditt problem är en trasig partition. Det är nog också orsaken varför det gick så segt de gånger du lyckades boota. Vad du kan göra är att försöka reparera den. Fick du nån info om vilken partition som strular?
Boota upp din LiveCd och lägg ut svaret på sudo fdisk -l här.
dama@masarin:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40007761920 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4864 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 4662 37447483+ 83 Linux
/dev/hda2 4663 4864 1622565 5 Extended
/dev/hda5 4663 4864 1622533+ 82 Linux swap / Solaris
Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40007761920 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4864 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 4662 37447483+ 83 Linux
/dev/hda2 4663 4864 1622565 5 Extended
/dev/hda5 4663 4864 1622533+ 82 Linux swap / Solaris
Starta upp liveCd igen.
Innan du försöker reparera partitionen /dev/hda1 så föreslår jag att du backar upp dina viktigaste filer i hem-mappen. Du kan t.ex försöka göra det via ett USB-minne.
Först behöver du avmontera /dev/hda1. Det kan du enklast göra genom att gå till Datorvyn (Platser > Dator), högerklicka på volymen och avmontera. Den är troligen monterad med namnet disk.
Därefter går du till terminalen och skriver
och försöker reparera den. f-flaggan är till för att tvinga fram en check.
Om det inte lyckas, lägg ut svaret på e2fsck här.
Innan du försöker reparera partitionen /dev/hda1 så föreslår jag att du backar upp dina viktigaste filer i hem-mappen. Du kan t.ex försöka göra det via ett USB-minne.
Först behöver du avmontera /dev/hda1. Det kan du enklast göra genom att gå till Datorvyn (Platser > Dator), högerklicka på volymen och avmontera. Den är troligen monterad med namnet disk.
Därefter går du till terminalen och skriver
Kod: Markera allt
sudo e2fsck -f /dev/hda1
Om det inte lyckas, lägg ut svaret på e2fsck här.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det här är kanske ingen lösning på ditt problem, men det förklarar det. Jag hittade en lång lista på felmeddelanden i Grub på http://www.gnu.org/software/grub/manual ... rrors.html.
Så problem är väl antingen filsystemet eller Grub självt. Så Bowmores medicin är väl bra. Man kan köra det hela från live-cd. Funkar det inte kanske nästa steg är ominstallation.16 : Inconsistent filesystem structure
This error is returned by the filesystem code to denote an internal error caused by the sanity checks of the filesystem structure on disk not matching what it expects. This is usually caused by a corrupt filesystem or bugs in the code handling it in GRUB.