jag har precis installerat ubuntu och ett av det första den ville göra var att hämta uppdateringar m.m. det verkar som den uppdaterade kärnan eller nått, så nu när jag startar och grub kommer upp så finns det 4 olika ubuntu alternativ istället för 2 som det var från början, kommer inte ihåg namnen på dem men de var nog i följd.
det problemet fick jag även när jag testade Debian, så ska jag ta bort det ena alternativet? och hur gör jag det?
kan ta och kolla upp vad de heter...
GRUB, för många alternativ efter uppdatering [LÖST]
GRUB, för många alternativ efter uppdatering [LÖST]
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 3 gånger.
SV: GRUB, för många alternativ efter uppdatering
Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
det var de två olika alternativen... men det finns ju recovery mode för båda versionerna plus windows m.m.
Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
det var de två olika alternativen... men det finns ju recovery mode för båda versionerna plus windows m.m.

- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
System --> Administration --> Pakethanteraren Synaptc
Klicka på sök och skriv in: linux-image-
Markera de om är gröna och har nummer under 2.6.20-16-generic och markera dem för avinstallation. Tryck sedan bekräfta och de avinstalleras.
Klicka på sök och skriv in: linux-image-
Markera de om är gröna och har nummer under 2.6.20-16-generic och markera dem för avinstallation. Tryck sedan bekräfta och de avinstalleras.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
tackar så mycket för hjälpen 

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
SV: GRUB, för många alternativ efter uppdatering [LÖST]
Vet inte hur mycket utrymme en Kernel tar, antar att det är näst intill inget: Om du vill behålla de äldre och slipp avinstallera Kernels efter varje update så ska du kika på detta. Det gör att enbart den nyaste syns i Grub. Använder det själv och jag tror det fungerar...
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
SV: GRUB, för många alternativ efter uppdatering [LÖST]
Okej, insåg nyss att det jag skrev inte räcker för att man ska förstå och upptäckte en ny sak - menyn uppdateras inte förrän nästa nya kernel installeras, för det är i samband med det som Ubuntu trixar med Grub-listan och ändrar om i den.eyerouge skrev: Vet inte hur mycket utrymme en Kernel tar, antar att det är näst intill inget: Om du vill behålla de äldre och slipp avinstallera Kernels efter varje update så ska du kika på detta. Det gör att enbart den nyaste syns i Grub. Använder det själv och jag tror det fungerar...
Så, för att enbart ha en enda Kernel synlig i Grubmenyn när du bootar, så ska du:
Steg för steg instruktioner
- Säkerhetskopiera din /boot/grub/menu.lst
- Öppna /boot/grub/menu.lst och se till så du har rättigheter att skriva till den.
- Hitta ett stycke som ser ut ungefär så här:
Kod: Markera allt
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=all
- Det enda du ska ändra är den sista raden i det stycket. Raden börjar med ett end #-tecken, och i exemplet här står det alltså # howmany=all. Ändra ordet all till siffran 1
- Spara filen och stäng den.
- Öppna Terminalen. Kör kommandot sudo update-grub
- Listan kommer nu skapas om automatiskt. Detta gör du för att få bort Kernelsen som redan finns där, alla utom den senaste. I framtiden när nya Kernels läggs till så kommer Ubuntu själv att göra detta, så nu är du i prinicp klar. Starta om se efter.