openoffice

mannealm

openoffice

Inlägg av mannealm »

Hur funkar det med de här .odt-filerna? Kan man läsa dem i alla datorer med vanliga ordbehandlare, Windows, mac, med vanligt word, eller måste man spara dem som .doc ifall man ska skicka över en textfil till någon som inte har openoffice?

mvh
mannealm
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: openoffice

Inlägg av Bossieman »

Du måste spara dem i .doc om du vill läsa dem med Word.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
mannealm

Inlägg av mannealm »

Ok, tack!

Kan man läsa alla typer av textfiler med openoffice?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Istort sett ja. Är ganska säker på att Word 2007 filer inte går att läsa i andra program än just Word 2007.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Gott!

Finns det några nackdelar med openoffice om man tex jämför med vanliga windows-xp-varianten?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

mannealm skrev: Gott!

Finns det några nackdelar med openoffice om man tex jämför med vanliga windows-xp-varianten?

Ska vara en något sämre rättstavningsordlista i OO. Nåt annat vet jag inte.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jag älskar Ubuntu!

:)
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

mannealm skrev: Jag älskar Ubuntu!

:)
Välkommen till klubben!  ;D
mannealm

Inlägg av mannealm »

Hehe, tackar!

Kommer microsoft och sånt där skit verkligen att kunna överleva i framtiden när det nu finns så bra Linuxgrejer?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

mannealm skrev: Hehe, tackar!

Kommer microsoft och sånt där skit verkligen att kunna överleva i framtiden när det nu finns så bra Linuxgrejer?
Vem vet? Framtiden får utvisa det svaret.....
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

mannealm skrev: Gott!
Det som många snubblar på är att OpenOffice inte fixar Excel makron. En någorlunda aktuell sammanställning av skillnader hittar du här: http://www.techsoup.org/learningcenter/ ... ge4765.cfm
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Bossieman skrev: Ska vara en något sämre rättstavningsordlista i OO. Nåt annat vet jag inte.
"Något sämre" är väl ändå en underdrift. OO:s rättstavning är väldigt dålig på sammansatta ord.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Okänd

Inlägg av Okänd »

HakanS skrev:
Bossieman skrev: Ska vara en något sämre rättstavningsordlista i OO. Nåt annat vet jag inte.
"Något sämre" är väl ändå en underdrift. OO:s rättstavning är väldigt dålig på sammansatta ord.
Och jag som skriver på olika språk ibland blev mycket sur....
Undrar om dom kommer att ändra på det så småningom.
LJ
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Har använt OpenOffice i några år nu, faktiskt ända sedan det hette StarOffice 5.2. Jag har varit mycket nöjd hela tiden och använder helst det, även om M$Office finns på min Windowsdator. Här finns det mesta man kan önska sig av ordbehandling, tabelldokument, presentationer och databas.

Det är än så länge bara OpenOffice som kan öppna filer i OpenDocument-formatet. Ett visst stöd finns även i AbiWord. Vill man dela filer med personer som kör M$ Office, går det att spara till de formaten i OpenOffice. Stödet för det är riktigt bra. Det går också alldeles utmärkt att läsa filer från M$Office i OpenOffice. Det där med stödet för macron vet jag inte så mycket om, men det stämmer nog.

Å andra sidan kan man installera OpenOffice i alla större operativsystem. Det finns t o m en version som man kan installera på en usb-pinne och ta med över allt. Man kan hämta den från http://portableapps.com/.

När man installerar Ubuntu med svenskt språkstöd följer det med en svensk ordlista. Skulle det inte bli så eller om man installerar på Windows, kan man ladda ner ordlistan via en guide. Gå till Arkiv -> Guider -> Installera nya ordböcker. Man kan ha flera olika språk och t o m olika språk i samma dokument! Och jämför man med rättstavningen i Word, så är den bra. Word har ju väldiga problem när det gäller att skriva ihop svenska ord. Det blir lätt felaktiga särskrivningar.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det sas också att M$ skulle införa stöd för ODF i Vista i våras. Vet inte om de hunnit med att få in det än. Men det är i varje fall ett steg i rätt riktning.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Tänkte bara lägga till lite angående stavningskontroll och annat som har med OpenOffice.org att göra.

Den ordlista som medföljer OpenOffice.org är inte mycket att hänga i granen. En bättre finns på DSSO. Även denna lämnar mycket övrigt att önska, men den innebär i alla fall ett litet framsteg.

När det gäller sammansatta ord är detta givetvis ett sorgligt kapitel när det gäller de flesta stavningskontroller och mina erfarenheter är att Word är lika dålig på detta och en hel del annat när det gäller svensk stavningskontroll, så jag tror inte OpenOffice.org är unikt i detta avseende.

Här kan man läsa en artikel om VBA-makron i OpenOffice.org om man vill. Googla gärna för mer information. Jag fick själv upp någon miljon träffar när jag sökte på "excel macros openoffice novel" varav många säkert var helt irrelevanta, men lite matnyttigt verkade finnas i alla fall.

Vill man inte att Microsofts OOXML-format ska bli ISO-standard och dessutom har en naiv läggning som jag,  kan man kanske försöka göra lite skillnad här.

Och vad jag vet pågår arbete med tillägg till MS Office för ODF, till en början dock bara för Word (ODT), men jag tror Excel (ODS) står på tur. Får väl se om det blir något. Förstår inte varför Microsoft stretar emot i det längsta. Borde inte en vänlig inställning gentemot ett öppet filformat (som marknaden verkar börja skrika efter i allt större omfattning, för övrigt) och kompatibilitet med omvärlden ses positivt av Microsofts kunder och blivande kunder och varför tycks inte Microsoft vilja inse detta? Nåja, lite långt ifrån ämnet kanske. Min egen inställning är dock glasklar: Så fort jag fått all väsentlig hårdvara att fungera bra med Linux (inte nödvändigtvis Ubuntu; man ska ju aldrig låsa sig...) åker Windows ut ur mitt liv för alltid, eller tills Microsoft släpper en hel del på sin girighet.

Alla vet väl att det finns en hel del mailinglistor för OpenOffice.org som man kan registrera sig på? Mer info här. Det är inte så mycket trafik på de svenska listorna, men på users-listan får jag ca 50-100 mail med olika ämnen per dag, så jag rekommenderar ett separat e-postkonto för enbart maillistor, exempelvis på GMail. Med 2,8 GB utrymme så behöver man inte radera något på många år, så man kan lätt söka bland allt man fått tidigare, så att man slipper fråga om något som någon annan redan frågat tidigare och fått svar på. Dessutom kan man göra sökningar exempelvis här.

Vet inte om det jag skrivit är relevant över huvud taget, men jag orkar inte korketrurläsa det hela nu. Skickar och hoppas på det bästa...

Nu ska jag testa en CD jag brände för ett bra tag sedan: VectorLinux 5.8. Säkert bara skit, men har man inte testat så vet man ju inte.

Hoppas alla haft en trevlig helg!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Är det inte just girighet och världsdominans som styr M$? Anledningen till att de släpper ett eget "öppet" format verkar vara att de har kniven på strupen. Flera länder tänker visst införa krav på öppna standarder för att köra ett officeprogram. Därför måste M$ göra det här draget av rent ekonomiska skäl, tror jag. Det är ingen ideell förening vi talar om. Jag har också läst någonstans att samarbetet med Novel öppnar upp lite. Men vill man bara skicka det man skrivit till någon, kan man alltid omvandla det till PDF i OOo.

Jag har kommit på en sak som Word har men inte OOo Writer. Grammatikkontrollen. Annars kan man lika gärna använda OOo.
JNProduktion
Kontakt:

Inlägg av JNProduktion »

Om inte jag är helt ute och cyklar, så kommer EU fr o m 2009 ha .odt som standard. Bara det borde få MS att svettas. För övrigt är MSOffice 2007 inte kompatibelt med Office 2003, eller med OO. Bara där borde MS ha grävt sin egen grav,
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har ett Excel-ark med lite värden för varje dag. Jag gjorde den ursprungliga versionen av Excel-arket 1994 tror jag och har sedan börjat på nytt ark/ny fil vid varje årsskifte utgående från en mall (jag börjar på ny flik varje månad genom att kopiera en gammal flik). Jag har då och då gjort ändringar i mallen. Jag fick följande problem med Excel-arket i Open Office:

1. Ett av två macron fungerar ej helt som det ska. Det rör sig om en färgkod som verkar vara annorlunda och jag har inte lyckats fixa det.
2. Det verkar som alla linjer har fått samma linjebredd, i alla fall de vertikala. Jag hade gjort en del linjer tjockare i Excel.
3. I ett diagram hade jag lagt in att ett värde skulle visas i klartext och att värdet skulle vara det som stod i en viss cell. Det värdet blev alltid 0,0 i Open Office oavsett vad som stod i cellen. Jag fick lägga värdet utanför diagrammet istället. (Det här fungerade för övrigt inte helt perfekt i Excel heller. Ibland när man scrollade försvann bara värdet från skärmen men när det visades var i alla fall värdet rätt.)
4. När jag lägger till en flik genom att kopiera en gammal så tar diagrammen i den nya fliken värdena från celler i den gamla fliken såvida jag inte manuellt i diagrammet i den nya fliken går in och ändrar var dataserierna ska tas från. Jag har inte lyckats ta dataserier från nuvarande flik i Open Office utan måste ha fliknamnet med i var dataserierna tas från.
5. Svårigheter med att skriva ut endast en flik. Jag lyckas endast göra detta genom att markera området som ska skrivas ut och sedan välja att skriva ut markerat område när jag skriver ut. Jag har dock för mig att jag en gång lyckades göra det på annan sätt men kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Att skapa macron är som programmering för mig och min hjärna funkar inte på sånt. Därför kan jag inte hjälpa dig med det. Men, Christian, kolla in de här adresserna så kanske du hittar något matnyttigt.
Kom ihåg att formaten för M$Office är slutna och proprietära. Därför är det ändå en prestation att OOo har så pass bra stöd för de formaten som det har.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"